Jump to content

Stor fart i tåka...


innaskjærs

Recommended Posts

Slutter aldri å la meg imponere over hva enkelte båtførere får til..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg fatter ikke at folk tør kjøre fort i tåka. Kjørte selv strekningen Lyngør - Tvedestrand i natt. I 5-7 knops fart. Uten kartplotter med slepespor fra turen ut ville det vært så godt som umulig. Selvsagt hue ute gjennom kalesjeåpningen hele tiden, men sikten var kanskje 15-20 m, så midt på fjorden er det som å leke blindebukk. Masse teiner ute, så uten slepesporet ville sjansen vært stor for å komme borti disse på hjemturen. Følte jeg hadde kontroll, men frykten for å møte en idiot i høy fart var der selvsagt.

Link to post
Share on other sites

Foreløpig ikke bekreftet, men rus er en mulig årsak.

 

Overstadig beruset

Politiet har mistanke om ruspåvirket kjøring.

Etter det Drammens Tidende kjenner til skal flere av dem som var ombord i båten ha vært overstadig beruset.

 

Fra: http://dt.no/nyheter...-land-1.6525937

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Eller hadde nesa i radarskjermen.

 

Hvis han hadde radar så håper jeg da han hadde nesa i skjermen. Er ikke mye hjelp i å se ut når det er tåke... Det er heller ikke farlig å kjøre fort i tåke så lenge man har en god radar og kan bruke den. Sikker fart i tett tåke, uten radar er 0,0 knop. Sikker fart med god radar i tett tåke er like stor fart som med klarvær og sol en sommerdag. Men dette gjelder proffe navigatører da, skjønner at fritidsflåten føler seg ukomfortable i tåken. Det er jo noe som må trenes på og radar navigasjon er ikke bare bare. Det viktigste er at man stoler MER på radaren enn på øynene sine og magefølelsen. ikke la tvilen ta tak, det har felt mange. Og sjekk innstillingene, det er så jæ**** viktig..

Link to post
Share on other sites

Vel det betinger vel at radarekkoet fra tømmerstokker og annet som eventuelt flyter i sjøen vises på radaren.. Det er neppe alltid tilfelle med en vanlig fritidsbåt radar..

 

Selv mener jeg sikker fart er vesentlig lavere enn det som den er i klarvær, slik Jessemann2 prediker.. Selv mener jeg god visuell utsikt er viktig når man ferdes til sjøs i båt

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Selv mener jeg god visuell utsikt er viktig når man ferdes til sjøs i båt

 

En sikker sannhet. Det er nemlig ikke sikkert radaren ser alt.

 

I tett tåke hadde jeg gått sakte. Evt med en utkikk i baugen om det var mulig. Safety first. :yesnod:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Vel noen tror blindt på elektronikken ombord... Da kan det for gå galt...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hva med eventuelle mennesker som befinner seg i sjøen av ulike årsaker, eller i gummibåter små robåter osv.... tåler de å bli truffet av større båter.. eller det noe større båter ikke bekymrer seg for

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

det er klart at man ser an sitt fartsområde. Men kommer jeg kjørende midt i skipsleia med en stor lastebåt så slakker jeg ikke på farten i tåka med mindre det er andre grunner til det. Da hadde shipping-Norge stoppet rimelig fort opp. Ligger det en person i vannet midt i skipsleia i tett tåke, ja så er det synd for denne personen, men ingenting noen kan gjøre med det. Jeg har selv jobbet på hurtigbåt tidligere og der kjørte vi full gass (32 kn) uanhengig av om det var tåke eller ikke. Men da selvfølgelig med 2 navigatører begge med hodet i radarskjermen på lav skala. Ligger det en person i vannet foran båten da så går det nok galt med han ja, men hopper man ned på E18 foran en buss så går det også galt...

 

Jeg er av natur skeptisk til å stole på elektronikken, hvertfall når det gjelder GPS. MEn når det gjelder radar så er man pent nødt til å stole blindt på den, ellers går det til helv***

Redigert av jensemann2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er av natur skeptisk til å stole på elektronikken, hvertfall når det gjelder GPS.

Greit nok, i og for seg ikke uenig. Men med lav fart, og med flittig bruk av "zoom out" for å ha oversikt over kommende farer i tåka er det et meget nyttig hjelpemiddel. Men stor fart er det selvsagt galskap med kartplotter/gps som eneste hjelpemiddel.

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... MEn når det gjelder radar så er man pent nødt til å stole blindt på den, ellers går det til helv***

Det gjorde det jo allikevel på Sleipner.... 2 navigatører med hue i radar for full fart... Og det var ikke engang tåke!!

Og det skal ikke store gjenstanden til i sjøen for at en hurtigbåt kan få store problemer ved påkjørsel i stor fart.

Si meg, gjelder ikke §35 lengre?? :confused:

 

Når det gjelder de "yogurtbegrene" vi valser rundt med, skal det svært lite til for å slå høl i eggeskallet ved påkjørsel! I stor fart...

 

Med den store økningen av ulykker for fritidsflåten de siste år (ref TV2 i går), ser det ut til at noen regler vil bli endret. Promillegrensen er foreslått flyttet til "bilstandard", og det vil ikke forbause meg om "båtsertet" blir utvidet til å gjelde "godt voksne menn" også, da det er de som figurerer på ulykkestoppen...

Men dette var en avsporing. :blush:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...