innaskjærs Startet 1.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 1.Oktober.2011 ...er det mulig.. her harver han opp hele blåbærskogen..uaktsomhet??..Hva sier forsikringsselskapet til denne båtføreren tro? Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
tb55 Svart 1.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2011 Eeeh..hvem ? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 1.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2011 http://www.dagbladet.no/2011/10/01/nyheter/innenriks/batulykke/42_fots_princess/18396864/ Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
innaskjærs Svart 1.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2011 he..he..jeg glemte linken.. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10039533 Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Sydvesten Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Slutter aldri å la meg imponere over hva enkelte båtførere får til.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Marwin Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Enig!! Skogsmatros? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
tkb Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Kanskje han tjenestegjorde i skogsmarinen?? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Eller hadde nesa i radarskjermen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Polarn Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Ser det er radar på denne båten. Ikkje braaaa. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
EIRINA Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 ?????????? det er ikke snakk om og gå på grunn, dette er galskap Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Jeg fatter ikke at folk tør kjøre fort i tåka. Kjørte selv strekningen Lyngør - Tvedestrand i natt. I 5-7 knops fart. Uten kartplotter med slepespor fra turen ut ville det vært så godt som umulig. Selvsagt hue ute gjennom kalesjeåpningen hele tiden, men sikten var kanskje 15-20 m, så midt på fjorden er det som å leke blindebukk. Masse teiner ute, så uten slepesporet ville sjansen vært stor for å komme borti disse på hjemturen. Følte jeg hadde kontroll, men frykten for å møte en idiot i høy fart var der selvsagt. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Foreløpig ikke bekreftet, men rus er en mulig årsak. Overstadig berusetPolitiet har mistanke om ruspåvirket kjøring. Etter det Drammens Tidende kjenner til skal flere av dem som var ombord i båten ha vært overstadig beruset. Fra: http://dt.no/nyheter...-land-1.6525937 Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
puddingen Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 What some people do... :lipseal: Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Eller hadde nesa i radarskjermen. Hvis han hadde radar så håper jeg da han hadde nesa i skjermen. Er ikke mye hjelp i å se ut når det er tåke... Det er heller ikke farlig å kjøre fort i tåke så lenge man har en god radar og kan bruke den. Sikker fart i tett tåke, uten radar er 0,0 knop. Sikker fart med god radar i tett tåke er like stor fart som med klarvær og sol en sommerdag. Men dette gjelder proffe navigatører da, skjønner at fritidsflåten føler seg ukomfortable i tåken. Det er jo noe som må trenes på og radar navigasjon er ikke bare bare. Det viktigste er at man stoler MER på radaren enn på øynene sine og magefølelsen. ikke la tvilen ta tak, det har felt mange. Og sjekk innstillingene, det er så jæ**** viktig.. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 (redigert) Vel det betinger vel at radarekkoet fra tømmerstokker og annet som eventuelt flyter i sjøen vises på radaren.. Det er neppe alltid tilfelle med en vanlig fritidsbåt radar.. Selv mener jeg sikker fart er vesentlig lavere enn det som den er i klarvær, slik Jessemann2 prediker.. Selv mener jeg god visuell utsikt er viktig når man ferdes til sjøs i båt Redigert 2.Oktober.2011 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Lovart låring Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Selv mener jeg god visuell utsikt er viktig når man ferdes til sjøs i båt En sikker sannhet. Det er nemlig ikke sikkert radaren ser alt. I tett tåke hadde jeg gått sakte. Evt med en utkikk i baugen om det var mulig. Safety first. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Sydvesten Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Vel noen tror blindt på elektronikken ombord... Da kan det for gå galt... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
olpi Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Flere med "tåkeproblemer": http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.7816835 Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 ja det er klart små båter må gå ned med farten. større båter tåler jo å treffe tømmerstokker og ting som ikke vises på radaren. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Hva med eventuelle mennesker som befinner seg i sjøen av ulike årsaker, eller i gummibåter små robåter osv.... tåler de å bli truffet av større båter.. eller det noe større båter ikke bekymrer seg for Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
jensemann2 Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 (redigert) det er klart at man ser an sitt fartsområde. Men kommer jeg kjørende midt i skipsleia med en stor lastebåt så slakker jeg ikke på farten i tåka med mindre det er andre grunner til det. Da hadde shipping-Norge stoppet rimelig fort opp. Ligger det en person i vannet midt i skipsleia i tett tåke, ja så er det synd for denne personen, men ingenting noen kan gjøre med det. Jeg har selv jobbet på hurtigbåt tidligere og der kjørte vi full gass (32 kn) uanhengig av om det var tåke eller ikke. Men da selvfølgelig med 2 navigatører begge med hodet i radarskjermen på lav skala. Ligger det en person i vannet foran båten da så går det nok galt med han ja, men hopper man ned på E18 foran en buss så går det også galt... Jeg er av natur skeptisk til å stole på elektronikken, hvertfall når det gjelder GPS. MEn når det gjelder radar så er man pent nødt til å stole blindt på den, ellers går det til helv*** Redigert 2.Oktober.2011 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 (redigert) Jeg er av natur skeptisk til å stole på elektronikken, hvertfall når det gjelder GPS. Greit nok, i og for seg ikke uenig. Men med lav fart, og med flittig bruk av "zoom out" for å ha oversikt over kommende farer i tåka er det et meget nyttig hjelpemiddel. Men stor fart er det selvsagt galskap med kartplotter/gps som eneste hjelpemiddel. Redigert 2.Oktober.2011 av Møkkalasset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 I tett tåke bør en naturligvis være mere aktsom enn i fint vær med klar sikt. Har en dog nødvendig utstyr ombord og har kontroll på hva som ligger i front er dette sansyligvis et ikke problem. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Eureka Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 sikten her er egentlig godt... hadde det bare vært noe annet enn rent farvann rundt meg så hadde jeg sett "noe".. men guffent var det. Uten kartplotter og gps samt papirkart og ekstra gps for å verifisere plotterens posisjon OG kompass, så hadde jeg pissa på meg. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 3.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2011 ... MEn når det gjelder radar så er man pent nødt til å stole blindt på den, ellers går det til helv*** Det gjorde det jo allikevel på Sleipner.... 2 navigatører med hue i radar for full fart... Og det var ikke engang tåke!! Og det skal ikke store gjenstanden til i sjøen for at en hurtigbåt kan få store problemer ved påkjørsel i stor fart. Si meg, gjelder ikke §35 lengre?? Når det gjelder de "yogurtbegrene" vi valser rundt med, skal det svært lite til for å slå høl i eggeskallet ved påkjørsel! I stor fart... Med den store økningen av ulykker for fritidsflåten de siste år (ref TV2 i går), ser det ut til at noen regler vil bli endret. Promillegrensen er foreslått flyttet til "bilstandard", og det vil ikke forbause meg om "båtsertet" blir utvidet til å gjelde "godt voksne menn" også, da det er de som figurerer på ulykkestoppen... Men dette var en avsporing. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.