Jump to content

Rana 530 HT, kan jeg montere 90hk? (godkjent for 50hk)


tab9600

Recommended Posts

sikkert noen som har prøvd, men har ikke hørt om konkrete eksempler...

 

(Har derimot vært med å kjørt "lillebroren" 425 med 60hk (godkjent for 20hk) - den gikk i oppløsning etterhvert :giggle:

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det er jo en relativt lett og smal båt på kun 365 kg så dermed bør den absolutt helst ikke overmotoriseres med tung motor sånn i utgangspunktet.

Jeg ville vel ha solgt den relativt tunge 90 hestern og kjøpt en ny eller nesten ny 60 hk isteden av de med vekt rundt 100-110 kg som passer mye bedre til båtens konstruksjon :thumbsup:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hmmmm, ble betenkt nå... Skal ta en prat med forsikringen min.. Men hvis man skulle finne på noe slikt, fra 60 til 90 hk kan det være en diff på vekt ca 60kg? Det burde båten tåle (har hatt mye mere vekt økning rund eksisterende motor i dag) og hvis man bruker innsiden av hodet ved bruk, akselrerer normalt og slikt så burde det gå.

 

Ønske var å få en båt som man kunne redusere mye ned på, men ha motor når man var lastet. Opplever 50 hk i dag som for svak (2 voksne og ungen på 2år, litt last samt jollen etter så får 17kn)da har jeg ett sykt forbruk og føler at båten oppfører seg rart. Virker nested som den ikke kommer skikkelig i plan.

Link to post
Share on other sites

Hmmmm, ble betenkt nå... Skal ta en prat med forsikringen min.. Men hvis man skulle finne på noe slikt, fra 60 til 90 hk kan det være en diff på vekt ca 60kg? Det burde båten tåle (har hatt mye mere vekt økning rund eksisterende motor i dag) og hvis man bruker innsiden av hodet ved bruk, akselrerer normalt og slikt så burde det gå.

 

Ønske var å få en båt som man kunne redusere mye ned på, men ha motor når man var lastet. Opplever 50 hk i dag som for svak (2 voksne og ungen på 2år, litt last samt jollen etter så får 17kn)da har jeg ett sykt forbruk og føler at båten oppfører seg rart. Virker nested som den ikke kommer skikkelig i plan.

 

Hmmmmm nå ble jeg også betenkt. Ikke bare utsetter du deg selv for fare, men også en annen voksen samt et barn på to år! Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å sette en 90hk på en båt som er godkjent for 50hk.

 

Mvh

Renita.

Link to post
Share on other sites

hva slags 50hk er det du har? Det burde normalt være nok til den lasta du beskriver uten at den skal knele helt pga belastningen. Så jeg tenker da, er den frisk, er propellen for stor osv..?

 

Brukt som du beskriver , med innsida av hodet, så burde det gå greit.. bare ikke kom uforvarende borti hendelen :lol:

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Regner med at du har fått klar nok svar. Og jeg sier det samme; ikke sett 90 hk på denne båten! Har selv hatt en Rana 530, fin båt og ideel for 40-50 hk, men ikke mer. Båten er forholdsvis smal bak og ikke beregnet på så kraftige og tunge motorer. Den vil grave seg ned og være ustødig i sjøen. Akterspeilet er ikke bygd for dette. Og som andre har nevnt, forsikringen vil ikke dekke skader med en slik motor. Samtidig utsetter du deg selv og andre i båten for en stor risiko. Nix.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...