Buster eiba Startet 1.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 1.Oktober.2011 Hei! Er det noen som har noen anbefaling på alternativ propell på Buster Magnum m/ Yamaha 225 4-stroke? Det sitter orginalpropellen på den nå. Sortlakkert stålpropell. 21". Får ca 6100 rpm. Dette er noe for høyt.. Anbefalinger? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Ja gå opp en tomme i stigning da(med stålproppell) 2 med aluminium. Da ender du opp på ca 5800 - 5900. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 er det 6000 som er maks anbefalt? Evt hold deg til 21" stigning og sett på f.eks en yamaha Pro series , bedre grep og mer agressiv bladutforming så den gir normalt lavere turtall enn den svarte stålpropen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Buster eiba Svart 2.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Takk for tipsene! Jeg ser det er tilbydere i USA som selger Både Yamaha Pro-Series og Ballistic-propeller for ca 300-400 dollar. Med avgifter blir jo dette en grei pris allikevel. Maks anbefalte er 5800-5900 på maks. Maks effekt er tatt ut på 5500 rpm. Båten er råsterk og rask i plan selv med 8 stykker i. Men 6100 er vel litt i overkant... Siden det ikke er så enkelt å bytte propellen hvis det blir feil hvis jeg bestiller fra "over dammen", hadde det vært greit hvis det var noen som hadde prøvd seg frem til det optimale... Ps: Det står 21 M på propellen. Hva tilsvarer det? 15x21 på Ballistic? Det ser ut som at det er trinn på 2 tommer her... Hva gjør man da? Takker for alle smarte tips! :-) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Jeg har samme oppsett, og 14,5 X 21 Proserie. Når 6100 med den når jeg er alene ombord med full tank. Vurderte også ett hakk større propell, for å hente noen knop ekstra på marsjfart. Gjorde henvendelser til Progress og Winrace. Progress mente Ballistic 14,5 x 24 ville passe bra, siden 22 tommeren ville være lik min 21 i turtall. Winrace hadde en 23 tommer som kunne passe, men i mailen fra Terje Ollesen kom det fram at det kunne gå ut over toppfarten. Bestemte meg for å beholde den jeg har, da den er perfekt med litt besøk ombord. Proserie har fine egenskaper på denne båten, men den sorte stålpropellen som du har er også bra. Min motor er heiset til nest øverste hull. Tipper din er 13.5/8 X 21 eller nært. Sitér dette innlegget Link to post
Buster eiba Svart 2.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Flott! Takk skal du ha "tkb"! Det er helt riktig som du sier at båten tåler mye last med orginalpropellen. Men jeg hadde jo selvfølgelig lyst på et par knop ekstra.. :-) Men det hadde uansett vært greit med en reservepropell. Ser at prisen ligger på ca 5-600 dollar for en slik propell. Ballistic blir noe rimeligere, men vet ikke om det blir det samme... Uansett: Takk skal du ha! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 På yammaha propellene så angir bokstaven størrelsen på navet og hvilke gearhus de passer på. M er da den som passer på V6 motorene med 4.75" diameter på gearhus (K er da 4.25" som brukes på 60-130hk) tkb, hva slags fart får du med pro series'en , og har du sammenlignet direkte med den svarte? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tkb Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Jeg har sett 48,6 på det meste med ren bunn, og når som regel 48. Naboen har makan båt med sort stål, og jeg tror ikke det er store forskjellen. Ideelt sett skulle jeg hatt 14,5 X 22 proserie, men den finns ikke. Liker den råe akselerasjon på min, også med folk ombord Titter litt på bruktmarkedet, og finner jeg noe bra til ok pris, kjøper jeg en til. Burde hatt reservepropell, kanskje en 23 sort? Kan nevne at jeg marsjer på 35 knop ved 4600, og 32 knop ved 4200 +- Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 evt noe fra Turbo..? (Mener å ha lest et sted at Presicion Propellers som lager Turbo/Stiletto også produserer for Yamaha..?) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
jone Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 (redigert) Yamaha sin kjørefakta sier 15 x 21 M SS i (Saltwater II SDS) fra Yamaha. Da har hastigheten blitt målt til 50,5 knop og 5500 rpm Redigert 2.Oktober.2011 av jone (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 (redigert) Har generelt inntrykk av at hastigheten er høyere i Finland av en eller annen grunn. Har lest tester hvor det er flere knop i forskjell, bl.a på Falcon Fantino. Propellstørrelse er også ulik. Hørte fra Mekaniker på Løvold i Bodø, at de gikk ned en størrelse på nye båter fra Finland. Måtte ned ett hakk på Falcon og. Når det er sagt, varierer hastighetene i Norge og. Noen oppgir 48 knop, noen 50. Tror 48+ er vanligst. De kjørefakta du henviser til, er ny modellen av Magnum. Den er 20 cm lenger, og er faktisk raskere enn 2002-2010 modellen. Mulig den nye F225 på 4,2 liter er noe sterkere enn 3,3 literen. Redigert 2.Oktober.2011 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Buster eiba Svart 2.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Mhp hastighet: Min Magnum greier vel 50 i vindstille og kalesje nede. Men det er mange andre faktorer som spiller inn: Propell, heving/senking av motor, trimming, trimflaps, temperatur i vann og luft, saltinnhold i vann, type bunnstoff, er den grodd eller ikke, ekstravekt osv. Men uansett er 6100 rpm i overkant av det som er anbefalt. Men hvis man ikke vinner noe på toppfart og forbruk, er det vel kanskje like greit å beholde den orginale. Men det er klart: produsentene skriver ihverfall ikke for lave tall mhp fart i sine egne tester! :-) Riktig bunnstoff og ikke noe groe er vel kanskje viktigere. Forresten: Hva skal man behandle triflapsene med? De så ut som to stygge grønne dyr når jeg tok opp båten! :-) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Siden du har metallbåt, så kan du bruke bunnstoff. Er forresten meget fornøyd med Hempel alusafe blå. Ingen groe etter sesongen, ikke engang i vannlinja Mulig jeg hadde sett 50 tallet dersom jeg presset den litt oftere og var heldig med forholdene, men jeg liker ikke å holde den for lenge på fullt, selv om den tåler det.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.