Jump to content

Disse to brukte vest i tåka


Mariell

Recommended Posts

Her er to stykker som i dag er glade for at de brukte vest, og at de hadde fungerende VHF om bord.

http://www.sb.no/nyheter/to-menn-kjorte-pa-grunn-i-tett-take-ved-ferder-1.6527430

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Helt ufattelig at noen tør å gå med så stor fart at drevet blir slått rett av i tett tåke!

 

De påstår at de gikk i4-5 knop. 4 timer fra Strømstad til Færder tilsier at farten de nevner stemmer.

http://www.sb.no/nyheter/rune-52-takker-svoger-og-gps-for-livet-1.6533115

 

Tåler ikke ett drev mer før det blir slått av? Trodde meningen var at drev skulle bli slått opp om man traff noe i moderat fart?

Takke meg til strak aksel og en kraftig kjøl som beskytter propell.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hekkagregatene er laga for å brekke av i steden for at det blir strukturelle skader på båten! så forøverig en uheldig storebro eier med strak aksel og ror som sneia et skjer, så og si hele bunnen ble ødelagt motorfester og akselbrakettene ble trykt oppgjennom.. Så i alle tilfeller er nok ikke aksler og ror det beste.. men i lav fart og om man dulter bortti moder jord er det nok bedre

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

4-5 knop er jo ikke særlig til fart. 4 knop er omtrent laveste farten jeg klarer på båten. Jeg skal ikke undervurdere skadene en gjenstand kan påføre drevet, men i den farten så må det jo ha vært en så stor gjenstand at den ikke ledes unna hverken av skrog eller drev. Overraskende om dette er tilfellet. Får man en gjenstand rett forfra, så vil man vel høre lyder og kjenne bevegelser i skroget før det treffer drevet?

 

Dessuten, om drevet løsner, hvor mye vann er det egentlig som kan trenge inn og hvor fort?

Lensepumpe skal jo ta unna en del også ettersom vannet da skal ha kommet inn i motorrommet. Det ville vært noe annet om det gikk hull i skroget fremme hvor det skjelden sitter lensepumpe.

 

Det hadde jo vært interessant om forsikringsselskapet lokaliserte og hevet båten for å finne ut hva som har skjedd. Eller en havarikomisjon til sjøs burde undersøkt slikt. Dersom en bil er involvert i en alvorlig ulykke blir den underlagt tekniske undersøkelser. Det burde også fritidsbåter for å finne årsaker og dra eventuell ny læring ut av det.

Link to post
Share on other sites

Til Eureka: så lenge fritidsbåter er konstruert slik de er og kravene for bygging av båter er som dem er så må en rekne med at dem synker relativt fort. Som jeg har vært inne på mange ganger før er det ingen som er interesserte i å ha tæsjdør til lugaren vantette skott og dørterskler på 15cm. Ta båter med stikkluggar og åpene løsninger f.eks.. da holder det ikke med en lensepumpe om man får fylling enten utenfra eller under ifra i et hull i skroget. For meg virker det rart at båter til flere mill ikke vektlegger sikkerhetsdetaljer som er selvsakte på en del yrkesbåter.. men det er en helt annen diskusjon som jeg har komentert mange ganger hehe

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

greit nok det.. men hvor mye vann er det som kan trenge inn i motorrommet dersom drevet løsner? for vi snakker jo ikke om at man står igjen med et stort hull i akterspeilet.

 

Her er drevet tatt av på båten, for service, riktignok. Dersom store mengder vann skal trenge inn i motorrommet, hva mer løsner dersom drevet rives av ved sammenstøt med gjenstand/ moder jord?

baatrep_039.jpg

Link to post
Share on other sites

Poseidon, du er jo en erfaren sjøfarer. Er det reelt at skaden kan bli så stor ved sammenstøt, at kun drevet blir slått av og det trenger inn så mye vann at den synker på kort tid? -altså vanninntrengning ene og alene hvor drevet var? -skade/ hull i skroget/ fremre skrog er forståelig, men via drevet?

Link to post
Share on other sites

På hekkagregat er det en tiltfunksjon som slår drevet opp om det treffer noe.

 

De gangene jeg har sett/ hørt om avrevne drev har detvært høy fart ved sammentreffet. Med om drevet er kilt fast i en bergsprekk kan det jo rives av om båten er tung. Eller kanskje det har vært en svakhet i akterspeilet.

 

Det er sjelden drev rives av på akkurat samme måte som det demonteres :wink:

 

Poseidons sukk og uff tar jeg ikke så alvorlig her. Det er jo ikke alle som trives best med 50 talls teknologo og dimensjonering :wink: Selvom jeg også ser sjarmen med det :yesnod: Jeg tenker med gru på alle akslinger som slås inn hvert år. Så skal det tillegges at også drev, som akselhylser, må monteres rett. I fjor var jeg med å berga en Skipsplast i havna vår. Den tok inn masse vann gjennom feilmontert belg når drevet var tiltet opp.

 

Beste er IPS som slås av uten skroglekkasje. Jeg har i hvertfall sett tre nordwester som har bevist at teorien fungerer i praksis :rolleyes:

 

Men alle slike ting forutsetter at produsenten har gjort jobben sin. Jeg har hørt rykter om en franskprodusert ips båt som fikk revet av halve akterskipet ved kraftig grunnstøting fordi skroget var " anelsen" tynt bak drevene. Volvo Penta spesifiserer kun tykkelsen og innfestingen på ringene rundt podene.ikke resten av skroget.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det sånn at påhengere og hekkmonterte drev er ganske robuste mot grunnstøting i lave hastigheter. Det blir skjelden skader ved grunnstøting i 4-5 knop. Såret stolthet kanskje.

Med akslinger og p-braketter er skadene garantert i en hver hastighet.

Men, er kjernematerialet i speilen ødelagt (råtnet) kan mye rart skje. Speilen kan faktisk falle av ved yttre påvirkning.

Jeg kikket engang på en Searay som ikke lot seg styre rett fram i noen hastighet. Alt var råtnet inni speilen.

Før man spekulerer videre på om båten ble senket bør man ta en titt i kartet. Man har i så tilfelle ikke livet kjært.

Link to post
Share on other sites

Helt enig småbåtentusiasten!

 

Hadde vært mye enklere om de hadde druknet uten vest. Da hadde de bare vært noen idioter som seilte i tåke uten vest.

 

Men her er det to som bruker vest og i tillegg blir reddet,

Da mener tydligvis enkelte at det MÅ være noe suspekt.

 

Skjærpings folkens.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg har en båd-bekendt med en Cruisers Yacht omkring de 38 fod, der gik på noget flydende i vandet for to år siden. Hans ene drev gik ret af og forsvandt! Han insisterede på at han kun holdt en fart på 5-6 knob. Heldigvis gik alt godt: Han kom godt i land og forsikringen dækkede.

Link to post
Share on other sites

Nej, jeg kender ikke detaljerne ud over:

 

Han var MEGET glad for at det skete lige ud for en havn. Han sagde, at han ikke havde haft lang tid at løbe på hvis det var sket til havs. Det tyder for mig på at det var hele drevet der var revet ud - svarende til det, man tager af ved service jfr. billedet tidligere i denne tråd.

 

Jeg ser ham ikke ofte, men skulle jeg løbe på ham igen får I besked!

Link to post
Share on other sites

ja, og det er jo veldig interessant. Hvor mye vann kan trenge inn. Og da er det vel bare en mulighet. Eller?

 

Vann som trenger inn via drevmontasjen vil først og fremst havne i karret under motoren. Så vidt jeg forstår er det ikke tillat med automatisk lensepumpe der pga miljøhensyn. Det er først når vannet har fylt opp under motor og renner over skottet hvor lensepumpen gjerne er plassert at den slår inn.

Dersom vanninntrengning via drevmontasjen kan senke en båt på minutter, så kan man jo spørre seg, hva er viktigst: miljøhensyn eller menneskeliv.

 

Jeg skal naturlig nok ikke spekulere i om forliset, som er grunnlaget for denne tråden, er fingert eller ikke. Jeg forsøker å bli klok på at opplysningene som blir gitt, her gjennom media, og hvorvidt det er praktisk eller teoretisk "årsak-virkning". "Er dette mulig".

Med alle slike saker som jeg leser om, forsøker jeg å dra læring til bruk i min egen ferdsel på sjøen og montering av utstyr.

Dersom det faktisk er slik at om drevet blir revet av og vanninntrengningen er så stor at det i løpet av kort tid kan senke en båt, uten at standard automatisk lensepume er i stand til å holde den flytende, ja så kommer jeg til å montere lensepumpe® under motoren ved akterspeilet i løpet av vinteren. Og den skal være dimensjonert i forholdt til hvor mye vann som kan trenge inn.

 

Derfor hadde det vært svært nyttig om noen som har kvalifisert kunnskap om dette bidrar med det de kan.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...