Mariell Startet 2.Oktober.2011 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2011 (redigert) Her er to stykker som i dag er glade for at de brukte vest, og at de hadde fungerende VHF om bord. http://www.sb.no/nyheter/to-menn-kjorte-pa-grunn-i-tett-take-ved-ferder-1.6527430 Redigert 2.Oktober.2011 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
index Svart 2.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2011 Helt ufattelig at noen tør å gå med så stor fart at drevet blir slått rett av i tett tåke! Men vester hadde de, det skal de ha... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
puddingen Svart 2.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2011 I tykk tåke og mørke....jøje meg Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 5.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 Helt ufattelig at noen tør å gå med så stor fart at drevet blir slått rett av i tett tåke! De påstår at de gikk i4-5 knop. 4 timer fra Strømstad til Færder tilsier at farten de nevner stemmer. http://www.sb.no/nyheter/rune-52-takker-svoger-og-gps-for-livet-1.6533115 Tåler ikke ett drev mer før det blir slått av? Trodde meningen var at drev skulle bli slått opp om man traff noe i moderat fart? Takke meg til strak aksel og en kraftig kjøl som beskytter propell. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
-morten- Svart 5.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 Hekkagregatene er laga for å brekke av i steden for at det blir strukturelle skader på båten! så forøverig en uheldig storebro eier med strak aksel og ror som sneia et skjer, så og si hele bunnen ble ødelagt motorfester og akselbrakettene ble trykt oppgjennom.. Så i alle tilfeller er nok ikke aksler og ror det beste.. men i lav fart og om man dulter bortti moder jord er det nok bedre Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Eureka Svart 5.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 4-5 knop er jo ikke særlig til fart. 4 knop er omtrent laveste farten jeg klarer på båten. Jeg skal ikke undervurdere skadene en gjenstand kan påføre drevet, men i den farten så må det jo ha vært en så stor gjenstand at den ikke ledes unna hverken av skrog eller drev. Overraskende om dette er tilfellet. Får man en gjenstand rett forfra, så vil man vel høre lyder og kjenne bevegelser i skroget før det treffer drevet? Dessuten, om drevet løsner, hvor mye vann er det egentlig som kan trenge inn og hvor fort? Lensepumpe skal jo ta unna en del også ettersom vannet da skal ha kommet inn i motorrommet. Det ville vært noe annet om det gikk hull i skroget fremme hvor det skjelden sitter lensepumpe. Det hadde jo vært interessant om forsikringsselskapet lokaliserte og hevet båten for å finne ut hva som har skjedd. Eller en havarikomisjon til sjøs burde undersøkt slikt. Dersom en bil er involvert i en alvorlig ulykke blir den underlagt tekniske undersøkelser. Det burde også fritidsbåter for å finne årsaker og dra eventuell ny læring ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 5.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 Til Eureka: så lenge fritidsbåter er konstruert slik de er og kravene for bygging av båter er som dem er så må en rekne med at dem synker relativt fort. Som jeg har vært inne på mange ganger før er det ingen som er interesserte i å ha tæsjdør til lugaren vantette skott og dørterskler på 15cm. Ta båter med stikkluggar og åpene løsninger f.eks.. da holder det ikke med en lensepumpe om man får fylling enten utenfra eller under ifra i et hull i skroget. For meg virker det rart at båter til flere mill ikke vektlegger sikkerhetsdetaljer som er selvsakte på en del yrkesbåter.. men det er en helt annen diskusjon som jeg har komentert mange ganger hehe Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Eureka Svart 5.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 greit nok det.. men hvor mye vann er det som kan trenge inn i motorrommet dersom drevet løsner? for vi snakker jo ikke om at man står igjen med et stort hull i akterspeilet. Her er drevet tatt av på båten, for service, riktignok. Dersom store mengder vann skal trenge inn i motorrommet, hva mer løsner dersom drevet rives av ved sammenstøt med gjenstand/ moder jord? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 Jeg er skeptisk til at et drev i normal stand blir revet av i fire knops fart. Kan være treffvinkelen var ekstremt uheldig. Men det høres umiddelbart litt rart ut om hele drevet er dratt av. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 Bitteliten, og når du snakker om "drev" så mener du kun "det som mangeler på bildet over" eller alt sammen, rubbel og bit, så man kun står igjen med glassfiber? Jeg synes også det er rart...men nå kan jeg fryktelig lite også da... :) Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 5.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 Skal ikke være mulig med mindre det har "hektet" og båten er veldig tung. Selv da..... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Poseidon Svart 5.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 Ja, det synes å være med god grunn at disse sakene tidvis omtales som både "skrekkaggregat" og "hekkansaggregat" :headbang: Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Eureka Svart 5.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 Poseidon, du er jo en erfaren sjøfarer. Er det reelt at skaden kan bli så stor ved sammenstøt, at kun drevet blir slått av og det trenger inn så mye vann at den synker på kort tid? -altså vanninntrengning ene og alene hvor drevet var? -skade/ hull i skroget/ fremre skrog er forståelig, men via drevet? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 (redigert) På hekkagregat er det en tiltfunksjon som slår drevet opp om det treffer noe. De gangene jeg har sett/ hørt om avrevne drev har detvært høy fart ved sammentreffet. Med om drevet er kilt fast i en bergsprekk kan det jo rives av om båten er tung. Eller kanskje det har vært en svakhet i akterspeilet. Det er sjelden drev rives av på akkurat samme måte som det demonteres Poseidons sukk og uff tar jeg ikke så alvorlig her. Det er jo ikke alle som trives best med 50 talls teknologo og dimensjonering Selvom jeg også ser sjarmen med det Jeg tenker med gru på alle akslinger som slås inn hvert år. Så skal det tillegges at også drev, som akselhylser, må monteres rett. I fjor var jeg med å berga en Skipsplast i havna vår. Den tok inn masse vann gjennom feilmontert belg når drevet var tiltet opp. Beste er IPS som slås av uten skroglekkasje. Jeg har i hvertfall sett tre nordwester som har bevist at teorien fungerer i praksis Men alle slike ting forutsetter at produsenten har gjort jobben sin. Jeg har hørt rykter om en franskprodusert ips båt som fikk revet av halve akterskipet ved kraftig grunnstøting fordi skroget var " anelsen" tynt bak drevene. Volvo Penta spesifiserer kun tykkelsen og innfestingen på ringene rundt podene.ikke resten av skroget. Redigert 5.Oktober.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 Det skal gis ros for at de brukte vester og hadde vhf. Det er nok sannsylig at det reddet livet deres her. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 5.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 Hvis det er et ikke helt nytt VP drev (ca 280) som er litt feilmontert med/uten vilje kan det faktisk falle av helt av seg selv eller med en liten touch men synke på 2 min?? Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Mulligan Svart 5.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 Nå er det sånn at påhengere og hekkmonterte drev er ganske robuste mot grunnstøting i lave hastigheter. Det blir skjelden skader ved grunnstøting i 4-5 knop. Såret stolthet kanskje. Med akslinger og p-braketter er skadene garantert i en hver hastighet. Men, er kjernematerialet i speilen ødelagt (råtnet) kan mye rart skje. Speilen kan faktisk falle av ved yttre påvirkning. Jeg kikket engang på en Searay som ikke lot seg styre rett fram i noen hastighet. Alt var råtnet inni speilen. Før man spekulerer videre på om båten ble senket bør man ta en titt i kartet. Man har i så tilfelle ikke livet kjært. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 5.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 Syns også det virker som et Kamikaze projekt, å senke en båt med innlagt svømmetur, ved Færder fyr en tåketett natt i Oktober. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
småbåtentusiasten Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 Jeg oppfatter en del av innleggene som grenseløse. Moderator er varslet og det etisk generelle ved spekulasjonene stiller jeg spørsmål om i denne nye tråden: Link Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 6.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 Helt enig småbåtentusiasten! Hadde vært mye enklere om de hadde druknet uten vest. Da hadde de bare vært noen idioter som seilte i tåke uten vest. Men her er det to som bruker vest og i tillegg blir reddet, Da mener tydligvis enkelte at det MÅ være noe suspekt. Skjærpings folkens. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
hanto1 Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 Ser ut som om jeg må slutte å bruke flytedrakt utenskjærs i Viknesen høst og vinterstid, skulle noe skje er det opplagt svindel. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 Jeg har en båd-bekendt med en Cruisers Yacht omkring de 38 fod, der gik på noget flydende i vandet for to år siden. Hans ene drev gik ret af og forsvandt! Han insisterede på at han kun holdt en fart på 5-6 knob. Heldigvis gik alt godt: Han kom godt i land og forsikringen dækkede. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 AndyMajor, vet du hvor mye av drevet som løsnet? -tilsvarende det man demonterer for service? Det andre sentrale momentet er: hvor mye vann trenger inn i båten/ motorrommet når et drev løsner? Sa din bekjent noe om erfaringene om det? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 Nej, jeg kender ikke detaljerne ud over: Han var MEGET glad for at det skete lige ud for en havn. Han sagde, at han ikke havde haft lang tid at løbe på hvis det var sket til havs. Det tyder for mig på at det var hele drevet der var revet ud - svarende til det, man tager af ved service jfr. billedet tidligere i denne tråd. Jeg ser ham ikke ofte, men skulle jeg løbe på ham igen får I besked! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 ja, og det er jo veldig interessant. Hvor mye vann kan trenge inn. Og da er det vel bare en mulighet. Eller? Vann som trenger inn via drevmontasjen vil først og fremst havne i karret under motoren. Så vidt jeg forstår er det ikke tillat med automatisk lensepumpe der pga miljøhensyn. Det er først når vannet har fylt opp under motor og renner over skottet hvor lensepumpen gjerne er plassert at den slår inn. Dersom vanninntrengning via drevmontasjen kan senke en båt på minutter, så kan man jo spørre seg, hva er viktigst: miljøhensyn eller menneskeliv. Jeg skal naturlig nok ikke spekulere i om forliset, som er grunnlaget for denne tråden, er fingert eller ikke. Jeg forsøker å bli klok på at opplysningene som blir gitt, her gjennom media, og hvorvidt det er praktisk eller teoretisk "årsak-virkning". "Er dette mulig". Med alle slike saker som jeg leser om, forsøker jeg å dra læring til bruk i min egen ferdsel på sjøen og montering av utstyr. Dersom det faktisk er slik at om drevet blir revet av og vanninntrengningen er så stor at det i løpet av kort tid kan senke en båt, uten at standard automatisk lensepume er i stand til å holde den flytende, ja så kommer jeg til å montere lensepumpe® under motoren ved akterspeilet i løpet av vinteren. Og den skal være dimensjonert i forholdt til hvor mye vann som kan trenge inn. Derfor hadde det vært svært nyttig om noen som har kvalifisert kunnskap om dette bidrar med det de kan. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.