Ingar Svart 6.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 Kommentar fra moderator: 18 innlegg med utidige spekulasjoner og kommentarer til disse er slettet fra tråden Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 6.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 Takk til Ingar for god moderasjon. Om man får stor lekkasje må man sette båten på land om mulig. Plastskader kan nesten alltid fikses. Jeg har ikke hørt det er ulovlig med lensepumpeunder motoren. Hos oss sitter en lensepumpen med innløp rett akter for motorene og en i en egen brønn foran motorene. De har begge stor kapasitet. Men ved en stor lekkasje er det full fart opp på land. Eneste som holder tritt med stor lekkasje er bensindrevne pumper. De færreste har det ombord i fritidsbåter. Etter å ha gått på et par maydayer med egen båt siste to sesonger der vi har vært første båt tilstede og ikke kunnet assistere med lensekapasitet har vi en 220 v pumpe ombord som vi kan ta ombord i annen båt. Kostet noen hundrelapper på CO. 220 v har vi ombord. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 6.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 Hull i skroget er svært vanskelig å kompensere med lensepumper. Generelt tipper jeg at hull som er dobbelt så store som slangen på lensepumpen vil fylle båten hvis du har vanlige 12v pumper. Hvis pumpene sitter fastmontert i feil ende av båten (i forhold til hullet) må de fleste ha svært mye vann inne før det kommer til pumpene. Tenk over hvor mye vann du må ha inn i baugen før det kommer til pumpene i båten din.. Hvis drevet faller av på samme sted som ved demontering skal det vel ikke komme inn vann. På akslingen innenfor belgen sitter det tetning, og slangen slipper ikke inn vann. Antar det må være utrivninger eller sprekker i skroget hvis det skal komme inn vann. Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 6.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 Der mmå vel være lavet beregninger i forbindelse med CE-mærkning på konsekvenser af afrevet drev? Et bådværft må vel vide dette? Hvad med en mail til fx Windy om dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 7.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2011 Dersom vanninntrengning via drevmontasjen kan senke en båt på minutter, så kan man jo spørre seg, hva er viktigst: miljøhensyn eller menneskeliv. Begge deler er godt ivaretatt i en båt med maskinromskott. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.