Jump to content

Mercruiser 4.2 d-tronic går varme etter propellbytte


alfb

Recommended Posts

Etter propellbytte på 2 x Merc 4.2 d-tronic m/bravo 3x drev har jeg fått problemer med høy temp ved belastning. Har aldri hatt problemer med dette før bytte. Propellene (duoprop) er samme størrelse som de gamle (24P) men etter å ha gitt tilbakemld til verkstedet som skaffet og skifet disse mener de at det er blitt levert feil propeller. De ny er vistnok "cuppet"(?) leveringstid på ny propeller er oppgitt til over en mnd da disse sto i rest. Jeg mangler et par hundre omdr samt ca 4 knop på topp. På tomgang og sakte fart går temp ned på normalt. For sikkerhetskyld skiftet jeg impellere uten at det endret noe.

Kan dette at propellene er "cuppet" gi så mye utslag? Enkelte jeg snakker med hevder at dette alene ikke skal utgjøre så mye.. Har vært fristet til å prøve de gamle propellene igjen men da må jo båten opp igjen. Så må den opp igjen for å skifte tilbake til de nye når de omsider kommer..

Link to post
Share on other sites

DieselDahl: Jeg fjernet et tau fra propellen en gang og det gikk jo på et vis, men de ligger litt dårlig til oppunder plattformen. Skal gjøre et forsøk.

Ang marginal kjøling så er det dette jeg også har tenkt litt på. Det er bare litt undelig at jeg aldri har hatt antydning til høy temp. Når jeg gikk til slippen var alt ok og etter propellbytte å jeg skulle gå derfra ble de varme med en gang..

Ang rens av varmevekslere, er det bare å tilføre noe "lurium" eller må de demonteres og rengjøres?

Redigert av alfb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Propeller med cupp har en tynn L gravert etter serienr.

 

Nå er det noe som skurrer her i forhold til verkstedets utalelse! De sier at de hadde bestilt FEIL propeller og at disse var CUPPET. Når jeg nå ser på de gamle så står det serienr: 48-823666 etterfulgt av en tynn L!! Viss det stemmer det tkb her sier, tyder det isåfall på at jeg hadde cuppede propeller fra før??

Link to post
Share on other sites

Cuppet propeller eller ikke, de propellene du har på motoren nå er for tunge, motorene greier ikke anbefalt turtall og blir for varme. Dette er ikke bra og problemet vil trolig eskalere.

 

Hadde prøvd de gamle for å se at alt motormessig var som det var før( fart & turtall/ ingen varmgang)

 

Ellers.

Kjølesystemet har godt av en runde med systemrens hvert 2-3 år, samt at intercooleren bør rengjøres av og til ( 3-5 års intervall)Mange HK forsvinner med skitten intercooler.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært i båten å sjekket de nye propellene som nå står på båten. Det ser ut som de har samme serienr som de gamle (litt vanskelig å se på grunn av urolig sjø) men kan i allefall med sikkerhet si at det sto en L inngravert etter serienr. Det vil da si at både nye og gamle er cuppede propeller(!) skal prøve å skifte til de gamle og viss da alt er ok, må jo tidligere eier ha fått modifisert de gamle propellene? I så fall kan jeg vel kanskje sende alle åtte inn til et propellverksted og få modifisert de nye lik de gamle?? Må bare innrømme at jeg er veldig "grønn" på dette området...

Link to post
Share on other sites

Bare et tips...Når båten var på land , etterfylte du glykol på kjølesystemet? vet at flere har problemer med kjølingen hvis du har for høy % innblanding av glykol. Glykolen leder nemlig ikke varme like godt som vann! Mange tror feilaktig at mere er bedre , men det stemmer ikke i dette tilfelle...

Link to post
Share on other sites

Nå viser det seg at gamle og nye propeller har samme serienr og alle er cuppet. Er enige med verksted nå om å montere de gamle tilbake og se om alt blir ok. Viss det gjør det, må tidligere eiere ha modifisert dem. Da sender verkstedet samtlige propeller til windrace (?) for evnt korrigering. Syntes det i såfall skulle være underlig at tette kanaler ol skulle inntreffe akuratt i det vi slippet og skiftet propeller - også på begge motorene? Men, men ting kan jo være tilfeldige ;-)

Redigert av alfb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har hatt noen tilfeller av at det gror skjell i kjølevannskanalen inni drevet. Disse skjellene dør når båten tas på land og vil da åpne seg og redusere gjennomstrømningen, når båten da kommer på vannet igjen, vil man få en merkbar temperaturøkning. Ikke sikkert at dette er tilfelle for din motor, men hvis det er rester av skjell i sjøvannsfilteret så kan det være verd å sjekke dette. Prøv å la motoren gå på litt høy tomgang, steng og åpne sjøvannsventilen noen ganger (skjellene knuses pga "sjokkingen") og følg med om det skjer noe i sjøvannsfilteret.

Link to post
Share on other sites

Det kunne nok vært skjell, men tror ikke dette har noe med det å gjøre. Ved brygga mi renner det ut en større elv med ferskvann som gjør at det gror veldig lite og skjell/rur er så godt som et ikke problem. Sjøvannsfiltrene har jeg sjekket og de var helt rene. Prøver først med de gamle propellene i morgen (regner jeg med) og viss problemene da vedvarer så er det jo noe som har skjedd samtidig med propellbytte. Viss det derimot blir ok igjen så er de gamle propellene mest sansynlig modifisert..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har i dag testet med de gamle propellene ( skiftet mens den lå på sjøen, og ja, det var kaldt) Alt var nå i orden, så da er det i allefall konstantert at det var disse som var synderen! Alle, nye og gamle, blir nå sendt til windrace for kontroll.. Så da reiser jeg en tur til Egypt og varmer meg mens de finner ut av det ;-))

Redigert av alfb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

DieselDahl; beklager å ikke ha fått med meg dine spørsmål og derfor ikke svart..

Har i dag fått propellene igjen fra Windrace hvor de sier de har justert og polert dem. Mekanikkeren og jeg har nå montert dem og vært ute og testet. Det tok nå lengre tid før motorene ble varme, men problemet er ikke løst. Begge motorene øker jevnt opp til 110-115 gr. Max turtall er ca 3600 på begge mot tidl 3850. Marsjer normalt på 3000-3300 omdr og da så temp'en ut til å stabelisere seg på 100-110 gr. Jeg manglet også 3-4 knop på fullt.

Verkstedet skulle nå ta kontakt med Windrace igjen og forhøre seg sa mekanikkeren...

 

Begynner og blir veldig frustrerende dette, vi er allerede i midten av november og jeg får/vil jo ikke ta båten på land før alt er ok. Dette er en forsikringsak etter at jeg slo nedpå og forsikringsagenten sier at dette må jo selvsagt fikses, noe verkstedet selvsagt også sier, mens jeg sliter veldig med tolmodigheten min. Har holdt på siden august med dette nå :-/

Link to post
Share on other sites

Chipping, eller omprogramering ble gjort for flere år siden og har aldri vært noe problem i forhold til kjøling/temperatur. Problemet oppstod da det ble byttet til identiske propeller pga at jeg slo såvidt nedi med de gamle. De nye er orginale, har eksakt samme nr som de gamle og skal således være like. Det er jo dette som er problemet og det er ikke snakk om å kompensere med noen tyngre propeller så jeg forstår ikke hvordor jeg skal være på tynn is??

Redigert av alfb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du hadde hatt originale chips, hvilke props måtte du da hatt for å få riktig maksturtall? Altså, hvis motorene går med uoriginale styringsparametere og kan dra brattere propellere, så produserer du mere varme. Om disse motorene skal tåle chippingen må du iallefall proppe til høyt nok turtall, eller så eksperimenterer du med kjølekapasitet, stempler, ventiler og mere til. Jeg vil anta at de gamle proppene dine var modifisert og de bør du sende med til propellmakeren.

Én ting til, effekten på dieselmotorer dropper bratt på de siste omdreiningene så en liten maks-turtalls endring gjør mye på belastningen.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil anta at de gamle proppene dine var modifisert og de bør du sende med til propellmakeren.

 

Ja, det var dette Mercruiser servicemannen konkluderte med etter at vi hadde testet med de gamle og alt virket ok. Derfor ble nye OG gamle propeller sendt til Windrace til kontroll for og avdekke om de gamle var modifiserte og i såfall tilpasse de nye etter de gamle. Servicemannen/verkstedet fikk dem igjen med beskjed derfra om at de var justerte & polerte så nå skulle de ta kontakt igjen og høre spesifikt om hva som var gjort og evnt hva som kan gjøres.

Det virker iallefall til å være veldig ømfintlige greier dette her, med ørsmå endringer som skal til..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...