Jump to content

Mercruiser 4.2 d-tronic går varme etter propellbytte


alfb

Recommended Posts

Servicemannen/verkstedet fikk dem igjen med beskjed derfra om at de var justerte & polerte så nå skulle de ta kontakt igjen og høre spesifikt om hva som var gjort og evnt hva som kan gjøres.

Det virker iallefall til å være veldig ømfintlige greier dette her, med ørsmå endringer som skal til..

 

Nja, det skal litt til før man merker noen store endringer på temperatur på motor på grunn av propellene, så noe forskjell må det nødvendigvis være på de nye propellene dersom de gamle fungerer bra mens de nye gir varme motorer.

Jeg ville tro at du selv eller denne servicemannen kan måle propellene, det skal normalt ikke mer enn en linjal og en tommestokk til for å måle størrelse og pitch for å se at alt stemmer med det som er oppgitt, og forskjell på cuppingen ser man normalt med det blotte øye dersom man setter propellene på en rett flate og sikter over tuppene på bladene på en gammel og en ny propell.

På den andre siden vet Winrace veldig godt hva de driver med, så det virker rart at de ikke skulle sett noe slikt.

 

Dersom det er så lite forskjell på cuppingen at man ikke kan se det ved å sikte over gammel og ny propp så virker det merkelig at det skulle ha noen betydning, da hadde jeg heller sett nærmere på eksos skjørtet på propellen eller forsøkt å satt de litt annerledes i forhold til hverandre (de skal normalt stå med ett blad rett opp og ett blad rett ned), da det kan være at de nye propellene forstyrrer vannstrømmen slik at vanninntaket ikke klarer å dra inn nok vann, selv om det er sjeldent og jeg kan vel ikke si å ha vært borti akkurat det før, og det ville sannsynligvis også medført en del kavitasjon ville jeg tro, men det kan forekomme.

 

Det kan jo også være at noe er grodd eller at det ved et merkelig sammentreff er noen reimer eller pumper som har blitt dårlig, men dersom du har montert tilbake de gamle propellene igjen og alt da er bra, samt at du ikke oppnår samme turtall med gamle og nye propeller så MÅ det nesten være forskjell på propellene, og jeg hadde funnet frem målebåndet for å forsøke å finne den forskjellen.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Etter siste skriverier her ble propellene sendt inn igjen og denne gangen var det enda litt bedre, men fremdeles manglet et par hundre omdreininger og motorene ble fremdeles for varme selv om de nå var noen grader bedre. Mao - på rett vei, men ikke i mål.. De ble derfor sendt inn atter en gang (!) og vi fikk dem tilbake i går. Fikk beskjed fra servicemannen at cuppingen nå var fjernet :confused: Ut på fjorden for prøvetur; Nå er det gjordt for mye av det gode :cryin: Fikk nå 4000 omdreininger (oppgitt Max 3850) og tempen var ok. Turde ikke presse for å prøve maxfart pga det høye turtallet. Nå kan jo i det minste båten brukes i påsken (etter å ha ligget fra aug- april) men i orden er det jo fremdeles ikke. Sendte en mail som avtalt til servicemannen i ettertid av testturen i går, men fikk ikke noe svar. Begynner å blir mektig lei av dette nå :headbang:

Redigert av alfb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da cupper du de selv til passelig pitch. Når det gjelder tempen vil jeg fortsatt påstå at disse motorene har så marginal kjøling at det er grunn til bekymring.

 

Med "Cupper selv" mener du vel at propellverkstedet må cuppe dem...

 

Ang marginal kjøling glemte jeg å skrive at servicemannen skiftet kjøleveske og rengjorde hele kjølesystemet. Hadde vært litt antydning til groing i kjølekanalene i dreva, så dette må nok være med på å ta noe av skylda for temp problemene og kommet oppå for tunge propeller :wflag:

Redigert av alfb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, jeg mener hammer og trekloss. Hva tror du at du risikerer? Dersom "antydning til groing" er det eneste som er funnet er kjølesystemet underdimensjonert. Flower saltvannssiden for dårlig? Er varmevekslerene for små? eller produserer motorene for høy eksostemperatur ift. veivakseleffekt? Termostatene er iallefall pip åpne og det er ingenting å gå på. Jeg ville ha gjort noe.....

Link to post
Share on other sites

Impellerne ligger ikke i drevet og de skiftet jeg i høst. Varmevekslere ble rengjordte samtidig som alt annet ble rengjort.. Det merkelige er at jeg har hatt båten i fire-fem år og aldri hatt problemer med temp overhode - før nå etter propellskifte.. Dette er orginalinstalasjon, men forstår dere mener kjøling er helt i grenseland all den tid det reageres med såpass små endringer på propeller. Som sagt tidligere er jeg rimelig 'grønn' på dette området og det er mercruiser servicemannen som har tatt seg av dette. Jeg skal selvsagt lufte dette med marginal kjøling for ham.

Link to post
Share on other sites

En sak som er ikke ukjent på eldre vp drev er at kjølevannsslagen fra drevet som går gjennom transom ( akterspeilet) kolapser i fart og dermed gir for lite kjøling. Ved inspeksjon ser slangen ok ut, så det er altså i fart når suget i slangen øker at den kolapser.

 

Kanskje en mulig forklaring?

 

Jeg har vansker or å tro at propellbyttet gjør at motoren går varm uten annen forklaring.

Link to post
Share on other sites

Dere er nok inne på noe her, ja. Det er jo nå mellom siste propell justering at de skiftet kjøleveske og rengjorde hele kjølesystemet at temp'en ble ok. Så det er nok nærliggende å tro at det har vært for dårlig gjennomstrømming, men har holdt 'sånn akkurat'. Når vi da har satt på de nye propellene, som har vært litt tyngre, har dette kanskje vær den berømtet dråpen.

Nå siste gangen, mens propellene var inne, har somsagt servicemannen ifm service rengjort kjølesystem og skiftet kjøkeveske mens båten har stått på land. Det kan jo selvfølgelig være dette som har gjort underverket, mens jeg har fokusert på propeller...

Link to post
Share on other sites

Motorene er chipet da. Dette gir høyere forbrenningstemperatur og dermed større kjølebehov. Andre motorer jeg kjenner til har som regel større ladeluftkjøler, større turbo og gjerne endel andre forskjeller på modeller med høyere effekt. Siden begge motorer er like vil jeg hevde at de er max trimmet, du belaster de egentlig vel mye. Hvis du vil være på den sikre siden fjerner du chip-trimmingen og propper til denne effekten. Å proppe for maks-turtall med trim-chip gir ingen mening. Vil tro at propellerene dine er mer enn bratte nok. Hvilket turtall og hastighet cruiser du på?

Link to post
Share on other sites

Cruiser på ca 3200 og har da sånn ca 30+/-

Når det gjelder chiping, eller software omprogramering, er ikke dette gjort i denne sammenheng, men for 3-4 år siden. Det er ikke snakk om max chipping, men den forsiktigste varianten på 15% Fikk beskjed om at de merc som blir levert originalt med disse hk er helt identiske.

Link to post
Share on other sites

Når kjøler er rengjort ville jeg sjekket "fryspunktet" på frostvæsken.

De aller fleste bruker 50/50 vann og frostvæske for å sikre et frysepunkt på -35 grader.

Men siden vi ikke er på Grønnland trenger vi ikke det. Det holder lenge med -20 (om sommeren).

Kan jo tappe ut noe ved vinterlagring og fylle på mer frostvæske for å være sikker.

 

Det blir vesentlig bedre kjøleevne med mindre frosvæske i forhold til vann (glykol holder lengre på varmen).

Husk og fyll på renset vann, eller batteri vann.

Jeg har brukt 25%-30% frostvæske, (eller tilsvarende ca -20 grader) blanding og har ikke hatt problemer med kjøling.

Motorene er på 240 hk, justert opp 10% fra 220hk. Det er ikke noe problem på disse motorene.

Det er samme kjøle system på 350hk utgaven. Men det er en annen type motor uten forkammer og annen turbo, pumpe og dyser.

 

Du bør og bruke en god mineral 15-40 CH4 olje som sikrer best mulig smøring og bytte den etter fastsatt intervall.

Jeg bruker Mobil MX etter å ha prøvet olje fra Biltema.

Kanskje og en dyse sjekk er nødvendig.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...