Jump to content

Lage slepegenerator


bukt

Recommended Posts

Leste på seilas http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=1105574&cat=4914 om en ny slepegenerator, tenker da tanken på evt å lage en selv som jeg ikke kan se er allverden jobb.

 

Tenkte da evt å bruke en elmotor til elbåtmotor på rundt 500w ala denne http://www.ebay.com/itm/Motorguide-Mercury-Electric-Trolling-Motor-MCC397042-?cmd=ViewItem&hash=item4aaa65f0d7&item=320686387415&pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&vxp=mtr

og støpe stamme i glassfiber lik den som i seilas link...

 

ved å proppe den litt mer vil den jo svive greit rundt av vannmotstanden og bør da greie å levere 100-200w i 5 knop vil jeg tro.... eller mer hvis man er heldig

 

 

Noen med tanker om dette eller som faktisk har prøvet noe slikt...

Link to post

Hvis du får den til og lage litt mer, slik som den andre klarer 500watt på 8 knops fart, da har du kjøpere også. Den andre er for dyr, til at den blir solgt i stort antall.

5500-6000 euro er prisen i dag i europa. og ikke 4000 som seilas skriver,

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Kommer nok litt ann på motstanden på propellen og motorstørrelsen man bruker, de større mest vanlige elmotorene til disse båtmotorene er vel ikke på mye mer enn 500w for de vanligste rundt 40lbs og da produserer de nok ikke mer enn 250w vil jeg tro...

 

Men virker dette så går det jo å kjøpe en større motorenhet for å lage en kraftigere lader..., vet ikke hvor stor generator i watt man må ha for å produsere eks 500w.

 

De som seilas har linket til ser jo rimelig greie ut å lage, skal få lånt meg en elmotor og slepe den etter båten og måle lading.

 

Eneste jeg er usikker på er om de i seilas linken er børsteløse magnetiske motorer i motsetning til disse elmotorene...

Link to post

Eneste jeg er usikker på er om de i seilas linken er børsteløse magnetiske motorer i motsetning til disse elmotorene...

Det er den sikkert, siden de skriver.

Except for cleansing the exterior body, the device does not require any specific maintenance.

-------

The power generated increases at the cube of the speed (V3). At 5 knots, the output power is about 120W (or about 10A on a 12V battery raw) with the 280mm propeller. At 8 knots, the system produces 4 times more power, i.e. 480W (about 40A on a 12V battery raw). These figures are instantaneous measurements and averages might be different according to the condition at sea.

To reload a park of 12V batteries of 200 ah to 50% of its capacity, on average 10 hours at 5 knots and 3 hours at 8 knots will be necessary.

-------

det står endel her inne

http://www.wattandsea.com/en/FAQ

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
  • 2 måneder senere...

500W slepegenerator vil utgjøre en merkbar brems på båten. Dersom du skal ha 500W i 8 knops fart er teoretisk bremsekraft ca. 13kg ved 100% virkningsgrad. Men da produktet an elektrisk-, mekanisk- og hydraulisk virkningsgrad for et slikt system er relativt dårlig, må en nok regne med at det bremser med rundt 100kg (?) dersom en skal kunne ta ut 500W.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...