Kal-El Startet 2.Oktober.2011 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2011 (redigert) Som tittelen sier. Jeg kommer neste år til å bytte båt. Jeg har bestemt meg for at kalesjebåt er utelukket. På fineværsdager har jeg alltid et eller annet som må gjøres med hus og hage, slik at i år har det kun blitt klokket 25 timer på motoren, og nå har den kommet på plass i garasjen. Bruksområder blir litt fisking, helgeturer, transportetapper til hytta ( 1,5t hver vei i 30 knop), håper på båtferie til Sørlandet på sikt. Vi er 4 i familien 2 barn på 5 og 8 år. Er veldig i tvil om hva jeg skal gå for. For tiden er aktuelle kandidater: Jeanneau Merry fisher 855 (men frykter drivstoffkostnadene blir i overkant) Bella 850 /26 Falcon (litt skeptisk til drev) Nb 820 combi ( ligger en fin en til salgs på Finn i Elnesvågen) http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30919017 Bayliner 2858 ( stas med veranda/skeptisk til drev/ ligger en fin båt tilsalgs på finn med 2007 Mercruiser 320hk diesel) http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29296673 Som dere skjønner er jeg på jakt etter erfaringer og innspill. Det er en stor investering og jeg vil gjerne snu hver stein før jeg tar en avgjørelse. Skal bruke vinteren, ta en tur på båtmesse i februar? I det hele tatt kose meg med bestemmelsen. Båtplassen min tillater vel Max. 3,10m båtbredde, men helst ikke over 3 meter. Er det andre båter dere vil dra frem? Prisklasse inntil 900k. Håper på god hjelp. Redigert 2.Oktober.2011 av Kal-El (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pescador1 Svart 2.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2011 I den prisklassen som du ønsker er det en god del å hente, men..Hva med å tenke litt ut av landet og satse på "custom boat" Det er en båtfabrikant i Irland som lager nyyyydelig båter av høy kvalitet, og her kan man (i disse tider) få mye for pengene.Flotte og funksjonelle konstruksjoner av høy kvalitet. Her har mange norske båtbyggere mye å lære!! Ta en titt her Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 2.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2011 Artig forslag, men fant bare båter som var altfor store i linken... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2011 den der så jo litt barsk ut... og de britiske øyer har jo sin andel og vel så det med drittvær... Ser du er skeptisk til drev, hvor viktig er høy marsjfart for deg? Ellers hva med noe annet finsk, dvs Targa/Nord Star/Minor..? Sikkert ikke like egnet til ferieturer da... Av disse så er vel Minor oftest levert med fast aksling, de andre 2 kun med drev såvidt jeg vet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kal-El Svart 2.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2011 Har sansen for Targa, men de er dyre, eller trang? Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 2.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2011 Bør marsje på minimum 18knop. Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 2.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2011 Viknes 830 /880 har jeg også i kikkerten. Sitér dette innlegget Link to post
Pescador1 Svart 2.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2011 Denne er "bare" 28 fots :) http://www.safehavenmarine.com/retouched.jpg Min neste båt blir ihvertfall irsk... Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 2.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2011 Sikkert ikke dum den, har du noe info/bilder/pris om den? Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 2.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2011 Siden du kom med 3 alterrnativer, ville eg ha valgt NB 820. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Kal-El Svart 2.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2011 Hvorfor? Sitér dette innlegget Link to post
Pescador1 Svart 2.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2011 Det med priser av båter(og mye annet) er en kapittel for seg når det gjelder internasjonal handel rettet mot Norge...Resten av verden vet at nordmenn "har råd" til å betale det det bes om, og at nordmenn ikke er flinke til å forhandle, dog flinke til å akseptere prisen. Jeg kan garantere at om jeg ber om pris for samme båt som Kanarier og fra spansk adresse( er selv opprinnelig fra G. Canaria)så er båten automatisk 30% billigere en om jeg skulle be om pris som nordmann Disse båter er meget annerkjente, dog lite kjente her i nord og bedriften er flinke til å gi tilbud etter hvilke type båt som ønskes. Bare spør her http://www.safehavenmarine.com/contact_or_visit_us.htm Flere bilder av modellen finner du her Det er en god del å tjene-spare på å importere selv fra Irland. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 2.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2011 etter min smak og synes bra plass i uteplassen, og forholdsvis ny båt. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
hanto1 Svart 2.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2011 Gå for viknes 880. da får du romslig kabin, NB 820 combi virker liten innvendig i forhold. Med negativt vinklede vinduer unngår du dugg og reflekser, samt at hytta blir stor og luftig. Se selv og sammenligne. Ellers er både NB & Viknes bra båter. Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 2.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2011 Mange gode forslag. Likte igrunn de irske, men er litt skeptisk om de blir litt for "arbeidsbåt"-aktig... Mener Viknes og forsåvidt NB håndterer denne balansegangen meget bra. Viknes 880 er absolutt et bra alternativ, men for å komme i nærheten av 900K blir det en forholdsvis "gammel" båt, om det har så mye å si vet jeg ikke helt. Jeg liker også Viknes 900, men den er for bred for meg. Er det kostbart å montere hekkthruster? Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 2.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2011 eg har sett både nb 820 og viknes 880, så er viknes virker større plass både inne og ute ja. har du råd til viknes så bare værsågo og kjøp den Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Kal-El Svart 2.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2011 Skal prøve å få sett på en i løpet av vinteren da. Takk for hjelpen:) Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 2.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2011 Lykketil, alltid spennende å se på bruktbåter , eg kjøpte nettopp en viksund 900 så det har vært litt spenning på den tiden. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Kal-El Svart 2.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2011 Gratulerer! Flotte båter! Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 5.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 Bumper denne tråden i håp om å høre flere meninger / erfaringer... Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 5.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 Viknes 880 er vel en av de gode og også ganske fine av denne typen båter. Imidlertid er jeg ikke overbegeistret over hvordan Viknes 880 ligger i vannet i fart. Ihvertall den jeg har erfaring med klarte ikke "å legge" seg. Jeg følte vel at den burde planet bedre selv om den er en halvplaner. Hva med Saga 29 ls? Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 5.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 Viknes 880 Hva med Saga 29 ls? Takk for tipset om 880'en. Litt trasig hvis man føler at baugen står for mye opp, og sikten blir dertil redusert. Kan det være at den du har erfart har liten motor? Sagaen er nok litt for bred tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 Viknes 880 har trimflaps,som 95% av alle andre halvplanere i samme størrelse. Baugvinkelen velger du selv. Sikt er ikke noe problem. Prøv selv. 880 er en halplaner som flytter relativt mye vann ( som alle andre halvplanere) Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 NB 820 er en utmerket, billig (og traust) båt dersom den er stor nok for deg. Value for money. Selv har jeg som du ser under en NB870 som har et hav av plass i forhold til 820. Men 870 er direkte konkurrent til Viknes 880 (som altså ikke kan sammenlignes med 820). Det ultimate er selvsagt Viknes 1030 som går utenpå ALT i denne gruppen. Og koster deretter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.