Jump to content

Hvilke helårsbåt skal jeg velge?

Kal-El

Recommended Posts

Som tittelen sier. Jeg kommer neste år til å bytte båt. Jeg har bestemt meg for at kalesjebåt er utelukket. På fineværsdager har jeg alltid et eller annet som må gjøres med hus og hage, slik at i år har det kun blitt klokket 25 timer på motoren, og nå har den kommet på plass i garasjen. Bruksområder blir litt fisking, helgeturer, transportetapper til hytta ( 1,5t hver vei i 30 knop), håper på båtferie til Sørlandet på sikt. Vi er 4 i familien 2 barn på 5 og 8 år. Er veldig i tvil om hva jeg skal gå for. For tiden er aktuelle kandidater:

Jeanneau Merry fisher 855 (men frykter drivstoffkostnadene blir i overkant)

Bella 850 /26 Falcon (litt skeptisk til drev)

Nb 820 combi ( ligger en fin en til salgs på Finn i Elnesvågen)

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30919017

Bayliner 2858 ( stas med veranda/skeptisk til drev/ ligger en fin båt tilsalgs på finn med 2007 Mercruiser 320hk diesel)

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29296673

Som dere skjønner er jeg på jakt etter erfaringer og innspill. Det er en stor investering og jeg vil gjerne snu hver stein før jeg tar en avgjørelse. Skal bruke vinteren, ta en tur på båtmesse i februar? I det hele tatt kose meg med bestemmelsen. Båtplassen min tillater vel Max. 3,10m båtbredde, men helst ikke over 3 meter. Er det andre båter dere vil dra frem? Prisklasse inntil 900k. Håper på god hjelp.

Redigert av Kal-El (see edit history)

I den prisklassen som du ønsker er det en god del å hente, men..Hva med å tenke litt ut av landet og satse på "custom boat" Det er en båtfabrikant i Irland som lager nyyyydelig båter av høy kvalitet, og her kan man (i disse tider) få mye for pengene.Flotte og funksjonelle konstruksjoner av høy kvalitet. Her har mange norske båtbyggere mye å lære!!

Ta en titt her

IMG_7955.jpgmnj.jpg

den der så jo litt barsk ut... og de britiske øyer har jo sin andel og vel så det med drittvær...

Ser du er skeptisk til drev, hvor viktig er høy marsjfart for deg?

Ellers hva med noe annet finsk, dvs Targa/Nord Star/Minor..? Sikkert ikke like egnet til ferieturer da...

Av disse så er vel Minor oftest levert med fast aksling, de andre 2 kun med drev såvidt jeg vet

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det med priser av båter(og mye annet) er en kapittel for seg når det gjelder internasjonal handel rettet mot Norge...Resten av verden vet at nordmenn "har råd" til å betale det det bes om, og at nordmenn ikke er flinke til å forhandle, dog flinke til å akseptere prisen. Jeg kan garantere at om jeg ber om pris for samme båt som Kanarier og fra spansk adresse( er selv opprinnelig fra G. Canaria)så er båten automatisk 30% billigere en om jeg skulle be om pris som nordmann

Disse båter er meget annerkjente, dog lite kjente her i nord og bedriften er flinke til å gi tilbud etter hvilke type båt som ønskes. Bare spør her

http://www.safehavenmarine.com/contact_or_visit_us.htm

Flere bilder av modellen finner du her

Det er en god del å tjene-spare på å importere selv fra Irland.

Mange gode forslag. Likte igrunn de irske, men er litt skeptisk om de blir litt for "arbeidsbåt"-aktig...

Mener Viknes og forsåvidt NB håndterer denne balansegangen meget bra. Viknes 880 er absolutt et bra alternativ, men for å komme i nærheten av 900K blir det en forholdsvis "gammel" båt, om det har så mye å si vet jeg ikke helt. Jeg liker også Viknes 900, men den er for bred for meg. Er det kostbart å montere hekkthruster?

NB 820 er en utmerket, billig (og traust) båt dersom den er stor nok for deg.

Value for money.

Selv har jeg som du ser under en NB870 som har et hav av plass i forhold til 820.

Men 870 er direkte konkurrent til Viknes 880 (som altså ikke kan sammenlignes med 820).

Det ultimate er selvsagt Viknes 1030 som går utenpå ALT i denne gruppen. Og koster deretter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...