eXpence Startet 16.Desember.2004 Del på Facebook Startet 16.Desember.2004 Tenker å oppgraderer skuta med el. winch ila. våren. Båten er en 3,5 tonn seiler, tenker å bruke (12mm) blytau og 10 kg Engbo anker. Spørsmålet mitt er da: Holder da det med 500 watt's motor, eller "må" jeg bruke 1000 watt. 1000 watt er jo ca. 20% dyrere - er det verd prisen? - det er jo uansett nok å bruke pengene på... (Har testet søkefunksjonen her på Båtplassen, men synes ikke jeg fant noe som gav meg "godt" svar..) /u Sitér dette innlegget Link to post
I.E Svart 16.Desember.2004 Del på Facebook Svart 16.Desember.2004 Tenker å oppgraderer skuta med el. winch ila. våren. Båten er en 3,5 tonn seiler, tenker å bruke (12mm) blytau og 10 kg Engbo anker. Spørsmålet mitt er da: Holder da det med 500 watt's motor, eller "må" jeg bruke 1000 watt. 1000 watt er jo ca. 20% dyrere - er det verd prisen? - det er jo uansett nok å bruke pengene på... (Har testet søkefunksjonen her på Båtplassen, men synes ikke jeg fant noe som gav meg "godt" svar..) /u Skicka internt till "Hulda" om du inte får svar, han vet säkert besked på detta. / Dan Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 16.Desember.2004 Del på Facebook Svart 16.Desember.2004 I forbindelse med tidligere undersøkinger, bør du absolutt gå for 1000w, men ring Engbo i Tønsberg på forhånd for sikkerhets skyld. Sitér dette innlegget Link to post
Brumle Svart 16.Desember.2004 Del på Facebook Svart 16.Desember.2004 Hadde Ilas 500 w med 10 kg Bruce kopi på tre tonns båt, og det holdt i massevis. Kommer til å gå for samme vinsjen på båten vi har nå. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 16.Desember.2004 Del på Facebook Svart 16.Desember.2004 41 fot, 9,5 ton, 10mm kjetting, 800watt winch funker flott. Men les litt her, http://www.lewmar.com/webcat/index.asp Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Lars H. Svart 16.Desember.2004 Del på Facebook Svart 16.Desember.2004 Hei. Lofrans Scorpion 350w, 40m 6,5mm kjetting og 12kg Engbo, på min 2,6 ton Saga27 funker utmerket. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Escada Svart 16.Desember.2004 Del på Facebook Svart 16.Desember.2004 Har en Ancorlift 1200W med 15 kg Bruce og 50m kjetting@10mm. i en 8000kg båt, og kunne ved enkelte anledninger godt tenkt meg en 1500W Sitér dette innlegget Link to post
Bern Svart 16.Desember.2004 Del på Facebook Svart 16.Desember.2004 Interessant lesning. Jeg skal ha ankervinsj til en 6,5 tons båt, og leser det dere skriver med stor interesse. Det jeg savner er informasjon om utveksling. En 1000W kan eksempelvis løfte bortimot hva det skulle være bare den er lavt nok gearet og brukeren har god tid. De forskellige fabrikatene har vel forskjellig utveksling? Mvh Bern Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 16.Desember.2004 Del på Facebook Svart 16.Desember.2004 (redigert) Har en ILAS 500 W, 12 mm blytau og 10 kg skålanker på 3 tonn båt. Aldri hatt problemer. Sitter som heia! Redigert 16.Desember.2004 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Desember.2004 Del på Facebook Svart 16.Desember.2004 Det jeg savner er informasjon om utveksling. En 1000W kan eksempelvis løfte bortimot hva det skulle være bare den er lavt nok gearet og brukeren har god tid. Hei. Du er inne på noe der, min vinsj på 350w er nok temmelig langsom, men ikke for langsom. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
eXpence Svart 16.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2004 (redigert) Hmm.... takk for svar Kunne godt tenkt meg å kjøpe 500w... på den andre siden har jeg lite lyst til å sitte i august og angre på at jeg ikke dro til med 1000 watt med en gang... Men hvis en 500Watt winch "utligner" sin manglende effekt med en lavere utveksling så er det vel bare selv tiden det tar å vinsje inn som er forskjellig, eller? Dere gutta med wincher: Hvor lang "tid" tar det å vinche inn si: 30 meter? 30 sekund? 1 minutt? 3 minutt? /U Redigert 16.Desember.2004 av Ulmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 16.Desember.2004 Del på Facebook Svart 16.Desember.2004 Hmm.... takk for svar Dere gutta med wincher: Hvor lang "tid" tar det å vinche inn si: 30 meter? 30 sekund? 1 minutt? 3 minutt? /U Svar: Altfor lang tid når det har blåst opp og du får vinden inn på tvers og står i fare for å blåse på land. Jeg mener at lav utveksling ikke kan kompensere for manglende krefter i utgangspunktet. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
eXpence Svart 16.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2004 Svar: Altfor lang tid når det har blåst opp og du får vinden inn på tvers og står i fare for å blåse på land. Jeg mener at lav utveksling ikke kan kompensere for manglende krefter i utgangspunktet. Godt poeng! Men det går vel uansett fortere enn handmakt med 10 meter kjetting og en 10 kg paraplydregg i enden? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Desember.2004 Del på Facebook Svart 16.Desember.2004 Dere gutta med wincher: Hvor lang "tid" tar det å vinche inn si: 30 meter? 30 sekund? 1 minutt? 3 minutt?Min vinsj på kun 350w drar vel med ca. 2sek/m Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Victora III Svart 17.Desember.2004 Del på Facebook Svart 17.Desember.2004 Dere gutta med wincher: Hvor lang "tid" tar det å vinche inn si: 30 meter? 30 sekund? 1 minutt? 3 minutt? Aldri tatt tida, men 1 - 1 1/2 min. vil jeg tippe. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob Svart 18.Desember.2004 Del på Facebook Svart 18.Desember.2004 Hei Du kan jo kikke på denne siden, gir jo deg en oversikt over bruksområde for vinsjene. http://www.lofrans.com/inglese/intro.html Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.