Jump to content

Effekt winch: 500 eller 1000 watt ?

eXpence

Recommended Posts

Tenker å oppgraderer skuta med el. winch ila. våren. Båten er en 3,5 tonn seiler, tenker å bruke (12mm) blytau og 10 kg Engbo anker.

Spørsmålet mitt er da: Holder da det med 500 watt's motor, eller "må" jeg bruke 1000 watt. 1000 watt er jo ca. 20% dyrere - er det verd prisen? - det er jo uansett nok å bruke pengene på... :rolleyes:

(Har testet søkefunksjonen her på Båtplassen, men synes ikke jeg fant noe som gav meg "godt" svar..)

/u

Tenker å oppgraderer skuta med el. winch ila. våren. Båten er en 3,5 tonn seiler, tenker å bruke (12mm) blytau og 10 kg Engbo anker.

Spørsmålet mitt er da: Holder da det med 500 watt's motor, eller "må" jeg bruke 1000 watt. 1000 watt er jo ca. 20% dyrere - er det verd prisen? - det er jo uansett nok å bruke pengene på...  :rolleyes:

(Har testet søkefunksjonen her på Båtplassen, men synes ikke jeg fant noe som gav meg "godt" svar..)

/u

Skicka internt till "Hulda" om du inte får svar, han vet säkert besked på detta. / Dan

Interessant lesning. Jeg skal ha ankervinsj til en 6,5 tons båt, og leser det dere skriver med stor interesse. Det jeg savner er informasjon om utveksling. En 1000W kan eksempelvis løfte bortimot hva det skulle være bare den er lavt nok gearet og brukeren har god tid. De forskellige fabrikatene har vel forskjellig utveksling?

Mvh Bern

Det jeg savner er informasjon om utveksling. En 1000W kan eksempelvis løfte bortimot hva det skulle være bare den er lavt nok gearet og brukeren har god tid.

Hei.

Du er inne på noe der, min vinsj på 350w er nok temmelig langsom, men ikke for langsom.

Lars H. Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hmm.... takk for svar :smiley:

Kunne godt tenkt meg å kjøpe 500w... på den andre siden har jeg lite lyst til å sitte i august og angre på at jeg ikke dro til med 1000 watt med en gang... :nonod:

Men hvis en 500Watt winch "utligner" sin manglende effekt med en lavere utveksling så er det vel bare selv tiden det tar å vinsje inn som er forskjellig, eller?

Dere gutta med wincher: Hvor lang "tid" tar det å vinche inn si: 30 meter? 30 sekund? 1 minutt? 3 minutt?

/U

Redigert av Ulmo (see edit history)

Hmm.... takk for svar  :smiley:

Dere gutta med wincher: Hvor lang "tid" tar det å vinche inn si: 30 meter? 30 sekund? 1 minutt? 3 minutt?

/U

Svar: Altfor lang tid når det har blåst opp og du får vinden inn på tvers og står i fare for å blåse på land. Jeg mener at lav utveksling ikke kan kompensere for manglende krefter i utgangspunktet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Min vinsj på kun 350w drar vel med ca. 2sek/m

Lars H. Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...