Jump to content

kavitasjon eller tæring

GBa

Recommended Posts

Jeg har selv tatt ut en ny Viknes 1030 og hadde akkurat samme erfaring. Da båten skulle opp for bunnsmøring/ettersyn første gang etter et år på havet var propellen helt opptært. Dype pittings på propellvingene, og en stygg farge rundt skadestedene. Rødskjær-liknende rødrust. Fabrikken hevdet at tæringen var svært høy det første året. Noe det i utgangspunktet ikke skulle være noen grunnlag for, men som viste seg i ettertid å være korrekt. Jeg har haugevis av bilder av propellen.

Ny propell kom med over-natta pakke og etter denne slipsettingen ble sinkforbruket normalisert og problemet ute av verden. Nabobåten i båtplassen vis a vi hadde ingen sinkforbruk på samme tid, så dette var ikke noe fenomen for båthavnen.

Jeg ligger med landstrøm på og varme hele tiden vinterstid. Det samme gjør den. Hos meg var all sink borte på propell, aksling og flaps etter første året. Tæringshastigheten gikk deretter dramatisk ned og normaliserte seg innenfor fine nivåer etterpå. Jeg gjorde ingen endringer mht. landstrøm.

Samtidig som jeg var oppe med båten og dette ble avdekt hadde de en annen kun 2 mnd. gammel Viknes 1030 oppe for montering av ekstra bunnventil. All sink på propellhodet var også her borte etter bare 2 mnd. på havet. Han hadde ikke fått tilløp til tæringer på propellen men byttet sinken og skulle ha båten opp igjen etter et halvt års tid for å sjekke igjen.

Jeg satte ekstra sink på propellaksel samt rorstilk etter dette. Vet ikke om din båt er helt ny men er den det er ikke dette en spesiell situasjon vedr. V1030 og høyt sinkforbruk den første tiden, og som kan resultere i ødelagt propell etter første året. Det er faktisk normalt og "sinkforbruket" vil gå kraftig ned etterhvert. Det gjorde det hos meg som som nevnt har jeg sett samme sak på andre båter. 2 mnd for å forbruke en hel sinkkloss på propellhodet er kort tid, og man vet alle hva som skjer når den er borte. Da går det av selve propellen som det gjorde hos meg.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

screenhunter_01_oct._03_17.43.jpg

Her er forøvrig et bilde av propellen etter et år på vannet. Det er ingen spor av sinken på propellhodet.

Forøvrig ble saken handtert problemfritt av forhandler gjennom båtens garanti så jeg fikk ingen bry med byttet, og det er slik det skal være. Feil eller problemer kan man få med alt.

Neste nybåt tar jeg nok imidlertid opp etter en 3-4 mnd. første gang for en ekstra kontroll.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Avhengig av forholdene kan kavitasjonsskader opptre på begge sider av propellbladene. Det som vises på bildet over synes jeg ser ut som tæringer pga. innløpskavitasjon. Men skulle gjerne sett nærbilde av tæringene.

Chiefengineer: Er du sikker på at erstatningspropellen du fikk var geometrisk lik den første? For meg høres det ut som om båtprodusenten har fikset et kjent problem ved å gi deg en mer riktig propell(?). Jeg synes det høres urimelig ut at en skal kunne forvente store tæringer på ny båt som så avtar etter at en har brukt opp den første propellen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Normalt sett får man kavitasjon på "skyvesiden" av propellen, unntaket er vel hvis du reverserer mere enn du kjører forover

Er enig i dine betraktninger siden trykkfallet vil være tilstede på skyvesiden av propellen ..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg fikk en ny propell identisk med den første og med samme spesifikasjoner. Men også muttra oppe i rorsystemet/rorhylsa som er i messing/bronsje var kraftig tært og måtte byttes. Rett og slett pittings tæringer som angrep metallet da sinken var vekk. Både midt på bladet og i periferien av propellvingen.

Propell nr. 2 så lik som ny ut etter flere års bruk og ble aldri beheftet med disse problemene. Skaden hos meg hadde ikke noe med kavitasjon å gjøre men videre angrep som følge av ekstrem tæringshastighet på sink

Fra dag 1 hadde motor helt korrekt turtall /fart på max last og heller ikke her ble det noen endring etter propellbyttet, men økte vel 1 1/2 knop eller så på max.fart rett før/etter dette propellbyttet Det er naturlig når man ser hvordan propellen så ut, og etter byttet var den oppe i samme fart igjen som da den var ny. Jeg antok at fartstapet i løpet av første året skyldtes naturlig groe og hadde selvfølgelig ikke noen aning om at propellen var i en slik forfatning før båten kom på land.

Tæringsproblemet var identisk på begge sider av propellbladet, og min sinktæring viste seg å være i samsvar med det andre eiere av identiske båter hevdet. Svært stor den første tiden. Men etter en tid normaliserte tingene seg, uten at jeg hverken byttet båtplass eller endret strømvaner. Så fabrikken hadde forøvrig helt rett i det. Noe annet ville også være merkelig med så mange båter ute i markedet. Det man burde anført var å sette dette inn i brukermanualen om man hadde slike erfaringer da de fleste anser en gang i året for å holde for båtpussen.

screenhunter_03_oct._03_19.31.jpg

Her er et bilde til. Tæring er som sagt lik på begge sider av bladet.

Er enig i dine betraktninger siden trykkfallet vil være tilstede på skyvesiden av propellen ..

Nja, nå er det mulig man snakker litt forbi hverandre her, men trykkfallet oppstår foran bladene i fartsretningen.

f0047-01.png

Dette sammenfaller med de beskrevne skadene på GBa`s propell.

Slik jeg forstår dette, oppstår det luftbobler på propellens sugeside når trykkforskjellen mellom sidene blir for store. Det blir rett og slett et for høyt undertrykk i forkant av propellen, som frigjør luftboblene på grunn av det fallende deltrykket. Disse "luftlommene" forårsaker skader på propellen.

Les mer her: Link

Mvh
Simon

Detter er ikke kavitasjon. Ved kavitasjon spises propell opp. Her er det elktrolytisk tæring. DVS. Messing er en legering med kobber og sink som hovedelement. Den inneholder vanligvis 10-40% sink. Messingen kan også ha andre tilsatsmaterialer, som tinn, aluminium, jern og bly. Mange som arresterer meg nå og sier att propellen er bronse, men nok om det. Her har det minst edle metallet tært opp, og det er zinken. Derfor den røde kobber fargen igjen!

Ved kavitasjon, spises bare metallet opp, og du ville hatt groper........

1. Har du 369 Hk utgave? Sett nøkkel i tenning uten att noen hoved strøms brytere er satt i on. Mye sannsylig du har strøm i elektronisk klokke da?? (Bare en teori om att konstant sttrøm på motor gir grobunn for tæring.)

2. Landstrøm? Ligger du med konstant landstrøm og lading, tror jeg dette kan være årsak i problem.......... Kansje det er krypstrøm til jord? Ser ikke ut til att Viknes legger sin kvalitet i landstrøms anlegg. Hadde samme problem med tæring og lader som spiste batteri pakken før frokost. Etter en tlf til viknes i garanti tiden, og absolutt ingen backup vedrørede batteri ellet propell. Alt til selvkost her. Viknes kunnskap på strøm og tæring = lav.

Har vært borti det samme på min motor.

Pass på hylsa di sier er mitt råd. Jeg monterte zink på ror stilk ( 2 slange klemmer på vanlig trimplan sink), med ledning opp på hylse. En ekstra mutter på hylse bolter og kabelsko. Dette hadde uforståelig nok effekt på propell zink.....Jeg har skifet aksel zink minst 2 ganger pr år, men nå= ingen tæring, men zinken på ror stilken spises som F.

Redigert av Viknes 6BY (see edit history)

Mye artig her. Det er riktig at forbruket av sink vil dale, men grunnen til dette er at overflatene til de mer høyverdige metallene blir passivert. At man skal måtte ofre en propell eller to i denne prosessen er helt hinsides. Hulda var nå oppe etter halvannet år i sjøen. Anoden på propellen var opptært, og blir ikke erstattet. Ellers ble det under denne stålbåten skiftet en anode som var halvslitt. For halvannet år siden ble det også skiftet en liten anode. Bildene av den firebladede propellen kan like gjerne vært utsatt for en elektrolytisk prosess som noe annet. Altså krypstrømmer, det vi ser er en typisk avsinking av metallet. Når det gjelder foldepropellen, så ser den ut som at den har markante forskjeller på anodiske og katodiske felter. Det kan være støpen i propellen, at den har vært behandlet med et eller annet som har forrykket balansen etc. Denne skaden er igrunnen mer interessant enn den første. På det venstre bladet ser det ut som forhøyninger, på det høyre bladet ser det ut som groper, korrekt? Skade på tennene i foldemekanismen?

Har opplevd samme fenomen på min viknes 830. Ble av forhandler anbefalt å inspisere propellzink og flyndreanode etter de 3 første månedene i sjøen. Og begge disse var da tilnærmet tært helt bort. Etter dette har tæringen endret seg, dvs. propellzinken og flyndrezinken blir 80% borte i løpet av en 7 - 9 mnd. sesong. Og slik har det nå vært i 5 sesonger. Propell og alt annet "blankt" fremstår fremdeles som nytt. LIgger mange døgn tilkoplet landstrøm pr. sesong, men har skilletrafo. Har også zinkanoder på trimflaps, baugpropell og selvfølgelig på motoren. Men alle disse tæres i prosentvis mindre enn de som er på propell/flyndre.

Redigert av terron (see edit history)

På det venstre bladet ser det ut som forhøyninger, på det høyre bladet ser det ut som groper, korrekt? Skade på tennene i foldemekanismen?

Etter det jeg kan erindre er det groper på begge blader. Ikke nevneverdige skader på tennene og foldefunksjonen virker som den skal. Merker heller ikke noe vibrasjon eller andre problemer men har planlagt å notere type og nummer ved neste vårpuss for å skaffe nye blader til den påfølgende.

Håper også at det er støpefeil og ikke noen sammenheng med båtens landstrøm. Om det var dette skulle det vel ha vært rødfarge i de korroderte områdene?

Vedrørende nærbildet fra propellen til Chiefengineer: Må nok være enig i at dette ikke er forårsaket av kavitasjon. Kavitasjonstæringer ser ikke slik ut. Synes ellers det er påfallende at det opptrer i et likt mønster på alle bladene. Dersom det skyldes avsinking har den første propellen neppe vært i marin bronse.

Bildet til Bergen viser definitivt ikke kavitasjonstæringer.

Det er riktig at kavitasjon opstår pga. lavt trykk. Men lokalt undertrykk kan også oppstå på trykksiden av bladet ved ugunstig tilstrømning. Det er ellers ikke luftbobler, men vanndamp som opptrer.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...