Jump to content

GPS-antenn av gammal Yogurt-burk !!

Gunga Din

Recommended Posts

Hei.

Jeg har også forsøkt med hjemmelaget antenne, faktisk 3 forskjellige, men de ga nesten ikke signal. Riktignok er de passive mens ferdigkjøpte antenner har innebygget forsterker (og obs!, selvbyggere, pass på å ikke kortslutte spenningen som ligger ut på antennekabelen fra GPS'en), men mine (se bildene under) var fullstendig ubrukelige.

Bilde

Bilde

Bilde

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Jeg har også forsøkt med hjemmelaget antenne.............................

Lars H.

ja jag kom o tenke på dine GPS-antenner ner jag såg den her Yogurt-burken...

men det er kul o exprimentere, en del proffsantenner för radio o telefon er

veldi simple ner man tittar under skalet.......og så betalar man flere hundre för dem i butikken!

(man tror att antenner er veldigt komplexa saker, men alla er ikke det!)

S/Y Gunga Din

(man tror att antenner er veldigt komplexa saker, men alla er ikke det!)

Det er helt korrekt, tror at 90% av alle GPS antenner er "patch" antenner, temmelig identisk med den på det nederste bildet som jeg laget. Min gamle Garmin 75 GPS (still going strong) har en Helixantenne lik det mitterse bildet. Men så har de proffe antennene en innebygget forsterker. Men den er heller ikke komplisert, vanligvie et par IC'er og litt til. Til TV antennen i båten har jeg bygget en 20db forsterker med 1 transistor!

Lars H. Bilde

:sleep::sleep::sleep:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...