Jump to content

Hvordan lufte tau - oppbevaringsrom på dekk?


SRA

Recommended Posts

Kom i snakk med en båtnabo som lurte på om jeg hadde en god ide, det hadde jeg ikke og sender ballen videre.

 

Han har en seilbåt med et gedigent rom i baug (taukasse) denne er såpass stor at han får plass til både tauverk, fendre og mere til. Men den kan virke noe for tett da det lett kommer mugg der fra fuktighet som ikke kommer seg ut.

 

Noen som har gode tips til hvordan lufte? problemstilling er at det er her man går og vil helst ha noe man ikke snubler i.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kroker både i den ene cocpitluka bak og i kjettingluka foran slik at jeg kan henge opp tauverket i stedet for at det ligger i bunnen.

I kjettingluka foran har jeg også en slik plastkasse som er kjøpt inn billig fra Europris e.l. Den har jeg laget 4-5 hull i og oppi der, ligger de to lengste fortøyningstauene mine. Kassa/boksen er for bred til å nå ned til bunnen av kjettingluka, så den holder seg over kjettingen som ligger nederst.

Cocpitluka bak er også hvor jeg har dieselvarmeren, så der blir det tørt og fint på årstider man fyrer.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Lufting av tau har jeg i grunn ikke tenkt noe over men en gang innimellom kan det være greit å lage en stram kveil som passer inn i døra på vaskemaskinen, å så kjøre en liten vask på silkeprogram, da blir de fine å myke som nye. greit å bendsle kveilen stramt slik at den forblir som en kveil gjennom hele vasken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...