Jump to content

dyrt orginalt bruce, eller billig kopi

Avmønstret4

Recommended Posts

Har skiftet fra paraply til brucekopi.

Har prøvd noen sesonger med både 4 og 8 kg paraply, men har aldri fått skikkelig feste før nå når jeg skiftet til ploganker. Har hele tide hatt 5mm kjetting nederst.

Med paraplyen opplevde jeg alltid at jeg bare dro ankeret nærmere båten om jeg skulle stramme opp ankerlinen skikkelig. Nå kan jeg som oftest hale og dra det jeg er god til uten at ankeret flytter seg.

Har rigget til 4kg's paraplyen til daumann og det hjalp veldig med å få båten godt ut fra land når jeg ligger med baugen inn.

Ankeret SPADE er vist kjent for å være noe av det bedre.

Jeg ble nysgjerrig og gikk inn på produsenten side, og der erkjenner de at SPADE ankeret er blant de beste, men at de har fått klager på at det er DYRT.

De har nå utviklet et nytt anker med navnet SWORD, som er langt rimeligere. Er det noen som kjenner til dette ankeret?

Ankeret er omtalt her: KLIKK HER så ser dere...

:)Sverre

... men at de har fått klager på at det er DYRT.

:)Sverre

Det var dyrt, ja. Hele sparepengen min er borte. :diving:

Ankeret har kommet til posten, og hentes i morgen.

Når det gjelder valg mellom daumann eller kjetting kan det være greit å være bevisst at kjettingen er en god daumann.

Da lar jeg være daumann, det er jo 15 meter kjetting på ankeret før tauet begynner.

Det ser veldig likt ut det ankeret som blir testet her. Dette får gode skyssmål, og er best budsjett kjøp

Ja det var en interessant test av SPADE.

Det var dyrt, ja. Hele sparepengen min er borte. :diving:

Gratulerer "Skorgenes" med SPADE anker. Jeg har passert 40 host, host, så kanskje jeg kan finne en unskyldning, jeg har veldig lyst på aluminium utgaven av SPADE. I følge produsenten er det likegyldig om det er stål eller aluminium, bare størrelsen (ikke tyngden) er den samme, så gjør ankeret jobben.

Jeg trenger jo ikke daumann, da jeg har 50 meter 8mm kjetting, ca 69kg tilsammen.

• 2 måneder senere...
lLegger ved et bilde med mål av mitt 10 kg Bruce-kopi anker. Ser dette OK ut?

https://baatplassen.no/bildearkiv/5/5610/Attachment_..._Dimensions.jpg

Det ser ut til at det er en vesentlig forskjell på orginal Bruce og det du har avbildet. "Sidevingene" er vridd på Bruce slik at de tar bedre tak i bunnen. Kan hende dette er et synsbedrag på bildet ditt.

Jeg har skrevet litt om erfaringer med Bruce / Bruce kopier tidligere. Om jeg finner det igjen skal jeg legge dette til her. Jeg har sett på de jeg har nå. Det er orginale Bruce. De sitter godt. I front med 10mm kjetting hele veien og akter med blytau hele veien.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Utdrag fra tidligere innlegg. Jeg vet nå at jeg har orginal Bruce.

Skal forsøke å forklare meg litt mer detaljert ang. erfaring og noe jeg har registrert.

Om ankeret er ekte Bruce eller kopi har jeg ikke noe forhold til. En kopi kan helt sikkert være like bra som originalen. Jeg vet ærlig talt ikke om de erfaringene jeg har, er høstet er med Bruce kopi eller original.

1. Erfaring.

Leid motorbåt 32 fot med Bruce eller kopi. Jeg var lite erfaren med så store båter. Jeg vet ikke vekten på ankeret, men kan tippe på 15 Kg og blytau. Montert akter.

Jeg var generelt meget imponert over hvordan det festet seg. Opplevde Bl.a. et forrykende tordenvær med tilhørende kraftig vind. Ankeret mistet ikke feste.

2. Erfaring egen båt, Scand 29 Baltic.

Ankervekt 15Kg og blytau. Bruce kopi tror jeg. Akter. Opplevde flere ganger at ankeret slapp. Ble litt skuffet og fikk det ikke til å stemme med den erfaringen jeg hadde fra sommeren før. Tenkte da ikke på utformingen av ankeret.

3. Erfaring

Ankervekt 20 Kg baug med kjetting, akter 20 kg med blytau. Motorbåt 44 fot. På svai har det aldri løsnet. Heller ikke akter. Det vil si at jeg har samme opplevelse som 1. erfaring. ( Med denne båten tar jeg selvfølgelig spesielle forholdsregler ved overnating og fortøyning med akteranker. Stort vindfang.)

Utførelse av anker..

Jeg har i ettertid tenkt på hvorfor jeg ikke var fornød med "Bruce" på Scand. Jeg har registrert at de "sidevingene" som det er på de Bruce ankerene jeg har nå, er "vridd" for at de skal grave seg bedre ned i bunnen. Jeg kan ikke huske at de var vridd på Scand. Dette har jeg i ettertid lagt merke til. Det er betydelige forskjeller på utformingen av forskjellige Bruce kopier. Jeg vet ikke om jeg har kopi eller original nå, men de sitter.

Pretty Woman, Oslo

Det er betydelige forskjeller på utformingen av forskjellige Bruce kopier. Jeg vet ikke om jeg har kopi eller original nå, men de sitter.

Jeg har originalt Bruce anker på 15 Kg med 50 m kjetting. Du kan enkelt se om du har et originalt eller en kopi ; På originalen er det støpt inn BRUCE ( R) + et produktnummer + vekt. Dette er ikke tilfellet på kopiene etter det jeg vet.

bru_anchor.jpg

Jeg har to innlegg. Det siste er fra i vinter som er kopiert over til denne linken. Som jeg skrev, har jeg nå konstantert at jeg har orginal på den båten jeg har nå.

"

Tittet litt på bilde, som jeg antar er orginal Bruce. Legg merke til at "vingene i "spaden" er vridd. Ser det best på den som er lengst fra i bilde. Den vridningen tror jeg det syndes mest mot på kopiene.

Pretty Woman, Oslo

Jeg har på samme båt hatt både Bruce kopi og originalt Bruce anker (15kg + kjetting). Det er noe vanskelig å vitenskapelig sammenligne disset to ankrene da forholdene alltid er forskjellige, men min subjektive vurdering er at originalen er vesentlig bedre enn kopien.

Originalen tar etter min erfaring både raskere og bedre feste.

MVH

Kito

Nå Kan vi vel ikke si at en "Bruce kopi" er en "Bruce kopi" siden det er utallige produsenter som lager disse kopiene. Noen ser helt jævlig ut mens andre igfejn er mere lik orginalen. Det er forskjell på hvordan "vingene" er bøyd, og ikke minst hvordan de er itformet med tanke på tykkelse osv. Det er vel ogsp vanskelig å vurdere om hvorvidt en kopi er dårligere enn orginalen om man ikke har prøvd begge og /eller dregget med dem... Enten sitter ankeret eller så gjør det det ikke.. Jeg er i allefall ikke i stand til vurdere om det ene er bedre enn det andre uten at målinger blir foretatt til ankeret slipper og deretter sammenlignet for maks kraft.

Siden jeg har kjøpt anker i våres til båten så kikket jeg veldig mye rundt på diverse båtbutikker på rundt 20kg ankre, og det var utrolig mye forskjellig design og utforming på disse "Bruce kopiene" Jeg kjøpte noe som heter Trefoil fra Seatronic som jeg synes ser bra ut og er skarpe nok på eggen til å kunne grave seg ned, men igjen dette er kun synsing fra min side siden jeg ikke har kunne måle noe.

trefoil.jpg

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg er helt enig. Det finnes sikkert mange forskjellige kopier. Noe er gode andre ikke. Det er heller ikke sikkert at orginalen har optimal utforming.

På en annen side kan jeg med sikkerhet si at den kopien jeg hadde på Scand var mye dårligere en de orginale jeg har nå. Jeg kan også si med sikkerhet at det Bruce orginal/kopi som var montert på den leiebåten jeg nevnte, var mye bedre en det som var montert på Scand.

Det på Scand løsnet ofte i den perioden jeg hadde båten. PÅ de to andre båtene har det aldrig løsnet.

Det er helt klart at det finnes mellomtinger også.

Det er mange parametere som spiller inn. Utforming og vektfordeling. Det er noen ting i forbindelse med utformingen som er lett å se og som jeg har lagt merket til. Jeg har mulig hektet meg oppi den vridningen av "vingene" på siden. Årsaken er kort å godt at jeg føler det er naturlig at den vridningen har noe å si. Videre mener jeg at ankeret på Scand ikke hadde denne vridningen.

Pretty Woman, Oslo

Etter valg & kvaler ble det et 20 kg Rocna fra New Zeland som i følge flere mer og mindre seriøse tester på nettet skal være "verdens beste". Slikt skal en selvfølgelig ta med saltklyper, men en test i Valerskjærgården i kulingen denne uka var nokså overbevisende, selv om nervene sviktet litt og mitt 15 kg biltema hekkanker Bruce også kom ut. Betydelig deler av Valerbunnen ble med Rocna opp i form av blåleire. Fornøyd, ja.

Det er et sveist ploganger med bøyle, www.roschmarine.nl

En skrev at han hadde aldri truffet noen som hadde brekt av anker. Han kan gjerne få treffe meg, vi brakk av et støpt Bruceanker i Clycadene under rolige værforhold.

Jeg mener kvalitene på anker handler på en måte om 2 x holdfasthet, materialholdfasthet og bunnholdfasthet.

Sveiste og smidde anker av kvalites karbonstål ligger utvilsomt på topp når det gjelder materialholdfasthet.

Populære Bruce er et godt anker, men mindre bra på hård bunn, det kan også "fange stein". Men jeg har beholdt mitt gamle Bruce som reserve.

Redigert av Herman
Flyttet fra tråden RSSR, dyrt i drift? (see edit history)
Legg merke til at "vingene i "spaden" er vridd. Ser det best på den som er lengst fra i bilde. Den vridningen tror jeg det syndes mest mot på kopiene.

Jeg har mulig hektet meg oppi den vridningen av "vingene" på siden. Årsaken er kort å godt at jeg føler det er naturlig at den vridningen har noe å si.

Lette for to år siden etter en kopi med vridning. ILAS kopien på 15 KG som jeg kjøpte har vridde vinger. Så i butikken at ikke alle ILASene hadde det - men den jeg endte med har det. Aldri sluppet for meg. Betalte vel omlag 800,- kr for den. Har ikke hatt originalt, men hadde en biltema kopi i en tidligere seilbåt (7.5 kg anker på 2.2 tonn båt) og det var bedrøvelig greier. paraplydreggen satt bedre.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...