Jump to content

dyrt orginalt bruce, eller billig kopi

Avmønstret4

Recommended Posts

Nå er heller ikke en ankerkjetting sterkere enn det svakeste leddet. Det som er betenkelig med å teste en kjetting, er ut fra hvilke kriterier man skal teste. Det må mao foreligge en spec. som skal følges. Om man tester for 'hardt', kan man komme ut i det uføret at kjettingen starter kornvekst i stålet og går over i sprøfase. Og da vil den etter en tid ryke for et godt ord. Slik dere opplevde.

De har jo selvfølgelig ikke laget kjettingen selv, var vel ingen som trodde det håper jeg. Men poenget mitt var ganske enkelt at de ikke bruker "hva som helst". Mao at dette i utgangspunktet var et kvalitetsprodukt som viste seg å feile. DET var poenget.

Da fikk jeg telefon fra Wattum på Malfix. Meget hyggelig mann. :flag:

Han kunne fortelle at det for øyeblikket ikke blir laget originale Bruce-anker. Forretningen var på grunn av sykdom solgt til noen italienere. De hadde forsøkt å holde produksjonen i gang, men det gikk ikke.

Wattum hadde også sett mange varianter av Bruce-kopier.

Videre fortalte han om et nytt anker som het Spadeanker, og gav meg en link: http://www.bluewatersupplies.com/

Han foreslo et 9 kg i aluminium til øredøvende pris. Ankeret kan demonteres for lettere å stues bort.

Dette ankeret har jeg ikke sett noe om, enda jeg har lest alle anker-trådene jeg har funnet. :confused:

Der tok jeg feil. Jeg har mottatt en anker-test, og der er Spade-ankeret med. Det var ett av de tre beste.

Da får jeg slipe engelskkunnskapene mine :rolleyes: og prøve å lese om Spade.

Redigert av Skorgenes 1964 (see edit history)

Kjøp deg et 15Kg brucekopi anker da vel. Jeg har et slikt, og det sitter meget godt på min båt. Bruce har 5, 7.5, 10, 15, 20 kg, men har ikke hørt om 12 KG.

Jeg har kikket på Biltemas M-Anker tidligere og de er i hvertfall mye dårligere i utførelse en kopien jeg kjøpte hos Båtbua i Fr. stad.

Power IL leverer også gode kopier... .

Jeg har benyttet 20 kg Bruce orginal og 20 kg Bruce kopi.

Jeg la de to ankrene ved siden av hverandre - jeg kunne ikke observere noen synlig forskjell mht vinkler, utforminger, o.a., men har ikke lenger mulighet for å ta bilder av de to ankrene.

Jeg synes videre at det er svært vanskelig å vurdere festeevnen til ankre.

Noen steder kan det være sandbunn - og der fester vel det meste..

Andre steder er det stein og/eller fjellbunn - og der er det vel nesten bare tyngden som fester?

Jeg har nå under innøving et system med forkatting av hovedankeret forut.

Selve hovedankeret er 30 kg bruce kopi og 10 mm kjetting.

Jeg har tenkt å benytte 10 kg Brucekopi og 5 meter 6 mm kjetting til forkatting.

Forkattingen vil innebære at jeg har en ankereffekt på ( 30 kg + 10 kg) x 4 = 160 kg.

Dette skulle holde for det meste.....

Jeg fester et tau til forkattingankeret slik at jeg kan trekke dette opp manualt/med vinsj før jeg løfter hovedankeret.

Men forkattingen kommer jeg bare til å bruke når vindforholdene er utover kuling.

Det var smart det med å feste et tau i det lille ankeret slik at en kan ta det først, men da vil kjettinglengden til reserveankeret variere med dybden. Forøvrig burde en 6 mm kjetting til dette passe fint, lav vekt og lett å få opp. Kommer til å benytte samme metoden selv , har engbo med blytau og 15 kg bruce .kommer til å sjakle på noen meter med 8 mm kjetting når jeg ligger på svai og så en 6 mm ut til et 7.5 kg bruce . Da burde en ligge safe under de fleste forhold.

Original Bruce er laget av herdet stål, mens kopiene som regel bare galvanisert støpejern. Med kopier fra Kina etc. aner man ikke hvilken styrke det er i ankeret. Kopiene har ofte ikke riktig vinkel på vingene, de er ikke like skarpe i kantene og er heller ikke riktig avbalansert (dvs. at at ankeret ikke retter seg opp selv). I ankertester scorer originalt Bruce bedre enn kopiene.

Dessverre er ikke originalt Bruce lenger å få i vanlige fritidsbåt-størrelser, så hold utkikk etter dette på bruktmarkedet! Selv kjøpte jeg siste original Bruce som de hadde hos Swang. Kostet litt, men jeg sover godt om natta.

Grunnen til at originalt Bruce ikke lenger produseres, er vel at de fleste ikke er villig til å betale 1500 kr når de kan kjøpe noe som ligner til 300.

På løs bunn er Fortress sannsynligvis det beste (selv om det ligner på et vanlig Danforth).

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Siden det er laget i aluminium. kan du du ha et stort anker uten at det blir tungt å dra opp igjen.

I den store ankertesten i Yachting Monthly desember 2006 var vinneren Fortress. Spade gjorde det også veldig bra, mens Bruce-kopien var overraskende dårlig. Og denne Bruce-kopien (Lewmar Claw) er sannsynligvis en av de bedre Bruce-kopiene.

Original Bruce er laget av herdet stål, mens kopiene som regel bare galvanisert støpejern. Med kopier fra Kina etc. aner man ikke hvilken styrke det er i ankeret. Kopiene har ofte ikke riktig vinkel på vingene, de er ikke like skarpe i kantene og er heller ikke riktig avbalansert (dvs. at at ankeret ikke retter seg opp selv).

Slike tullete uttalelser kan du enten la være å komme med eller så kan du vedlegge litt dokumentasjon i form av linker.

Hhar selv en syrefast og en galvanisert bruce. Begge er kopier. Den ene er bedre enn den andre, men det betyr ikke at den ene er dårlig og den andre er dårligere, det betyr at det er forskjell på produsenter av M-ankere og at den ene faktisk er fantastisk bra, kanske vel så god som en original hva styrke angår.

Billig? Nei, ikke billig, men fortsatt uorginal. Og den originale? Ja pussig nok er den støpt og ikke smidd. Det gjør ikke originalen dårlig, da støpt ofte kan være akkurat like bra som smidd.

Slike tullete uttalelser kan du enten la være å komme med eller så kan du vedlegge litt dokumentasjon i form av linker.

Tullete uttalelser? Skal du dra i gang krangletråden igjen eller har du bare en dårlig dag?

Jeg har selv sett i båtbutikker at utførelsen på Bruce-kopier varierer veldig. Sett dem på gulvet og se om de står rett, eller heller over på siden. Se etter om stangen er rett. osv osv. Selvfølgelig går det an å lage en god Bruce-kopi. Problemet er at det blir litt bingo - man vet ikke riktig hva man får.

Jeg har allerede vist til en test, hvor det blant annet står "Bruce Anchor Group no longer produce the genuine anchor and the only options are knock-offs, mostly inferior in build quality".

• 5 uker senere...

"En Bruce kopi er ikke en Bruce kopi" Jeg har registrert det samme som det referes til her, at de ikke er skarpe nok. Derfor sjekket jeg rimelig mange alternativer før jeg gikk for mitt kopi anker fra Setronic som heter Trefoil. Dette hadde rimelig skarpe kanter sett i forhold til det som selges på Biltema, Båtutstyreren, Maritim blant annet. Derfor falt mitt valg på Trefoil, om dette er godt nok er en annen sak. Det vil tiden vise tenker jeg..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det fokuseres mye på ankerets kvalitet - og mange tester opp gjennom årene viser (kanskje) betydelige forskjeller mellom ankrene.

Jeg har imidlertid ikke blitt klart overbevist gjennom disse testene, idet de varierer en god del i konklusjonene.

Eksempelvis har Sydvesten relativt nylig vist til en ankertest utført på professjonelt vis som konkluderte at en Bruce-kopi ikke var så veldig bra.

For oss praktiske båtbrukeiere er det en annen faktor som kanskje er enda viktigere, nemlig bunnforholdene.

Den svenske kryssarklubben - SXK - er etter mitt skjønn en av de få "klubber" (det er endel andre som også har gjort godt arbeid) som i sine beskrivelser av ankring i naturhavner på Vestkysten av Sverige har systematisk beskrivelse av bunnforholdene.

Denne beskrivelsen har vært nyttig for oss opp gjennom årene, og særlig nå ettersom vi ligger en god del på svai.

Kan forøvrig anbefale ankring for svai, det gir en deilig båtopplevelse.

Fortress aluminiumsankrer var et av de ankrene som kom klart best ut i en amerkansk test som ble foreatt med en båt og veiecelle blant annet og 4 reperterbare forsøk. Bruce kopien kom ikke i nærhenten av dette engang..

Jeg kikket på en slik Fortress anker i USA, hadde planer om å kjøpe FX-37, men synes det minnet litt for mye om et puslespill å skrusammen.. Anker for meg er stort og tungt og ikke skrudd sammen er masse deler..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Da har jeg brukt opp sparepengene mine på et nytt Spadeanker i aluminium

Det mener jeg at jeg kan, fordi jeg har akkurat nådd fornuftens og modenhetens alder (40) (host, host)

Jeg kjøpte et 7 kg anker, A80, tilsvarende i stål veier 15 kg. Som sagt er det jeg som er ankervinsjen, jeg vil ikke ha noe tungt. (Aldern!)

Det ble kjøpt inn fra Fly & industri-instrumenter AS. Jeg ble anbefalt å ha kjetting, eller daumann. Jeg vil ikke ha kjetting hele veien, men skal øke fra 10 m kjetting til 15 m. Daumann har jeg, nemlig den gamle paraplydreggen som fulgte med båten når vi kjøpte den.

Båtpussen er ikke avsluttet, så noen test blir det ikke riktig ennå.

Når det gjelder valg mellom daumann eller kjetting kan det være greit å være bevisst at kjettingen er en god daumann.

Jeg husker ikke de eksakte vekttallene, men mener å erindre at en meter 10 mm kjetting veier omlag 9 kg. Med 2 meter ekstra kjetting lagt ut tilsvarer dette en effekt av 18 kg daumann.

Opplevde nettopp tyngden av kjetting da jeg la inn 50 meter 10 mm i baugen.

6mm galvanisert kjetting DIN 766 veier 0,8 kg/m

8mm galvanisert kjetting DIN 766 veier 1,35 kg/m

10mm galvanisert kjetting DIN 766 veier 2,1 kg/m

Så noe vekt blir det jo om en legger ut noen meter...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...