Jump to content

Mercury Efi 60. kan det komme kondens i giroljen?


peterka

Recommended Posts

Eg byttet i vår girolje på ein Mercury Efi 60. Da såg eg at det var bittelite gråfarge(krusedull) på toppen av baljen eg tappet i. Då hadde motoren stått over vinteren. Det er ein 2005 model. Det var ein som fortalte at det ikkje kunne komme kondens inn der da det var 100 % tett. Stemmer dette?

Link to post
Share on other sites

Finner du vann eller noe emulsjon inni der da er det garantert noe galt,

girhuset må være absolut tett.

 

Etter reparasjon blir den også testet med både vakuum og trykk med ca. 1 bar.

 

 

Men så er det spørs hva som er galt.

Det beste er hvis den tømmes for olje for så å kjøre testene hver over en natt.

Det kan jo også f.eks. være tilfelle at noen har bruk feil olje før du fikk motoren.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Et kjent problem er at folk bruker opp igjen pakningene på fylle/tappe skruene ukritisk, uten at disse sjekkes for skader/defekter.

 

Nye pakninger koster i de fleste tilfeller bare noen få kroner..

 

Var det bare en antydning til vann ville jeg tappet ut oljen og fylt på ny ( helst da med nye pakninger ), sjekk da gjerne gjerne olja med tette intervaller over en kortere periode etterpå .


  •  
  • Holder olja seg vannfri var det antagelig bare dårlige pakninger.
  • Kommer det på nytt vann i olja bør du sjekke grundigere da noe er feil .....

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Har du mye vann i oljen i gearhuset så kan du få problemer med frost hvis motoren står lagret kaldt om vinteren.

 

Ellers kan du som nevnt prøve å skifte pakninger ved på og avtappingshullene.

Hvis dette ikke hjelper er det best å skifte tetningsringer i begge ender av gearhuset, ved/under vannpumpen og mellom gear og propell.

Redigert av Auskar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

No har eg ikkje byttet giroljen enda? Det skal eg gjøre i morgen da det er einaste dagen med opphold(sol). I våres så var det lite girolje. Det virker som den som har eigd båten før har vore gneten på oljen. Oljen forsvinner vel ikkje av seg sjølv? No har båten stått ut i nokre veker og det kommer ingenting ut av skruene(girolje). Kan vann komme inn uten at det er noko som kommer ut?

 

Kva er mykje vann i giroljen? Nokre dråper eller ein dl?

 

Viss eg bytter giroljen kvart år. Har det noko å sei at det er bittelite vatn i oljen?

 

Kor mykje koster/arbeidstimer bruker ein for å bytte desse pakningene i girhuset? Er det ein dyr prossess?

Link to post
Share on other sites

Hei.Hadde akurat samme problemet med min merc 40 efi.Kjøpte meg en helt ny motor i 2009.I DRAMMEN!!!!Ble tatt i bruk våren 2010.Tok den opp høsten 2010 for førstegangs service,motoroljen så ut som baylies.Hadde den inne hos en Mercury forhandler i Horten som skulle ordne den.Ble byttet endel pakninger og div.Forøvrig var det rett og slett utrolig dårlig utført jobb.Manglet strips/slangeklemmer (var ikke montert på plass igjen etter rep.jobben)sikringsbokser og div.ledninger hang bare å slang osv.osv.osv.Men fikk nå omsider motoren tilbake seint på høsten etter at "alt skulle være i orden"pakket så båten inn for vinteren.Tok den i bruk igjen i april i år (2011)brukte den til 2 dorge turer i rolig fart.ca 30-60 min.Peilet så oljen : FULL AV VANN IGJEN.Ringte så Drammen,måtte inn der med båt og motor . der ble det kjørt diagnose test på motor :gått 106timer,stort sett på under 2000 rpn.Der fant de ut at det var termostaten som var gåen,motoren hadde knapt nok fått 40 grader ved bruk.Og ifølge dem dannet motoren kondens,da bunnpanna på motoren ligger i vannskorpa ved sakte gange.Termostat ble byttet,båt og motor ble prøvekjørt i 4 timer i drammensfjorden.Viste da ingen tegn til kondens/lekasje.merket heller ikke no i etterkant.Men mistet helt lysta på hele greiene etter alt det tullet med den motoren.Kjøpte oss seilbåt istede.ALDRI I VÆRDEN OM JEG SKAL HA MEG EN MERCURY MOTOR IGJEN. BETALER IKKE 54000 KR FOR SÅ MYE PROBLEMER

Link to post
Share on other sites

I våres så var det lite girolje. Det virker som den som har eigd båten før har vore gneten på oljen. Oljen forsvinner vel ikkje av seg sjølv?

Kan være tidligere eiers slurv eller manglende forståelse på hvordan utenbords girhus skal fylles ( ifra bunn ), men du kan ha det på minnet til neste oljeskift .

 

Kan vann komme inn uten at det er noko som kommer ut?

Kort svar, JA .

 

Kva er mykje vann i giroljen? Nokre dråper eller ein dl?

Når olja er misfarvet ( melkehvit = for mye vann ).

 

Viss eg bytter giroljen kvart år. Har det noko å sei at det er bittelite vatn i oljen?

Tja...er mange som gjør det hele tiden uten at det fører til havari, men en må da passe på å følge godt med og ihvertfall bytte olje HVER høst ( så det er ren olje på under lagring ) .

Bytt olje nå ( + pakninger på fylle/tappe skruene ), følg med om det skjer en forandring på olja gjennom sesongen ( tapp av litt og fyll på litt ny olje ), så kan du ta en avgjørelse om det krevet ytterligere dele bytte .

 

Kor mykje koster/arbeidstimer bruker ein for å bytte desse pakningene i girhuset? Er det ein dyr prossess?

Hvis du tenker på de pakningene jeg har nevnt, så er det de plast/gummi skivene som sitter bak fylle og tappe skruene, de byttes samtidig som du fyller olje ...

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

ALDRI I VÆRDEN OM JEG SKAL HA MEG EN MERCURY MOTOR IGJEN. BETALER IKKE 54000 KR FOR SÅ MYE PROBLEMER

Nå er det vel ikke Mercury sin feil at du hadde motoren på et verksted der de ikke hadde kompetanse til å finne feilen ?? ...

ALLE motorer har feil inne mellom, forskjellen ligger i hvordan verkstedene løser problemene.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

INKONPETENTE mekanikere og verksted er desverre noe som alle

i båtbransjen sliter med ikke bare Mercury. Gi klar beskjed til verkstedet når reperasjonen ikke er korrekt utført,tar ikke verkstedet dette til etterretning,så ta kontakt med importøren av det respektive merket og legg frem klagen.

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er giroljen byttet. Eg skjønner ikkje denne instruksjonsboken. Der står det at det går 710 ml olje. Det er jo nesten 1 liter det(mangler 3dl)???

 

Eg tappet av no i ein time slik at det var bare små dråper som kom. Eg fylte eit peanøtt glass(påleg)og det er ikkje stort

 

No lurer eg på om det er mykje luft inne i girhuset. Eg pumpet til det kom i det ene hullet. Ventet ei stund og så pumpet eg litt til slik at det på nytt kom i det samme hullet. Slik dreiv eg på til det ikkje var behov for meir venting. Så skrudde eg i den ein skruen pumpet litt til og så kom det i andre skruen. ventet litt og pumpet for siste gong og skrudde igjen. Så til slutt bunnskruen. Men 710 ml har eg ikkje pumpet i. Lurer på om desse Mercury bøkene er universal at den passer til fleire motorer. Er det nokon som har erfaring. Kunne ikkje sjå noko gråfarge i oljen, men det vil vel komme når glasset har fått stått nokon dager. Kan det fortsatt vere luftlommer? Bør eg sjekke til våren også?

Link to post
Share on other sites

Fyller du på riktig måte vil det ikke være noe luft inne i girhuset, all luft vil da bli presset ut av luftehullet ( det øverste ).

 

Enkel guide :


  •  
  • Ta ut begge skruer, la olja renne ut, litt varme hjelper ( motoren i sola er greit ).
  • Sjekk anleggsflatene rundt hullene ( skruene ), sjekk pakninger/O-ringer på skruer eventuelt bytt disse .
  • Start fylling ifra det NEDERSTE hullet, press på til det kommer olje ut av lufte hullet ( det øverste ).
  • HOLD trykket til du får skrudd inn den ØVERSTE skruer, vakuumet vil da hjelpe til å holde oljen på plass lenge nok til at du rekker å skru inn den nederste skruen .
  • Tørk av eventuelt søl på girhus .
  • Ferdig .

 

 

Ang. olje mengde... en vil aldri klare å få ut all olja da denne sitter som ei hinne på alle interne deler, men fyll til det renner ut oppe så er du sikker .

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

vedr det praktiske ved skift av gearolje på påhenger.

 

1 - det hjelper veldig å skaffe seg en billig plastkanne med pumpe fremfor å drive å klemme ut av tuber.

 

2 - kan bli litt stress å få i skruene ( den øverste først)

 

3 - jeg har derfor alltid en gullende ren plastkasse under - dersom det skulle gå litt skeis.

 

4 - dersom det går litt galt - har jeg den nederste skruen på plass og fyller siste biten fra toppen av

ved hjelp av en stor plast engangs sprøyte ( snauset fra sykehus eller kjøpt på apotek )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...