Jump to content

oppretting av motor mot flens myra sjark


geggen20

Recommended Posts

Hei eg drive å styre på med motoren i sjarken og eg trenger litt hjelp. Eg driver å justerer motor mot flens som er der, det skal vere 0.10mm rundt om på hele flensen det er greit nok.

 

Men siden det er så lang fast aksling så skal vel ikke flensen på akslingen passe perfekt på motorflensen når eg skyver dei isammen?

 

Det lureste er vel å ha aksling flens ca 1cm under motorflens , slik att eg må løfte opp aksling flensen. Da avlaster man vel akslingen fra pakkboksen?

 

og den motoren som har stått i sjarken før har bare vert boltet fast uten motorfester, det tenkte eg å gjøre no med. Bolte den fast deretter sveise ei fuge på alle festa slik att den står blegg fast. Er vel ikke akkurat det lureste men eg må bygge om så mye for å få plass til motorfester. Tror ikke den vil vibrere så veldi mye siden skroget og motorfesta er solide greier. Motoren eg har er en bmc2.52 med hydraulisk gear

 

Er det noen som har noen gode tips :) mvh Geir Magne aksling_flens.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvis du setter sammen etter tegningen din kommer pakkboks å lager til å vare en kort stund før de brenner opp og er ødelagt.

 

Sentrer akslingen som beskrevet i innlegget over.

Deretter må flensen på motor og aksling rettes opp slik at det ikke er mulig å inn en bladsøker på o°, 90°, 180° og 270° på flensen.

Dvs. at motoren må justeres så den treffer 100% på akslingen.

Det er masse jobb hvis det er skims under motorlabbene, står motoren på motorgummier med stille muttere er det lettere.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hvis båten ligger på sjø kan det være vrient å sentrere akslingen i hylsa som beskrevet her, men hvis du presser akslingen så langt ned den går, måler, trekk så langt opp den går, måler. Midt mellom øvre og nedre posisjon blir ganske bra. Gjør det samme sidelengs. Hvis det passer bra med motorflensen er det bare finretting igjen, hvis avviket er stort fester du akslingen i rett posisjon og korrigerer motorens plassering.

 

Hvis du skal rette ved hjelp av shims kan du få en formel slik at du slipper å prøve deg fram.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte Johannes sin metode da jeg skiftet motor, fungerte fint det! Ca midt i vertikalt og horisontalt, og så er det bare å justere på motoren til du har under 0.15mm differanse på flensene.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...