Thunderbolt Startet 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Startet 6.Oktober.2011 Hei, skal bytte kjølevann på motoren, noen tips ang tapping/fylling? Tappesteder feks?? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 (redigert) Regner med at det er ferskvannet du mener.. Du kommer enkelt til tappepluggen som sitter i bunn av varmeveksleren. Jeg har ikke annet bilde, men om du ser på dette og tenker deg at pluggen sitter omtrent under P-en i "Penta" så klarer du å føle deg fram til pluggen som du skal skru ut. Du kjenner hva som er varmeveksler under der og pluggen sitter bakerst. Ikke alltid like lett å stikke hue for å titte nedi der, nei Jeg bruker Volvo Penta sin kjølevæske, men sikkert mange som mener mye om det.. Denne: http://www.maritim.no/frostvaske-volvo-1-liter-kons-gronn Og, her er verkstedmanualen for maskinen din: https://baatplassen.no/i/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_id=313 Redigert 6.Oktober.2011 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thunderbolt Svart 6.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 Takk for glimrende svar og linker. Er det slik å forstå at når jeg drenerer ved denne pluggen så renner alt ferskvannet ut? Når det gjelder påfylling så er det bare å blande opp og tømme på i påfyllingslokket?? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 (redigert) Ja, jeg tror du får med det meste da ! Jeg gjør dette annenhvert år. Gjøres når motor er kald. Grei rutine, synes jeg. Jeg bruker 50/50 kjølevæske og vann rett i påfyllingshullet ! Blander ikke først,men det kan du sikkert også gjøre. Redigert 6.Oktober.2011 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
to-vid Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 Det skal også være en tappeplugg i blokka. Står litt lengre bak på samme side. Stikker rett ut av blokka. Imellom tappepluggen på manifoilen og i blokka så er det også en tappeplugg på oljekjøleren, men der er det saltvann så den er det ikke nødvendig å åpne. Sitér dette innlegget Link to post
Halvor Jensen Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 Hvorfor bytte frostveske så ofte i et lukket system? Forutsetter selvsagt at den holder nedre temperaturgrense. Svekkes vedlikeholdsevnen over tid? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 (redigert) Årsaken til at jeg velger å gjøre dette på min TAMD30 er at jeg ønsker å ha denne kretsen så ren som mulig, da det ikke går ann å få kjøpt ny varmeveksler eller tank til disse motorene. De er for gamle! Også fordi jeg er skeptisk til å kjøre systemrens på en så gammelt kjølekrets. Det er sikkert ikke vits å bytte så ofte, men jeg ønsker at væska skal være så ren som mulig på min gamle traver, og gjøre alt jeg kan for å forhindre avleiringer. edit: beskrivelsen på tappepluggen er også litt ukorrekt. Pluggen som skal benyttes er lenger nede, bak, ca på høyde med innsuget til turbo..(må jo korrigere egen feil, sorry) Redigert 14.Oktober.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.