Eureka Startet 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Startet 6.Oktober.2011 Ønsker med denne tråden faglig vurdering og erfaringer, dersom det finnes her, på følgende tenkt senario: Nyere 30fots båt med drev treffer en gjenstand under fart og drevet blir slått av og løsner. Båten er i normalt god stand uten svakheter i skrogkonstruksjonen og det oppstår ingen umiddelbare skader på skrog annet enn at drevet faller av. Har de ulike merkene og modeller av drev forskjellige egenskaper ved et slikt tilfelle, ulik konstruksjon mtp sikkerhet? -det er åpenbart at et DPH drev på D6 med impellerpumpe plassert inne i motorrommet vil beholde kjølingen mens en Mercruiser med impeller i drevet, vil miste kjøling av motor. Teoretisk/ praktisk, vil det kunne trenge inn vann av vesentlig betydning, hvor og hvor mye vann vil trenge inn dersom drevet løsner? Legger til et bilde av en båt med demontert DPH-drev for service. Hvor vil vannet trenge inn? Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 Vannet vil etterhvert trenge inn lang drivaksel, gjennom lageret der og inn i svinghjulshuset på motor og ut ved starter og inspeksjonsluke/hull for å justere tenning. Det vil ikke fosse inn, kommer ekentlig an på hvor mye fett det er i lageret skulle jeg tro. Du trenger ikke kjøling/motor når drevet er borte. Om du har drev med styreaksel vil det kanskje lekke inn der også hvis drevet har blitt røsket vekk. Det værste er nok om du bakker på grunn. da spretter ikke drevet opp slik det skal. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 (redigert) Dette er egentlig et umulig spørsmål å svare på. Noen går på i femti knop og drevet spretter opp og er like helt, noen går på i fem knop og hele transomfestet rives ut av akterspeilet og båten står på bunn i løpet av minutter, alt ettersom hvor flaks man har. I de fleste tilfeller er det som SvartRøyk skriver, i hvert fall på et slikt Volvo drev, at aluminiumen rundt opphengsboltene gir seg først, og kun drevet faller av. Transomfestet sitter også skrudd i svinghjulskåpen, så det skal mye til før det løsner. Ettersom akselen er såpass tett montert vil det ikke komme mye vann inn, men tetningen er der for å holde fett inne, og ikke vann ute, så vann vil komme inn. På Mercruiser og enkelte VP drev med gimballager ryker som regel også aluminiumen først, men dersom akselen dras ut av gimbalringen kan det komme en del vann inn, men normalt ikke mer enn at båten lar seg redde. Er man veldig uheldig, så holder aluminiumen og opphengsboltene, og festene i akterspeilet ryker i stedet, da forsvinner hele transomfestet og man blir fort våt på bena. Er man riktig uheldig og har litt råttent akterspeil kan hele akterspeilet løsne i skjøtene i stedet for at festene til drevet ryker, og da blir det slik: Redigert 6.Oktober.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.