Jump to content

Ødelagt skjøtevogn genoa og ødelagt teakrekke


Wauquiez32

Recommended Posts

skinne_vanessa.jpg

Hei,

 

jeg har to utfordringer som egentlig bunner ut i samme grunn:

]Festet til skjøtevogna til genoa/ forseil løsnet under seiling så hele skinna ble bøyd rett opp. Skinna er festet i rekka i teaken - IKKE gjennomgående til skrog...

 

- Flere ting; f eks halegatt etc er heller ikke skrudd ned i skrog, kun i teaken så noen ting har blitt revet rett ut - teaken har revnet og delen røsket bort, mens andre ting (halgegatter - blir det riktig ord? ) til fortøyning i baugen holder også på å ryke - det er rett og slett mange sprekker og det er tydelig at taken ikke tåler belastningen den blir utsatt for. :headbang:

 

Dvs jeg lurer sum sumarum på to ting:

- 1: Kan jeg skru av og rette ut skjøtevogn/ skinne eller må jeg kjøpe ny? (vet ikke hva systemet heter, men det er nok gammelt. Båten er fra 1974, men tror nok ikke skjøtegang er så gammel:)) Hvis jeg må kjøpe ny; hvor gjør jeg det lettest? Finnes det noen som selger det i Oslo ikke for dyrt og monterer de?

 

- 2: Selve teakrekka - hvor fikser / bytter man slikt, event hvem går man til om man ønsker å kutte bort teaken der ting skal festes slik at de festes rett i skroget uten å ødelegge mer av teakrekka?

 

Jeg vet at mye av dette kan man gjøre selv - men jeg er ikke kyndig nok til noe av det og vil nok ende opp med å gjøre mer skade enn gagn om jeg setter i gang. Dette er jo som sagt en gammel båt/ dame, så det er begrenset hva vi ønsker å investere i nytt utstyr/ eksteriør etc. Vi ønsker heller å finne rimelige, men så solide som mulig - løsninger med det utg.pkt vi har. Er det noen der ute som kjenner til lure løsninger eller pensjonerte båtbyggere/ handyman`s som kan slikt og ønsker en liten jobb...?? :smash:

 

Tusen takk for alle svar, alt er nyttig for dette har jeg lite kunnskap om. :confused:

 

 

Hilsen Wauquiez 32

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som en standard skjøteskinne. Det ser ut som den er 32mm? Mål bredden av firkanten og høyden på firkanten. Du bør ha minst endene av skinna med gjennomgående bolter hvis det er mulig. Ellers lange skruer satt inn med lim.

Hvis du er avhengig av å skjøte helt framme på sklinnen kan det være en fordel og montere lengre skinner. Da fordeles kreftene på flere skruer. For å se på type klikk her.

 

Når det gjelder teaken er det litt værre. Hvis du skifter ut blir det feil farge. Evt skifte ut hele listen. Men mulig du kan skjule det under skjøteskinnen?

Link to post
Share on other sites

Teaken gråner så fort at det skulle vel ikke være noe problem. Dessuten kan den grånes kunstig, vi brukte et-eller-annet før i tiden. Skinnen kommer sikkert til å ryke i skruen. Det er bare å skjøte inn en skinnebit, slik at den hjelper til å holde teaken på plass. Du trenger ikke å bytte hele skinnen.

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til at du har en åpning for at vann på dekk kan komme seg ut, akkurat der skinna er røsket løs? Da ble nok innfestingen også svakere der, kanskje er det bare en eller to skruer som i praksis holder den siste biten(?). Hardt belastede beslag må/bør festes med gjennomgående skruer, med mutter og gode skiver på innsiden.

Det er sannsynlig at skinna ikke tåler å bøyes tilbake på plass uten å knekke. Men med bedre innfestning kan det holde allikevel. Foreslår å skifte ut teaken over åpningen med aluminium eller syrefast stål, slik at du kan fordele kreftene¨på noe som er kraftigere enn treverk.

Du klarer denne jobben selv, om du har tid til det. Les litt tips om innfesting på denne siden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...