Bydel16 Startet 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Startet 6.Oktober.2011 Sitter med ett overskudd av kokt,kaldpresset linolje og en bil som jeg må understellsbehandle. Har fått stalltips om at linoljen vil gjøre susen. Forsøkte spørre på bilforumet jeg frekventerer,men de fleste ante omtrent ikke hva linolje var,så forsøker meg her hvor det er trebåteiere. Det jeg lurer på er om linoljen på eksosanlegget vil antenne når det blir varmt eller bare gi sur,brent lukt en tid. Kanskje like greit å pakke potta inn med plast før sprøyting? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 Det kommer til å lukte båt noen timer. Linolje selvantenner om man vrir opp en linoljefuktet fille og kaster den inn i et skap, lukker døren og passer på at det er ca. 20 grader C. Ellers så skulle det ikke være så farlig. En del 'forsikringsbranner' har blitt startet med linolje og filler. Sitér dette innlegget Link to post
Bydel16 Svart 6.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 Filler vil selvantenne, men på metall vil det tørke i løpet av noen døgn. Spørs bare om det vil ta fyr når metallet blir glovarmt.. Snekkelukten får jeg ta som en bonus. Den ble de første ti årene sprøytet med spillolje som sikkert ikke lukta julaften og som samlet sand. Tror jeg steamet og skrapte av 150kg oljebladet sand før den ble levert til behandling med noe fancy,miljøvennlige greier. Desverre koster det skjorta og bilen er ikke verdt det så nå blir det linolje. Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 Jeg har brukt linolje som rustbeskyttelse på biler i årevis, og spør du meg, kan du ikke bruke noe bedre. Men du må gjenta behandlingen hvert år, og helst skulle linolja di ha vært rå, ikke kokt. Men også kokt linolje fungerer utmerket. Det kommer nok til å lukte litt svidd noen dager, men det er knapt noen fare for antennelse. Sitér dette innlegget Link to post
Bydel16 Svart 8.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2011 Da er det gjort! Sprøyta som ble brukt forstøva linolja så mye at det ble ett tynnt lag linolje over det hele. Etterpå vaska jeg bilen først og skrubbet smøregrav og verksted i nesten 2timer etterpå. Kommer til å bruke vanlig pumpeflaske neste år. Håper jeg fikk rent bilen ordentlig, det ser jeg idag... At bilen lukter litt snekke er ikke så ille, værre er det at jeg lukter kraftig av linolje også, selv etter en dusj. Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 8.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2011 Jeg har også brukt linolje under bilen noen år - en Landrover Defender. Ubehandlede biler blir fort godt rustbrune under etter noen år, min holder seg ganske fin. Jeg bruker Biltema sin linolje, fås både i halvliterskanner til hånd- eller luftsprøyte og i sprayboks. Har alltid stående en sprayboks i bilen, og spruter litt her og der jevnt over når jeg likevel holder på med bilen. Det med at den lukter snekke en uke eller fler etter dusjing synes jeg også bare er kjekt - noen litt mer finslige liker det ikke fullt så godt. F.eks. kvinner. Kanskje det også er slik at snekkelukt passer bedre til Defender enn Alfa Romeo. Sprutet ved en feilvurdering litt olje på karroseriet, den skulle vært tørket av straks da den tørket og var litt tung å rubbe bort etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2011 jeg bruker linolje på eksosanlegg på snøscootere. Kjøpte feil (kokt) , men den ser ut til å brenne seg godt fast og gi bra beskyttelse. Og så lukter det jo litt da selvfølgelig.... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.