Jump to content

70-talls seilbåt, ikke verdt noe lengre?

jensemann2

Recommended Posts

Jeg kjøpte en Oksø 32 i 2004. Den kostet da 130.000. Nå ser det ut til at disse båtene ikke er mulig å selge for mer enn 60.000 eller deromkring. De må rett og slett gis bort for å bli kvitt dem. Jeg skjønner ikke dette, det er da flotte båter disse 70 talls seilbåtene, mye kraftigere bygd enn moderne seilbåter. De er ikke like brede og lukseriøse riktignok, men det er da store båter for den prisklassen.

Båtmarkedet har kollapset ja , ingen tvil. Båteiere og forhandlere har i mange år forventet at båter ikke skal falle i verdi , noe som har skapt et stort marked for serieproduserte fabrikkbåter. Nå er det endelig mange flere båter enn det er seilere , og prisene faller. Folk som tidligere kansje kunne kjøpt en 35 foter fra 70-tallet har plutselig råd til en 40 foter fra 80-tallet. Andre kjøper seg større båt enn de har fra før , og det blir ingen igjen for å kjøpe de de minste båtene.

Uansett , jeg mener det er det beste som har hendt seilsporten siden glassfiber!

Dette gir en ny generasjon og en ny sosial gruppe muligheten for å skaffe seg seilbåt. Jeg håper og tror at disse båtene som gis bort for 20-80 tusen kommer til å revitalisere seilinteressen hos nordmenn.

Bortsett fra hos "båt/seilsnobben" kansje..

.manitu

A house is but a boat so poorly built and so firmly run aground no one would think to try and refloat it.

Bra for dei som skal kjøpe, men trist for dei som har gamle båtar til sals.

Eg har same inntrykket som deg: Det ligg mange svært gode kjøp til sals på finn no, om ein er ute etter 70-talsbåtar under 33 fot.

Samstundes meiner eg prisen i marknaden generelt har vore altfor høg dei siste åra. Båtar frå 70-og 80-tal ligg ute til same kronepris som nypris, og nokre kostar til og med meir. Samstundes kan ein få ein splitter ny Bavaria for same pris...

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Jeg skjønner ikke dette, det er da flotte båter disse 70 talls seilbåtene, mye kraftigere bygd enn moderne seilbåter. De er ikke like brede og lukseriøse riktignok, men det er da store båter for den prisklassen.

Som allerede nevnt av andre har det skjedd noe med markedets volum de siste åra. Dessuten er det jo sånn at konstruksjonene tilpasser seg etterspørselen også, dermed er det vel ikke akkurat merkelig at en båte fra f.eks. 90-tallet er mer i tråd med hva folk ønsker seg i dag enn en båt fra 70-tallet. Ikkeno' iveien med båten i seg selv, men man må alltid se det relativt til alternativene.

Båtar frå 70-og 80-tal ligg ute til same kronepris som nypris, og nokre kostar til og med meir. Samstundes kan ein få ein splitter ny Bavaria for same pris...

Det vi ikke ser når vi surfer rundt på finn.no er den reelle salgsprisen båtene blir omsatt for. Er nok mange som må bite i det sure eplet og godta mer «realistiske» bud, evt. beholde båten. Samtidig er «listepris» på nybåt heller ikke reell, for å bli seilklar påløper det en god del utgifter til utstyr og ikke minst montasje av dette. Så selv om nytt og gammelt ser «likt» ut på papiret blir det nok en prisforskjell likevel.

Jeg har også en klassiker fra 77, og skjønner etterhvert at jeg nok ikke får igjen de pengene - kanskje 75% av kjøpesummen. MEN, det er fortsatt en knall-båt! Bruksverdien overstiger snart markedsverdien og det er egentlig greit....

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Jeg skjønner ikke dette, det er da flotte båter disse 70 talls seilbåtene, mye kraftigere bygd enn moderne seilbåter.

Enig! Men i den verden vi lever i skal folk bare ha nytt nytt nytt!

Jeg fatter ikke at noen kjøper disse moderne "joggeskobåtene" i stede for en eldre båt, og heller bruker pengene på å oppgradere litt utstyr. Men det er mye jeg ikke forstår.. :giggle:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Jeg fatter ikke at noen kjøper disse moderne "joggeskobåtene" i stede for en eldre båt, og heller bruker pengene på å oppgradere litt utstyr. Men det er mye jeg ikke forstår.. :giggle:

For å slippe jobben med å oppgradere «litt» utstyr, mer komfort, mer plass, større rekkevidde, håp om at båten fortsatt skal være omsettelig i et ti-års-perspektiv? Hva vet vel jeg ...

Ja mange skal ha nytt og da blir det mye brukt til salgs, Bruktbåtprisene vil helt sikkert ramle enda mer ned og følge EU nivåtet. Noen prøvde å selge en Bavaria 38 her for 400000, den ligger her fremdeles.

Hvorfor det er slik? Der er vel som med biler, folk flest vil eller kan ikke fikse på noe selv.

Redigert av pettersand (see edit history)

Hvorfor det er slik? Der er vel som med biler, folk flest vil eller kan ikke fikse på noe selv.

Nå har jeg hoppet til en 15 år yngre båt, og det er ikke noe merkbart lavere behov for fiksing. Nyere båter har mer avanserte løsninger = fiksing behøves fortsatt. Men så lenge man har reklamasjonsretten kan man sikkert slippe unna mye fiksing, ja. Og så tror jeg terskelen for å betale seg ut av fiksing og vedlikehold er litt lavere om man har nyere båt. Det virker liksom litt oppned å sette bort båtpussen om man har en 70-tallsbåt, men kanskje man burde tenke omvendt ... ? Alle vi som er så «moderne» har pr. def. liten tid, da gir det egentlig god mening i å investere lavt i en eldre båt som det ikke er krise om blir brukt lite en sesong, og også betale seg ut av all tiden man ikke har til vedlikehold og puss, det kan man ta seg råd til fordi man har investert relativt lite. Tror dog ikke det er mange som tenker sånn.

Uansett, vedlikeholdsfiksinga kan man bare venne seg til med en gang, selv om båten er nyere. Det går an å utsette, men da hoper det seg bare opp til overkommelige mengder. Jeg tror heller at folk vil ha nyere båter pga. høyere «modernitetsfaktor», enten det dreier seg om camping-egenskaper eller seilegenskaper.

Men det er også mange flotte eldre båter som fortsatt holder koken selvsagt, men de må jo følge markedet prismessig, disse også.

Jeg tror IKKE vi kan regne med at dagens lettvekts-sandwich--konstruksjoner men en mm eller to plast på hver side vil tåle tidens tann like godt som 70-tallets glassfibertankser.

.manitu

Det der tror jeg slår begge veier, nye tider, nye byggematerialer og -metoder, nye konstruksjoner osv. Blir lissom litt for pessimistisk å anta at all teknologisk utvikling er til det værre, syns du ikke? Hele tiden ligger noen i forkant og pusher grenser for å få max ytelse i ekstreme båter. Disse er selvsagt ikke de mest solide, da ville de jo vært feilkonstruert i forhold til målsetningen. Men utviklingen her, materialvalg, byggemetoder, osv. gir dagens fritidsbåter fordeler man ikke hadde på 70-tallet. Det er *selvfølgelig* ikke bare negativt hva angår holdbarhet.

Og det er jo gudhjælpemeg nok av 70-tallsbaljer på vannet som *ikke* har tålt tidens tann, du skal faktisk ha litt peiling før du går til anskaffelse av noe sånt. Var ombord i en staselig 40-foter fra 70-tallet i sommer. Hadde opprinnelig vært anskaffet av en eller annen skipsreder, så det var nok snakk om state-of-the art. Nydelig innredning osv., men det stinka jo mugg og råte ombord, balsa'en hadde tydeligvis ikke hatt så stor glede av å være pakka inn i 70-talls-panserplast. Nåværende eier hadde fått den billig så sånn sett var det greit, men forrige eier hadde tapt masse penger, skifta maskin i den og greier ... huff.

@jensemann: Å sammenligne en Volvo 240 med det skrøpeligste på bilmarkedet i dag blir feil, tipper nok en nyere Avensis vil holde minst like lenge som en gammel 240, samtidig som den har lavere drifstoff-forbruk, er sikrere, går fortere, har mer plass, mer utstyr (som må fikses :-) osv. osv.

Tja, akkurat den med avensisen er litt morsom ; guttungen hadde avensis, strøken bil, men så kom airbag-lyset på. føleren i setet fjusket. I god toyota-ånd får du sef. ikke kjøpe denne føleren. Du må bytte hele setet 25 000,- Så røk reflektoren på venstre side (xenon). Sef. må du kjøpe hele lykta 21 500,- men kunne bare kjøpe til andre siden samtidig, for den kom til å ta kvelden den og, ifølge toyota-mekanikeren ( han som ikke har noe å gjøre på) :puke:

Jeg har en båt fra seint sytti-tall. Ti meter lang og tre meter bred. Den skal vi nå innrede på nytt. føler at dette vil bli billigere enn en ny båt til over millionen. Her finnes ikke balsa, men båten er nermere tommen tykk i bunn, og med gode langsgående spant i bunn. Dette er noe vi lever helt fint med.

Motoren er en 73-motor Volvo fra 1994. Tung,men relativt enkel i oppbygging, og med en forventet driftstid på 20 000 timer før den må overhales. Holder dette, blir det ihvertfall ikke mitt problem, for å si det slik..... Og for millionen vi sparer, kan vi sikkert få kjøpt noen liter diesel.

Leste forresten at amerikanske Hatteras, tar inn igjen gamle båter av eget merke og bygger disse opp igjen på nytt, da skroget er i tilnærmet like god stand som nytt.

men det stinka jo mugg og råte ombord, balsa'en hadde tydeligvis ikke hatt så stor glede av å være pakka inn i 70-talls-panserplast.

Der sa du det. Riktignok ikke så mye ombord i seilbåter, men motorbåter og joller får levetiden sterkt begrenset på grunn av at det har blitt brukt treverk som kjernemateriale eller innplastet i bærende konstruksjoner. En ren plastbåt som ikke har blitt utsatt for mekanisk skade har en levetid på flere tusen år.

Jeg synes nesten synd på de som har investert millioner i en litt eldre Regina.

Leste forresten at amerikanske Hatteras, tar inn igjen gamle båter av eget merke og bygger disse opp igjen på nytt, da skroget er i tilnærmet like god stand som nytt.

Ovenstående skal du få poeng for, gamle båter *har* noe som nye mangler - restaureringsbehov ;-)

Du skriver jo også at du baserer dine valg på følelser. Å bygge ny innredning føles ikke som det koster en million, det gjør det sikkert ikke heller, men det er mange måter å regne ut kostnaden på, og det fins ingen objektivt riktig fasit. Fordelen med gammelt er utvilsomt at det er mer fleksibelt mht. hvor stor investering man vil ta, i kroner og timer, og hvordan man vil fordele det over tid.

Og for deg føles det bra at plasten i bånn er en tomme tjukk, for andre føles det bedre om båten er noen tonn lettere. En panserskute er ikke fasiten, det er kun en preferanse blant mange. I dag bygges båter lettere av mange grunner. Én er konkurranse på pris, markedet «sier» det ikke er nødvendig med så solide og tunge båter. Om det stemmer får man jo vite om man smeller på grunn. En annen er tilgang på sterkere og lettere materialer, konstruksjoner og bedre byggemetoder, slik at det blir totalt meninsløst å bygge med samme dimensjoner som i «gamle dager».

Generelt er det to trender som gjelder; En del ting blir bedre, lettere, billigere og mer solid, ettersom utviklingen skrider framover. Men det er også en trend å bygge billig for kortere levetid, tidligere het det bruk og kast, nå heter det vel heller bruk og resirkuler. Men det er overhodet ingen regel som sier at alle moderne båter kun bygges etter det siste prinsippet, uten å dra fordeler av det første.

Nei, hvis man forventer at *alle* skal ha antikk panserskute som ideal, så *blir* man seilende rundt som et levende spørsmålstegn ;-)

Edit: Og apropos alt dette Volvo-gnålet, gammal Volvo Penta vs. ny og fin Yanmar? Hmmm ... tough choice ... not.

Redigert av quantumduck (see edit history)

En ren plastbåt har lang levetid, ja. Derfor tror jeg at enkelte verft leverer ny innredning til "gamle" skrog, som altså kanskje har levd 3 promille av mulig livslengde. Istedet for å bygge hele skuta ny. ( Eller så har de gjerne ikke så god greie på båter, som enkelte av oss......) :wink:

Ser at mange av båtene som i fjor lå til salgs både på finn, og i utlandet kommer igjen i år, så at markedet er tregt er det ikke tvil om. Det må da gå en grense for hvor mange båter en kan pumpe inn i markedet, på et begrenset antall kjøpere ?

Jo det er klart at en 70-talls båt er verdt noe, men litt satt på spissen så er vel det strengt tatt et problem for alle som har lyst på ny(ere) båt.

For hva skal skje med alle de gamle båtene? Om nybåtsalget skal være i nærheten av å oppretholdes, så må jo enten marked stadig utvides (og det er jo ikke bare bare i et land med 5mill innbyggere), eller så må en del båter ut av markedet hvert år. Det siste må etter hvert settes i system tror jeg.

Kanskje bør det opprettes et skikkelig system for resirkulering / hugging av gamle båter, men det er neppe kommersielt drivverdig, det taler for en resirk-innbetaling som blir lagt på nye båter, og som en vakker dag skal betale for å hugge båten.

En ren plastbåt har lang levetid, ja. Derfor tror jeg at enkelte verft leverer ny innredning til "gamle" skrog, som altså kanskje har levd 3 promille av mulig livslengde. Istedet for å bygge hele skuta ny. ( Eller så har de gjerne ikke så god greie på båter, som enkelte av oss......) :wink:

Jeg tror du trygt kan regne med at de som tar inn og restaurerer båter de selv har produsert og selger dem igjen har en ganske grei ide om hva de holder på med. Men du kan nok ikke slutte av det at alle båter produsert på 70-tallet er bedre enn de som lages i dag? Det er ihvertfall der jeg faller av ...

Tror Marieholm tar inn og pusser opp gamle båter, en nyrestaurert IF er jo (etter min subjektive oppfatning ja) en meget pen båt. Fint eksempel på en gammel og ærverdig plastkonstruksjon som fortjener å bli tatt vare på. Men dette er like aktuelt med nyere båter; X-Yachts opererer med et fornyelsesprogram som slitne båter kan få gjennomgå. Så på en IMX-40 som var blitt veldig pen etter en slik gjennomgang. Ikke helt ny innmat, men alt av puter var skiftet, treverk pusset oljet/lakkert osv., skroget var rubbet og polert opp profft, motor overhalt, demontert og lakkert, alle mulige slitedeler skiftet og byttet osv. Ikke en gammel båt, men ganske sliten etter mye bruk på regattabanen, etter gjennomgangen fremstod den som meget pen og til ca halvparten av ny pris, og fortsatt såpass moderne og rask at den ikke behøver å bli akterutseilt.

Et 70-talls-skrog kan pusses opp aldri så grundig, ny innredning kan installeres osv., men stikk-køye istedenfor akterkabin og halvåpen dass i gangen inn til forpiggen slipper man ikke unna likevel. Samme gjelder tungvint masthead-rigg. Skjønner godt at folk ønsker seg noe nyere, og man trenger ikke bevege seg mer enn litt innover på 80-tallet før ting blir mer romslige, moderne seilegenskaper er på plass osv. Det ultimat saliggjørende med splitter ny båt skjønner ikke jeg helt heller, men spørsmålet her var vel hvorfor noen i det heletatt vil ha noe annet enn en 70-tallsbåt? Ikke så vanskelig å forstå for min del. Men det kan være mange sympatiske sider ved gamle båter også. Et tonn overflødig plast gir nok behageligere gange i sjøen, går man på en smell er det godt å vite at det er helt utenkelig at det har medført annet enn skade på selvfølelsen osv.

En 70 tallsbåt er verd mye. Kanskje ikke i kroner og øre, men i glede. Jeg er en av de som får mulighet til å ta med familien på sjøen nettopp med en slik båt som ingen lengre vil ha. Det koster litt å få den i stand, men etter å ha vært skuteløs leser av dette forum i noen år vet jeg at all nødvendig kompetanse er tilgjengelig nettopp her, om jeg skulle stå fast.

Vi ser frem til vår og sommer med seiling og fiske. Ser også frem til en vinter med puss og stell, og kos med en god gammel MD5.

Så, takk til dere som metter markedet med slike båter. Dere har alle bidratt til at prisen på vår båt ble svært hyggelig for oss.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...