Jump to content

Mystisk massedød blant hummere

Ficher

Recommended Posts

Fikk selv en død hummer i dag , mulig det var den store i samme teine som har drept den .... eller kan det være samme sak som i tekst under ??

Hummerfiskere i Østfold, Vestfold og langs svenskekysten opplever massedød av hummer. Fangsten er god, men opptil halvparten av hummeren dør i teinene.

Nå spekuleres det i om det massive regnværet i høst kan være årsaken til massedøden.

Mer info/film .... http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.7824235

Stusser litt over det som skrives i media.

Så vidt jeg skjønner, har du fått død hummer i en teine som er satt ut til fangst, Ficher? I så fall må den jo ha vært i live når den entret teina, noe som du også skriver. Hva som har tatt livet dens, er sikkert ikke godt å si. :confused:

Men det som NRK skriver, oppfatter jeg som om at hummeren er fanget, og lagret i teiner for senere å bli tatt opp til koking. Hvis denne samleteina står grunt og det er tilsig av fersksvann i nærheten, kan jeg kanskje skjønne at noe går galt, men det med din opplevelse synes jeg virker mere merkelig.

Siden der er veldig lite oppdrett på Vestfold og Østfoldkysten, tviler jeg sterkt på om det er årsaken der. Men at all nedbøren har dratt med seg mye sprøytemiddler, kunstgjørsel og annen "morro" ut i fjordene skal en ikke se helt bort fra.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Yrkesfisker Kåre Øra, fra Moss har den siste uken opplevd at nesten alle hummerne døde i samleteinen. Hans råd er å senke teinene dypere ned i vannet.

Jeg har senket teinene mine dypere, og nå berger hummeren min. Det har vært mye nedbør og hummeren tåler ikke ferskvann, så det i kombinasjon med sørlig vind som gjør at vannet ikke blir skiftet ut, kan være en medvirkende årsak til at hummerne har dødd i samleteine.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...