Jump to content

har problemer med for mye eksos røyk på min md21 motor


Kaptenen

Recommended Posts

har problemer med for mye eksos røyk på min md21 motor.. eg lurer på om de går annt og justert dieselpumpa for og få justert inn sprut tidspunktet pga eg har slipt toppen og da trur eg de blir feil forbrennings tidspunkt i forhold til de gamle justeringene på pumpa..

 

beklager dårlig forklaring håper dere skjønner hva eg mener!

Link to post
Share on other sites

sliping av topp pga skjev topp og da fikk eg sylinder service til og ta ventiler og seter med de samme.

dyser og pumpa virket før eg måtte gjøre jobben så reiner med at de er i orden, men skal sjekke dette også.

 

ventilene må eg nok finjuster etter boka i rekkefølgen som de sier der, for de har eg ikke gjort, men justerte på kald motor 0.20 ex og 0.15inn i fra sylinder 1 til 4 i rekefølge 1234

 

diesel pumpa har ikke vert av.

 

takk for hjelp

Link to post
Share on other sites

nå legger eg opp den tabbelen for ventil justering som de står i boka så skal eg forklare hvordan eg forstår de, så må dere rette på meg om de ikke stemmer helt.

 

Sånn som eg forstår de står instruksjons boka, rett meg vist eg tar feil!

 

for og justere I3 og E4 så må E1 stå åpen

for og justere I4 og E2 så må E3 stå åpen

for og justere I2 og E1 så må E4 stå åpen

for og justere I1 og E3 så må E2 stå åpen

 

eks: de står at når eg skal justere i3 og E4 ventilene så må E1 ventilen stå fullt åpen og da kan eg juster I3 og E4, og i den rekkefølgen som står instruert ovenfor.

 

blir veldig inn med teskje dette, men vil bare gjøre de riktig og ikke gjøre feil.

 

tusen takk for hjelp

Redigert av Kaptenen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

har ikke gjort noe med de enda men skal gi en tilbakemelding når de er gjort, satser på at de er feilen, men må få tak i en termostat og for motoren går alt for kaldt, de er ikke termostat i termostat huset.

tipper den går på 45 50 max 60 grader, de er ikke en fin arbeids temperatur..

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Og da ble det en motor uten røk?

 

da har eg justert ventilene etter boka, bedre men fortsatt mye røyk på høyere turtall, men eg trur kanskje at de er ventilene som må slipes med pasta for og få de tett. for eg hadde toppen på verksted for og få frest ventilsetene, men tviler litt på om de pussa ventilene til de ny freste setene?

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg kan se er det ikke opplyst hva slags farge det er på røyken?

Har du erfaring med motoren fra før toppen ble slipt, slik at du vet at den ryker mer nå enn tidligere?

 

Når du kjøper ny termostat så få tak i en på 80 grader, originalen er på bare 70. Mener at den som ble brukt når motoren satt i Peugeot passer og er på ca 80 grader. Har det på Biltema, hadde iallfall.

Å kjøre uten termostat, spes på denne tiden er året, er ikke bra.

Link to post
Share on other sites

Det ville ha vært veldig rart om de ikke hadde slipt inn ventilene korrekt i forbindelse med en slik jobb...

 

ja de er jo rart men, får først høre med de som gjorde jobben så får eg svar på de regner eg med.

 

Etter hva jeg kan se er det ikke opplyst hva slags farge det er på røyken?

 

røyken er vit, og ja de var ikke sånn før eg slipte den, men kan jo ha en sammen heng med at den går kaldt for har jo renset eksos kjøleren og den var godt tett og etter de så kjøler den ganske mye bedre.

så eg er nødt og få tak i en termostat og se etter dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...