Jump to content

Høstens lille hengerprosjekt..


Thorlyn

Recommended Posts

I høst fant vi ut at vi kanskje kunne gjøre oss uavhengig av kommersielle opplagsplasser.. Vi bygger en henger som alle 3 kunne bruke til respektive båt tenkte vi og som er konstruert slik at vi kan sette fra oss båtene innedørs helt uavhengig av kranbiler etc.. hmmm da må den være hydraulisk og den må kunne ta båt opp til 40 fot 10T :thumbsup: den må også kunne være brukenes til SJØSETTING og opptak via strand/rampe :cheers:

 

Vi skred til verket og har nå bygd siden august på ledige kvelder :drink:

 

Jeg har desverre ikke noen bilder av byggeprosessen da vi er litt for optatt med og bygge en og dokumentere.. :flag_bp:

 

Vitale mål: L = 13.50 B = 3,20 Løfte høyde = 56cm Lastevne = 10T

 

Idag så var hebgeren 99% ferdig og det var tid for og hente første båt.. båten er en Viknes 1030 med vekt 6T.

Båten var på forhånd satt opp på land ved båtplassen og pallet opp.

 

Her er hengeren rygget innunder båten.. vi er bare "litt"spente :fishing:

dscf0023.jpg

 

Hmmm går dette bra da tro???

dscf0024.jpg

 

Her ern heiset opp gitt kult :thumbsup: Kontruktøren var litt nervøs... :pray:

dscf0027.jpg

 

Bilde bakfra

dscf0028.jpg

 

Der var den på plass og klar for hjemtransport... som eiern av båten sa.... dette ble rampete,, og båten ble jo liten gitt :tongue:

 

dscf0029.jpg

 

 

Prosjektet må sies og være svært velykket da transporten gikk perfekt.. og nå har vi henger som gjør avsetting av båt innedørs eller hjemme på egen tomt til en lek :drink::drink:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Hei sann

 

En får kjøpt "lik" henger som er produsert i Tyskland som heter Slip-master Slip-master

 

Den ligger på 170 +mva mener jeg og huske men den er ikke beregnet for så store båter som vår.

 

Materialkost for oss kom på 47000 ink mva, timene har jeg ikke summert enda.. men det er mange på tross av at 2 av oss er faglerte.. dog litt rustene etter 15 års fravær :giggle: alle mål og tegninger er satt av oss på plass da vi ikke hadde noen tegninger vi har self skula til "orginalen" og fått styrkebergnet etter norsk standard.

 

Hele poenget med hengeren var og kunne få satt fra seg båten slik at henger alltid er ledig og klar for ny transport..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Eneste innvending jeg har er at hengslingen av løfteåket har liten sideveis styrke (ift øvrige dimensjoner)

 

ja det ser puslete ut i fohold til resten.. men resten er bygget av 250X150 dim og er ekstremt grovt grunnet den store lengden og vridnings kreftene som oppstår ved kjøring på vei.. hele hengeren er beregnet i dataprogram ihht til norsk standard.. så.. det holder nok :yesnod:

 

Hvordan er det med den bakre delen av hengeren, øker avstanden der når den belastes?

Den bakre delen vil gi seg ja hvis du kjører langs vei slik.. det er montert en avtagbar "krybbe" som låser bakparten og som fungerer som krybbe under transport.. Båten kan følgelig ikke transporteres i full oppheiset høyde da det ville blitt for store sideveis krefter som dieseldahl er inne på.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...