Jump to content

nordkapp 22, hvor kjøpe billig kalesje?


Kpt rødskjegg

Recommended Posts

heisann trenger ny kalesje til min nordkapp 22.

 

noen som vet om noen bra plasser og handle dette på? lokalt for meg blir bergens området men går vel ann og sende vis prisen er rett.

har leitet etter ett nummer på kalesjen men uten hell så lurer på om den må sendes/leveres in for kopi..kalesjen er for dårlig stand for reparasjon så må nok ha ny i og med den er ganske morken.

 

noen som vet om det er standard maler til denne typen båt eller om det må kopieres? noen som har hatt suksess med polske skreddere feks?

trenger også nytt feste i ene stangen.

 

evig takknemlig for tips og råd :)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg kjøpte hos Alf Hansen i Trondheim og er fornøyd med kalesjen.

 

Ettersom jeg slo til tidlig i vår(før sesongstart) så fikk jeg litt rabatt. Måtte flytte to "tapper" på båten, men det var en smal sak.

 

De hadde ferdige kalesjer liggende til min båttype(Hansvik 18 HT), men alt kunne visst fikses.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte nettopp kalesje til en NB820 fra Alf Hansen, dvs den gikk via Hauge Produkter som var hjelpsomme og greie å ha med å gjøre. Jeg monterte selv, det ble mye styr, måtte kappe bøyler og div så jeg var ikke imponert over passeformen, men kalesen er veldig gjennomtenkt og fin og virker å ha god kvalitet, dette er den 3. kalejsen jeg er bort i fra dem. Kvaliteten syns jeg har vært svært god på alle, men passformen ble litt trøblete på denne og lappene for pulleren er feil, men det kan jo være båten som har fått montert disse litt off i forhold til malen deres. Uansett, det er veldig greie, Mr. Alf H ringte meg på lørdagen når jeg monterte kalesjen etter at jeg hadde kontaktet dem på fredagen, litt frustrert over at ting ikke passet. Når jeg kappet bøylene litt her og litt der og mer på den ene siden enn den andre så fikk jeg det til slutt til å passe veldig bra. De var som sagt veldig behjelpelig og alle ting jeg mente var feil skulle di fikse asap og uten kostnad, det var bare å merke kalejsen og sende den tilbake til dem...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei.

Hauge produkter er veldig flinke, fikk tilpasset min kalesje der som var kjøpt hos Norsk Maskintrekk i Hallingby. Grunnen til at jeg valgte NM i Hallingby var utvilsomt prisen. Den var 65 % lavere enn nærmeste pris. Kvaliteten var perfekt, leverte inn en skikkelig sliten kalesje, og de traff nesten på den nye. Kan virkelig anbefales :)

Link to post
Share on other sites

Er jo mange måter å gjøre dette på da. Om det ikke står i penger, er det bare å sende inn den gamle kalesjen til en som driver å produserer nye.

Om du er litt fingernem selv å har en gammel symaskin, så syr du lett denne selv. Jeg kjøpte kalesjeduk på metervis hos en ASVO bedrift her i området. Fikk også så mange meter med kantbånd og spesial tråd som jeg trengte. Eneste jeg måtte ut å kjøpe ellers var en tykk synål til maskinen.

Etter en ukes tid å mye stygg prat fra min bedre halvdel"som førte mskinen" var den ferdig.

Lengste jobben er faktisk å sprette den gamle fra hverandre å merke den med nummer. Blir mange små deler. men absolutt gjenomførbart.

Betalte for komplett kalesje 1180 kr.

Link to post
Share on other sites

Heisan

Nja klart det hadde vært enklere med en industrimaskin. Men det går i allefall. Største problemet er at noen ganger når det blir for mye stoff for å få gjenneom, så må du nesten rulle det sammen først.

Det stoffet jeg brukte var skikkelig stivt å umedgjørlig, nesten som tykk papp til min frus store forbannelse :giggle: Så måtte ta noen økter med maskinen selv også.

Er jo verst når du skal sy på disse posene som kalesjestengerne går gjennom, da må du nesten ha halve kalesjen gjennom maskinen.....

Men alt går med litt tålmodighet. Å når du tenker på at du sparer 10 lapper på å gjøre det selv, så blir motivasjonen derette også :cheers_wine:

Men vær nøye når du tar mål etter den gamle. Sprett denne fra hverandre slik at du også får med stoffet som går bort til sømmen.....

Samme er at du merker delene så godt at du ikke syr den galt sammen.

Når det gjelder tråd, så må du huske å få tråd som er beregnet til dette formål. For det er en slags tråd som eser litt ut når den blir våt slik at nålhullene tettes.

Men ikke se mørkt på det, du klarer det uten problemer.

Link to post
Share on other sites

Tror nok jeg kommer til å prøve i løpet av vinteren. Kan jo være morro å ha fått det til. Den forige kalesjen kostet 17000,- så det er klart noe å tjene. Blir ikke resultatet bra, vet man i hvertfall man har forsøkt. Har foresten muligens tilgang til større maskin. Har du tips om hvor det selges duk, tråd etc.

Eidsvoll? Har du navn på firma?

Mvh.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvordan det er der nede å få tak i stoff, men her oppe har alle slike "vernede" bedrifter(ASVO) slikt stoff å tilbehør. Tro nesten alle slike bedrifter har folk som driver å syr kalesjer også. Så vil tro at det bør finnes lignende sør på landet også. Ikke er dem dyre heller.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kalesjemakeren på Eidsvoll har vel kurrante priser

Jeg har hentet båten med den nye kalesjen i dag. Er storfornøyd :thumbsup: Fikk den akkurat slik jeg ville ha den :yesnod:

Trond Fossum(Kalesjemakeren) er en dyktig kar!

Jeg betalte kr.14800,- for kalesjen med nye bøyler og montering.

 

Alf Hansen skulle ha kr.26000,- pluss bøyler.

Det er ENORME prisforskjeller der ute!!!!!!!!

Den gamle kalesjen.

https://baatplassen.no/bildearkiv/36/36305/baat.jpg

Den nye kalesjen :thumbsup:

003.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/36/36305/002.jpg

Link to post
Share on other sites

Har brukt Trond Fossum til å reparere kalesjen min. Ble bra og var billig. Vurderer å bruke han til å sy en ny også, men samtidig dekke over ræva som du over her har gjort. Nå i dag stanger jeg i kalesjen når jeg sitter helt bakerst, og det er litt irriterende. Mener han sa 15.000,- for Polar 770`n Det er ganske billig. I tillegg så kommer han hjem til meg å tar de måla han trenger av båten. Best å bestille på høsten sa han slik at den kunne være ferdig til våren. Helt fair det.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...