Jump to content

Anbefaling av motorstørrelse (påhengsmotor) Winrace 22


Christian_V

Recommended Posts

Heisann båtfolk,

 

Driver og titter litt på finn.no og ser at man kan gjøre gode kjøp på nye og nesten nye påhengsmotorer for tiden. I dag har jeg 200 hk Yamaha (1994) på båten, som er en Winrace 22. Denne gjorde i dag 43 knop på GPS. Vinterlagring om to uker.

 

Så, dersom jeg skal bytte til ny motor; trenger jeg 200 hk, eller kan jeg gå for noe mindre? Blir 150 hk for lite? Tenker i utgangspunktet på Evinrude etec som er to-takter, som jeg vil tro er sterk nok for båten.

 

Jeg har også sett på denne: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=29996518

 

som også kan være et godt kjøp.

 

Det hadde vært flott med innspill fra BP-medlemmer som har gjort tilsvarende bytter som jeg kanskje er i ferd med å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Det er vel vanskelig å sammenligne inboard og outbord, men de fleste ble vel levert med 150 HK inboard. Det er jo lettplanende båter dette, så kan tenke meg at 150 outboard bør være tilstrekkelig. Billigere å kjøre med enn 200 hk, men du vil jo ha noe lavere toppfart.

Link to post
Share on other sites

min far hadde winrace båter i 27 år, med 260hk bensin,145 bensin, 110hk diesel & 120 hk diesel.

Båten fungerte helt fint med alle motoralternativene.

 

Skroget er lettdrevet og laget for moderat fart( ca 30 knop), går vel mest økonomosk i ca 25 knop.

Hadde gått for ca 150 hk, det holder massevis. Skal man ha mere fart så hadde jeg kjøpt en annen båt med hvassere v-bunn.

Ellers er det god kvalitet og bra plastarbeide på disse båtene.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også sett på denne: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=29996518

 

som også kan være et godt kjøp.

 

 

 

Kjøper du denne så har jeg en fin blank propell liggende til den om du er interessert. Ellers så hadde jeg motoren på en Finnmaster F68 og var kjempeførnøyd med den, toppet med ca 44 knop og kraft i massevis. Utrolig stillegående også, snakket helt normalt i mobil ved 30-35 knop. På tomgang var det kjølevannstrålen som forstyrret mest :smiley:

Link to post
Share on other sites

Generelt er det vanskelig å bli fornøyd med å bytte til mindre motor enten det gjelder båt eller bil. Savner gjerne kraften og fleksibiliteten som sylindervolum gir.

 

men om man bytter fra en velbrukt 2.6L V6 på 200hk til en 2.6L V6 på 150hk , så bør den være like sterk på lav/mellomregister, mens det man taper er effekt på topp, dvs lavere toppfart

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kjøpte den ny i 2009 var det vel, og hadde den til i fjor høst. Var på service med den en gang, og betalte vel ca 6000 da tror jeg. Nå er vel ikke dette verkstedet de billigste i idette landet, så kunne nok fått gjort det billigere en annen plass vil jeg tro. Ellers så har jeg bare godord og si om denne motoren. Kjørte den vel på ca 1 l/nm ved 30 knop.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...