Jump to content

Ny motor Scand 25 Classic, størrelse og type ?


daain83

Recommended Posts

Heisann,

 

jeg (og madammen) har nettopp kjøpt en 82 Scand 25 Classic med gåen/sliten Ferryman 33. Jeg har selv skrudd på denne (kjøpt båten fra opphavet), og jeg liker egentlig ingenting med den. Så selv om det er overhalte topper ++ på den så vil jeg bytte den ut. Så jeg er ute etter gode forslag til motortyper og motorstørrelse ? Jeg er veldig fan av Volvo og Yanmar, litt innhabil kanskje da jeg har jobbet som motormekaniker og skrudd hovedsaklig på disse.

 

Uansett, er det helt hull i hodet å montere en motor på la oss si 70-80hk i denne ? Har det ingenting for seg ? Er ikke ute etter fart, men liker å ha litt kraft ifm tillegging og manøvrering generelt. Kunne hvertfall tenkt meg å gå opp et par hakk fra de 20-30 som er i ferrymanen.

 

Kom gjerne med egne erfaringer og tips =)

 

På forhånd takk!

 

Mvh Dan

Link to post

Hei !

Du har kjøpt deg en flott snekke og sier du er ikke ute etter fart.Jeg solgte min Scand Classic i vår.Jeg hadde hatt den i 9 år og skiftet motor gjorde jeg også.Jeg kjøpte den med en volvo MD 17 D.( 36 hk)Den hadde sett sine beste dager for å si det forsiktig.Jeg kjøpte en brukt 2003 Turbo.og gjorde alt arbeidet selv.Det var i grunnen ganske greit for du kan regulere de vinkeljernene motoren står på ved å flytt opp eller ned og bore nye hull i dragerne,(husk å tette ubrukte borhull så det ikke kommer vann inn i plywooden)Sett også inn de nye hullene med noe som tetter,f.epoksy )Den nye motoren var på 43 hk,altå omlag det samme som den gamle.Det er nok i denne båten.Det er ei snekke med dyp kjøl,og er absolutt ikke beregnet for mer en snekkefart,og en 35 - 40 hk er absolutt krefter i massevis til manøverering.Skal du ha mer fart har du kjøpt feil båt.

Jeg ønsket mer fart etter mange år med denne og andre snekker,og kjøpte meg en flott utgave av en Halco med 155 hk,toppfart 21 kn.Jeg mener det er det eneste logiske dersom du vil ha mer fart,å få tak i en båt som er beregnet for fart.Jeg opplevde å se 9-tallet med Scanden,men da utgjorde vel medstrømmen botimot 2 knop(gps måling)Ikke kast bort penger på en stor motor og uforholdsmessig stort forbruk på en båt som ikke er beregnet for det,selv om du nok kan "bryte" den opp i større hastigheter med overmotorisering.

Hilsen Gutek

Link to post
  • 2 uker senere...

En liten historie fra dagens slosskamp med en båt evt motor som virkelig ikke ville opp av vannet:

 

Båten skulle løftes på land idag, så i går ettermiddag fikk jeg sparket liv i V2 skrapmetallen nedi kjølsvinet ved hjelp av ei kanne startgass og x antall tørn på starteren. Røykla hele nabolaget på min tomgangsferd opp elva til dit jeg hadde avtalt å møte lastebilen neste dag. Kom omsider fram...

 

Fikk rigga til krybba idag mens jeg gikk å venta på kranbilen, DET var vel stort sett det meste som gikk greit idag :p Tlfen kom og jeg gikk for å gjøre klar båten. Enden på visa ble at krana var for liten, eller armen for lang - samma det, når støttelabbene på baksia stod en 30cm over bakken blei vi enige om at dette ikke gikk.

 

Ble så enige om at jeg skulle prøve å komme meg til en mer lastebilvennlig plass et par km lengre ned i elva. Imens skulle kranmannen ta opp et par andre båter. Vi ringes sa han, pakka krana si sammen og kjørte. Ok, tenkte jeg om den derre skraphaugen nå starter så er det full gass nedover elva og håpe på det beste. En halvboks med startgass gikk med og en starter som røkla hele kabinen, men starta gjorde dritten. Jeg ante håp, om enn et veldig lite ett.

 

Ferden gikk rolig og greit nedover elva (ombestemte meg ang full gass, ting holder vel gjerne noe lengre på tomgang tenkte jeg), og da jeg fikk øye på brygga vi skulle løfte fra begynte jeg å tro på at dette skulle gå bra. Skulle knocka on wood eller kryssa i taket i det jeg tenkte det, for skraphaugen nedi der begynte å lage fæle lyder kort tid etter. Turtallet dalte FORT og mest før jeg fikk sukk for meg kom siste røykdott i retur ut av luftinntaket på skrapet og dett var dett. Prøvde med startgass å få liv i dyret igjen, men ulydene som kom fortalte meg at Farymannen hadde trukket sitt siste dieselsukk og nå ikke er egnet til stort mer enn dreggfeste :p

 

Lå å drev en liten stund, mens jeg prøvde å kontakte slepehjelp. Min svoger som stod på brygga sammen med min eldste bonussønn bestemte seg for å hente båten til min mor for så å komme ned samme veien jeg kom og taue siste biten. Etter litt om og men satt han i båten klar for avgang. Jeg fikk ta tlf fra dagens helt: kranmannen! Han skulle løfte opp en annen båt som kom fra elva den også, faktisk like ovenfor der jeg nå lå å drev. Han hadde allerede avtalt slep (snakker om ålreit kar ;) ). så jeg fikk avbrutt mitt avtalte slep og ventet på at denne andre karen skulle komme. Tok ikke lange tiden før han var der og tok imot slepelina.

 

Litt morsomt oppi det hele: Hans båt skulle opp fordi propellen hadde sluppet akselen, så den slurte greit med 1,5 tonn med Scand bak etter :p Velvel, nok om det...

 

Omsider, selvfølgelig etter å ha venta på at slepemannens båt ble løfta opp først så kom båten på lasteplanet og ferden var over. Nå står snekka fint plassert i krybba si og roen har senket seg i heimen. Men fyttihelvete for en dag... Jeg kan hvertfall love at det er ikke veldig lenge til Farymannen forlater åstedet. Ny lomatec blir handlet inn utpå nyåret tenker jeg =)

 

Ble langt dette, men litt halvartig historie og dele. syntes jeg da :)

 

Kan forøvrig legge til, som nevnt i teksten over at jeg har såvidt vært i kontakt med Fredrik på Lomatec Norge. Og at det mest sannsynlig blir handlet inn ny motor utpå nyåret derfra.

 

mvh daain83

Redigert av daain83 (see edit history)
Link to post

Jeg gleder meg til den :)

mest spennende med Lomatec installasjonen tror jeg...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Hei igjen !

Jeg tror 60 hk er for lite dersom du forventer fart utover det vannlinjelengden tilsier.Skal du oppnå noen vesentlig fartsøkning tror jeg du bør opp u 75 - m80 hk.Om ikke må du kjøre den malinga så malinga krøller seg for å komme opp i noen fartsforbedring som betyr noe.Dersom du ikke er fornøyd med en 35 45 hk,bør du opp i rundt om det dobbelte,og da med påbygd trimplan.Det vil igjen gå ut over sjøegenskapene.På unnasjøen vil båten bli løftet opp bak.Da skal du være veldig rask på rattet for ikke å bli slengt påtvers.En sterk motor kan vel tildels avhjelpe dette.

Hilsen Gutek

Link to post
  • 2 måneder senere...

Jeg har ikke bestemt meg for størrelse på maskinist enda... Mest sannsynlig blir den hvertfall ikke mindre enn 60hk :rolleyes:

 

Tenker å lage en prosjekttråd på snekka etterhvert, er endel som må gjøres ombord. Den er litt sliten stakkar.

jeg kan med glede hjelpe deg med alt om båten

jeg har selv brukt mye tid på å totalrenovere min båt og har vært igjennom den båten på kryss og tværsj mange ganger

Redigert av :båt1 (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

Jeg gleder meg til den :)

mest spennende med Lomatec installasjonen tror jeg...

jeg vurderer også lomatec hvis jeg skal bytte motor i scanden

det er bare så dyrt....

Lomatec ser det ut som dere kanskje bør styre unna, i alle fall inntil ting er avklart. Ser er registrert konkursbo for Lomatec Norge (desember 2011).

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post

Takk for tipset Ronald.

 

Det er nok dessverre ett faktum ja og forklaringen til Importøren (EXIT II) finner du her:

diskusjon om Lomatec motorene

 

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

ER det egentlig så mye å spare på disse kina-motorene at det er verdt det? Jeg vurderte det selv i egen båt, men etter å ha tatt en titt på motorene på nært hold på messa i gøteborg (tdme, rrun eller hva det nå het) var det ikke vanskelig å forstå hvorfor de er billige. Overflaten/finishen/lakkeringen på motorene var utrolig ujevn (garantert like rustrød som en 30 år gammel volvo etter noen år ombord), forholdsvis små dynamoer, kinesiske girkasser (som mange har hatt problemer med, spes. hydrauliske). Dessuten registrer jeg stadig slike motorer til salgs på finn, bare noen får år gamle som selges billig pga. et eller annet havari.

 

Jeg har inntrykk av at en stort sett gjerne sammenlikner billige kinamotorer oppmot svindyre volvo og yanmar-motorene (som gjerne koster over det dobbelte), men dette blir helt unødvendig da det finnes flere alternativer som er betydelig mer konkurransedyktige enn vp og yanmar. I dagens marked må man ikke betale mer enn ca 15000 (for en motor på rundt 45 hk) ekstra for å få en motor av anerkjent japansk kvalitet hvor man istedet bl.a. får girkasser fra italienske ZF (i utallige varianter), dobbelt så stor dynamo, perfekt finish/lakk, sjøvannspumpe fra jabsco eller johnson, starter fra Hitachi og enkel tilgang på reservedeler langs hele kysten. Mitsubishi-motorene benyttes bl.a. av Vetus, Sole, Craftsman, mastervolt, westerbeke og i utallige gravemaskiner, trucker, pumper osv. Jeg synes valget av motor ble mye enklere etter å ha kikket på kinesiske tdme og er overbevist om at det er verdt å betale ca. 20% ekstra for å få en kvalitetsmotor av anerkjent merke som ingen setter kritisk spørsmålstegn ved den dagen båten skal selges, som lader batteriene ordentlig og gir meg bra tilgang på service og servicedeler over hele kysten, også mange år fremover i tid.

 

Jeg tror ikke lomatec-motorene var noe dårlige sett i forhold til prisen, men et rask søk på finn viser at det finnes mange gode alternativer og at flere av de anerkjente kvalitetsmerkene ikke er så dyre som en skulle tro

Link to post
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...