Jump to content

Fakturering i hytt og pine....hva skal man godta?

innaskjærs

Recommended Posts

Tauer båten inn til marina i Fredrikstad etter havari, midt i juli

Det konstateres at det er hull i et stempel. (Etter 220 timer) (!!!)

Ber om prisoverslag før de begynner, men det kommer aldri til tross for at de begynner å løfte ut motor og demonterer den.

Bekreftelsen kommer om at det er hull i stempel.(Jeg så mellom fingrene at de ikke infomerte om at de begynte uten min tillatelse)

jeg ber de derfor bytte alle 4 stempler pluss dyser for å være på den sikre siden.

5 uker går på verksted etter diverse feil/uteglemte bestillinger av deler.

En meget dyktig mekaniker skrur motoren sammen og båten leveres meg 16 sept. Alt funker bra

De skulle ringe meg før faktura ble skrevet for å "diskutere fornuftig" nivå på reperasjonen. ( som de selv sa)

Det skjedde ikke å faktura kom i posten 19 sept med forfall 16 sept (!). Jeg betalte fakturaen 53000,- ink moms uten noe diskusjon den 19, samme dag som faktura kom til min postkasse.

I dag, 8 oktober kommer det et brev om at de ønsker ca 13500,- til fordi de har gjort noe feil med " momskoder" etc ifb med fakturering. De påsto også at min faktura fortsatt stod ubetalt. Jeg holdt å¨å få sjokk og ringte deres regnskapsfører i dag, 8 okt, for å fortelle at jeg kunne dokumentere at faktura var betalt den 19 sept. Heldigvis så beklaget de dette og bekreftet at summen var betalt i tide, men....

Tileggssummen vil de ha til tross for at jeg har en spesifisert regning med alle deler og timer som er benyttet og som også var i tråd med de prisene de ga meg underveis i reperasjonen. (Infoen fra firmaet underveis mens den stod på verkstedet måtte jeg søke selv - de infomerte meg ikke på eget initiativ i løpet av disse ukene..)

Jeg må si at selve reperasjonen ble utført profesjonelt og de virket veldig hyggelige hele veien..

Jeg anså meg ferdig med denne regningen som jeg nå har betalt...

Hva gjør jeg?? Kan det være riktig å tilleggsfakturere på denne måten fordi de mener at moms ikke er riktig beregnet? Min faktura er da vitterlig spesifisert med moms....

Please help me..

Sjøsyk

Jeg ville på en saklig og objektiv måte gått gjennom fakturaen og relatert opp mot det som var avtalt. Om det ikke finnes avvik her og om firmaets system ikke har misregnet Mva (det er vel strengt tatt ikke ditt ansvar å passe på, eller å ta hensyn til) ville jeg tatt opp dette som en diskusjon/uenighet med firmaet. Evt. videre latt de ta saken til inkasso/forliksrådet om jeg mener å stå på sikker grunn, men både avtalene og lovverket bør isåfall sikres i forkant. Erfaringsmessig er muntlige avtaler vanskelige. Jeg bruker alltid derfor å sikre meg underveis med å lagre alt på mail og kjøre bekreftelser og avtaler på mail. Når det gjelder reparasjoner av bil skal man vel underettes om det tilkommer ekstra kostnader underveis. Er vel ikke noe som tilsier noe annet på båt.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Joda, vi har forstått at fakturaen var inkludert- og med spesifisert mva. På et eller annet punkt må opphavet til fakturaen, i dette tilfellet foretaket som foretok reparasjonen, stå for egne feil. I ditt tilfelle har de vist mangelfull rutine helt fra starten. Det var vel ingen bombe at de ikke hadde styr på avslutningen heller. Jeg har den siste tiden vært gjennom noen slike saker båte privat og proffesjonelt. På det private planet tok jeg fordringshaver til Forliksrådet, i og med at det ikke var mulig å komme til rimelig enighet. Fordringshaver tapte så det suste. Profesjonelt skal jeg være vagere, men la oss si det slik at fordringshaver ikke tjener på å innta en steil holdning til å kreve refusjon for egne feil og mangler. Så det er hva det handler om, ta ansvar for egen utilstrekkelighet. At fordringshaver tar lærdom og ikke gjør samme blemmen en gang til. Når de kan etterfakturere på den måten så skjer det ingen fremtidig forbedring om man aksepterer, tror nok jeg ville satt ned foten for videre utbetalinger. Om ikke begrunnelsen fra fordringshaver var rimelig og uvanlig god.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...