innaskjærs Startet 8.Oktober.2011 Link til dette innlegget Startet 8.Oktober.2011 Tauer båten inn til marina i Fredrikstad etter havari, midt i juli Det konstateres at det er hull i et stempel. (Etter 220 timer) (!!!) Ber om prisoverslag før de begynner, men det kommer aldri til tross for at de begynner å løfte ut motor og demonterer den. Bekreftelsen kommer om at det er hull i stempel.(Jeg så mellom fingrene at de ikke infomerte om at de begynte uten min tillatelse) jeg ber de derfor bytte alle 4 stempler pluss dyser for å være på den sikre siden. 5 uker går på verksted etter diverse feil/uteglemte bestillinger av deler. En meget dyktig mekaniker skrur motoren sammen og båten leveres meg 16 sept. Alt funker bra De skulle ringe meg før faktura ble skrevet for å "diskutere fornuftig" nivå på reperasjonen. ( som de selv sa) Det skjedde ikke å faktura kom i posten 19 sept med forfall 16 sept (!). Jeg betalte fakturaen 53000,- ink moms uten noe diskusjon den 19, samme dag som faktura kom til min postkasse. I dag, 8 oktober kommer det et brev om at de ønsker ca 13500,- til fordi de har gjort noe feil med " momskoder" etc ifb med fakturering. De påsto også at min faktura fortsatt stod ubetalt. Jeg holdt å¨å få sjokk og ringte deres regnskapsfører i dag, 8 okt, for å fortelle at jeg kunne dokumentere at faktura var betalt den 19 sept. Heldigvis så beklaget de dette og bekreftet at summen var betalt i tide, men.... Tileggssummen vil de ha til tross for at jeg har en spesifisert regning med alle deler og timer som er benyttet og som også var i tråd med de prisene de ga meg underveis i reperasjonen. (Infoen fra firmaet underveis mens den stod på verkstedet måtte jeg søke selv - de infomerte meg ikke på eget initiativ i løpet av disse ukene..) Jeg må si at selve reperasjonen ble utført profesjonelt og de virket veldig hyggelige hele veien.. Jeg anså meg ferdig med denne regningen som jeg nå har betalt... Hva gjør jeg?? Kan det være riktig å tilleggsfakturere på denne måten fordi de mener at moms ikke er riktig beregnet? Min faktura er da vitterlig spesifisert med moms.... Please help me.. Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Fjellbonden Svart 8.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2011 Hvis du kontrollerer fakturaen vil det komme frem om MVA er lagt til eller ikke. Kr 53 000,- skal påplusses kr 13 250,- hvis det ikke er kommet med som det skal. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 8.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2011 I utgangspunktet ville jeg lagt saken frem for firmaet på en nøktern og saklig måte, slik du har gjort her. Det virker som firmet ikke har helt gode rutiner på fakturering og purringer. Siden selve jobben og kontakten underveis var bra, er det nok rimelig sannsynlig at de er imøtekommende ved din henvendelse. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 8.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2011 Nå er det jo sjelden klokt å være vrang, men jeg tror jeg hadde gått i lufta allerede når de satte igang uten mitt klarsignal ... Utrolig uprofft, de aner jo strengt tatt verken om du kan eller vil betale for jobben, når de setter igang. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 8.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2011 (redigert) Jeg ville på en saklig og objektiv måte gått gjennom fakturaen og relatert opp mot det som var avtalt. Om det ikke finnes avvik her og om firmaets system ikke har misregnet Mva (det er vel strengt tatt ikke ditt ansvar å passe på, eller å ta hensyn til) ville jeg tatt opp dette som en diskusjon/uenighet med firmaet. Evt. videre latt de ta saken til inkasso/forliksrådet om jeg mener å stå på sikker grunn, men både avtalene og lovverket bør isåfall sikres i forkant. Erfaringsmessig er muntlige avtaler vanskelige. Jeg bruker alltid derfor å sikre meg underveis med å lagre alt på mail og kjøre bekreftelser og avtaler på mail. Når det gjelder reparasjoner av bil skal man vel underettes om det tilkommer ekstra kostnader underveis. Er vel ikke noe som tilsier noe annet på båt. Redigert 8.Oktober.2011 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 8.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2011 Supert..takk for gode og saklige kommentarer alle sammen. For ordens skyld - min faktura er inkl moms, totalt 53000,- Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Hulda Svart 8.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2011 Joda, vi har forstått at fakturaen var inkludert- og med spesifisert mva. På et eller annet punkt må opphavet til fakturaen, i dette tilfellet foretaket som foretok reparasjonen, stå for egne feil. I ditt tilfelle har de vist mangelfull rutine helt fra starten. Det var vel ingen bombe at de ikke hadde styr på avslutningen heller. Jeg har den siste tiden vært gjennom noen slike saker båte privat og proffesjonelt. På det private planet tok jeg fordringshaver til Forliksrådet, i og med at det ikke var mulig å komme til rimelig enighet. Fordringshaver tapte så det suste. Profesjonelt skal jeg være vagere, men la oss si det slik at fordringshaver ikke tjener på å innta en steil holdning til å kreve refusjon for egne feil og mangler. Så det er hva det handler om, ta ansvar for egen utilstrekkelighet. At fordringshaver tar lærdom og ikke gjør samme blemmen en gang til. Når de kan etterfakturere på den måten så skjer det ingen fremtidig forbedring om man aksepterer, tror nok jeg ville satt ned foten for videre utbetalinger. Om ikke begrunnelsen fra fordringshaver var rimelig og uvanlig god. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.