kupling Startet 8.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 8.Oktober.2011 Hvordan trykk teste bravo,alpha drev?må drevet være demont. Tømt for olje.trykker man gjennom oljepåfyllingspluggen?hvor mange bar (mva )? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-stig- Svart 9.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 jeg har brukt en helt vanlig dekk-påfyller til formålet, fant en skrue som passet i gjengene i drevet, borret hull igjennom og koblet til en slange mellom påfylleren og drevet. trenger ikke mye trykk, jeg brukte vel 1bar eller noe, du ser med en gang om det lekker eller ikke. greit om drevet er tomt ja, ser en lekkasje raskere da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 9.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 Trykktesting av MerCruiser Alpha og Bravo hekkaggregater! 1. Tapp av oljen på drevet og sett i tappeskruen igjen. 2. Koble til utstyr for trykktesting i ventilasjonpluggen, sitter nesten helt øverst på drevet på siden. 3. Kjør opp trykket til 7-10 psi og følg med på måleren i fem minutter. 4. Roter drivaksel, propellaksel og flytt på girvelgeren mens det er trykk på drevet for å sjekke etter lekkasjer som kan oppstå kun i visse stillinger osv. 5. Kjør opp trykket til 15-16 psi i 10-15 minutter, følg med på måleren. 6. Roter igjen drivaksel, propellaksel og flytt på girvelgeren mens det er trykk på drevet. 7. Hvis trykket noen gang faller så lekker drevet, og det må fortrinnsvis settes i en tønne med vann. Eventuelt kan man bruke såpevann for å finne lekkasjen. 8. Ved lekkasje så følges samme prosedyre som ovenfor med drevet nedsenket i vann (enkleste måten å se lekkasje på). 9. Skift tetninger etter behov, trykktest drevet som ovenfor på nytt for å sjekke at det er tett. OBS: Vakumtesting av MerCruiser drev er IKKE anbefalt, og er faktisk frarådet av Mercury på grunn av måten tetningen til drivakselen er designet, da denne er laget for å holde olje inne og ikke vann ute, ettersom det er belgens jobb, og tåler svært lite vakuum før den kan gå i stykker. 10. Når drevet er tett og går igjennom testen ovenfor uten trykktap, fjernes testutstyret og tappe- og ventilasjonsplugg settes på plass med NYE TETNINGER, og drevet fylles med riktig olje til riktig nivå, ikke over riktig nivå da det kan føre til lekkasjer. Drevet fylles fra bunnen av og opp. PS: Tetningene til drivakselen og tetningene til vertikalakselen inne i drevet (særlig på Alpha) er vanlige steder for lekkasje. Drevet kan trykktestes på båten, men dersom det er eksternt oljereservoar må dette kobles fra (drevet skal bli tett av seg selv når reservoaret kobles fra og trenger ikke plugging). Dersom det er lekkasje må drevet tas av båten for å komme til tetningene nevnt ovenfor, og normalt sett bør drevet alltid tas av båten før det trykktestes da det gjør det enklere å komme til å få utført trykktestingen riktg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kupling Svart 9.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 Takk for fine svar.(ps.hvor mange bar er 1psi?jeg har manometer med bar skala) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
andk Svart 9.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 http://www.centauro-owners.com/articles/psibar.html Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kupling Svart 9.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 Takk for den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.