ray Svart 13.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2011 Iflg Ilas er kravet 4 mm over 300 L. Mine er vel på ca 320 L. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Mix Svart 13.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2011 de er også ca 8 lapper billigere en syrefast. Hvis det er snakk om 4 lapper pr. tank dyrere med syrefast hadde jeg spandert syrefast. Skal du ha alu, sørg ihverfall for å få lagd avtapping/pung på det laveste punktet i tankene. Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 13.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2011 (redigert) Blir det alu skal det være mannlokk til hvert skott og avtapping på laveste punkt Er dette relevant til alu i tankene Regner med att det er ok å linke til denne siden sålenge den kommer opp på google. Redigert 13.Oktober.2011 av ray (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
lnjk Svart 13.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2011 Finner denne på nettet: http://www.sjofartsdir.no/upload/Publikasjoner/Nordisk_B_t_Standard_1990.pdf Sier blant annet noe om krav til tanker i ulike materialer. Har alutanker fra 1991 av 4mm plate a ca 350l 1250mm lange med to skvalpeskott. En av de fikk en sprekk og måtte sveises. Ubetydelig korrodert til nå. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2011 Nå må vi prøve å være litt edrulige her. 1) Skvalpevan på utsiden av tanken, tanken ligger ofte i vann 2) Det elektriske med tanken, tankmåler, jording etc 3) Dieselhygiene Svar på mine egne forutsetninger: 1) AISI 316L eller bedre er det eneste som holder, i tillegg kommer tanker i plast (som kan ha andre enn korrosjonssvakheter) 2) Her går først aluminium til helvete, deretter rustfritt og til sist stål (plast er upåvirket), sant to-polet anlegg er en absolutt krav 3) Rusting fra innsiden. Her ryker først alu, deretter rustfritt og til sist karbonstål (forbauset?) Hulda driter i hva som skjer på utsiden av tanken, for der er stort sett havet. Jeg er til en viss grad frenetisk når det gjelder innvendig. Derfor blir det tatt prøver fra laveste punkt hvert år. Prøven består i at jeg pumper opp en femliter ved bruk av drillpumpe fra tankens laveste punkt. Femliteren blir stående for utfelling et par døgn minimum. Slik at jeg kan skille ut vann, MIC, møkk. Levetid på aluminiumtank for diesel, forutsatt god dieselhygiene og at tanken ikke ligger og skvalper i bunnvann og at man i tillegg har kontroll på elektrisiteten: Mer enn 30 år. Mao. om du er middelaldrendene nå, så vil du etter alle solemerker være stendød før tanken din springer lekk. Var dette en OK utredning? Hvis ikke så har jeg fler på lager. Eller: Gjør det du selv mener passer for deg, men følg 'regelverket' for materialet du velger. Aluminium er helt greit, så lenge ikke båten er laget av stål (eksempelvis). Sitér dette innlegget Link to post
atr72 Svart 14.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2011 Har også en gammel Princess med ståltanker. Disse ser ut som de er i brukbar stand. Hvis det er innvendig tæring ( som jeg ikke har oppdaget),og de sprenger lekk, vil ikke en koaskoforsikring dekke skder/følgeskader.? Synes jeg ikke kan bytte bare for å bytte?! Noen tanker? Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 14.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2011 Mine er tette og fine, de skulle i utgangspunktet bare vaskes og lakkes utvendig. Etter å ha skjært opp 2 nye mannlokk pr tank for å komme til innvendig med steamer, ble det så reint og fint att all fa..... skapen kom frem. Fant da små tæreforsenkinger i bunnen, disse er over 1 mm dype og bunnen på tanken er 2mm. Tankene hadde sikker holdt noen år til. Men når alt er ute velger jeg å sette inn nye. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Frank jensen Svart 14.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2011 Jeg er livredd all bruk av rustfritt eller syrefast der hvor det er vibrasjoner eller resonanse tilstede,jeg har vert borti at skruer har gått rett av enda det skal være 8.8 A4,det er lisom di blir sprø ved lengere tids vibrasjoner og tilslutt ryker uten forvarsel,og det samme har jeg erfart med sveiser også Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 21.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Da blei det alu tanker på meg. Når det duger i Viksund og Goldfish sine båter duger det vel i en 20 år gammal Princess også. De gamle tankene blei levert hos Ilas marine sist fredag. I dag var jeg å hentet di nye, 1 uke!!! Stor takk til Rune og Terje. Topp service, alle mine ønsker er utført, og utrolig kjapt levert!! Anbefales på det sterkeste. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Hulda Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Har også en gammel Princess med ståltanker. Disse ser ut som de er i brukbar stand. Hvis det er innvendig tæring ( som jeg ikke har oppdaget),og de sprenger lekk, vil ikke en koaskoforsikring dekke skder/følgeskader.? Synes jeg ikke kan bytte bare for å bytte?! Noen tanker? Jeg har vondt for å tro at kaskoen dekker nye tanker og følgeskader. Det er noe som heter preventivt vedlikehold. I dette vil kontroll med tanker inngå som en naturlig del. Jeg pumper opp en femliter hvert år og setter prøven til utfelling en ukes tid. Vanligvis har jeg hatt noen få centiliter med vann og bakterier. I år var det ingenting. Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 21.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Bruker du hammerdown eller tilsvarende produkter Hulda? Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Mix Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Stor takk til Rune og Terje. Topp service, alle mine ønsker er utført Ilas Marine er en fornøyelse å ha med å gjøre. Deres service nivå går utenpå det meste. Jeg har hatt en reklamasjonssak med dem, og makan til service nivå har jeg sjelden sett. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Hva kostet tanker etter mål fra ilas? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2011 Bruker du hammerdown eller tilsvarende produkter Hulda? Nei. Jeg bruker en dieselforbedrer levert av Statoil. Denne er kun for å smøre dieselsystemet grunnet magrer diesel. Merker forskjell etter at jeg begynte å bruke dette stoffet, mindre dyserakling. Bruker ingenting for å emulgere vann inn i dieslen. Sitér dette innlegget Link to post
gsg Svart 23.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2011 Min erfaring er at det er viktig og "jorde" tanken mot en Zink på utside. dersom du ser noe "hvit" nærmest som støv på utsiden av tankene har du sannsynlig tæring. Men har du vann på eller rundt tankene vil en ståltank selvsakt ruste. Nb. Du bør også jorde septiktanken dersom denne ikke er av plast? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2011 Jeg tror du blander sammen litt her gsg. Hvis dieseltanken ligger tørt inne i båten, så er det ikke behov for jording eller anode. Hvis bruk av anode, så må anoden og det som skal beskyttes av anoden ligge i samme elektrolytten og i rimelig nærhet av hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
gsg Svart 23.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2011 Jeg tror du blander sammen litt her gsg. Hvis dieseltanken ligger tørt inne i båten, så er det ikke behov for jording eller anode. Hvis bruk av anode, så må anoden og det som skal beskyttes av anoden ligge i samme elektrolytten og i rimelig nærhet av hverandre. Nei. Eg blander ikke sammen eg har opplevd dette så seint som på min Farline 40 som er produsert i 2004. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2011 Hva var det du egentlig opplevde? For når det gjelder korrosjonsbeskyttelse, så er elektrisk kontakt og felles elektrolytt en ufravikelig naturlov. Forholdet er at det skal skje en ionetransport fra anode til katode som i dette tilfellet ville være Zn2+ (metallion som mangler to elektroner). Disse ionene kan bare reise fra anoden og til katoden i en elektrisk ledende væske (elektrolytt). Hvis denne betingelsen ikke er oppfylt, så vil ikke anoden gi noen effekt. Den kan godt være koblet til med en ledning. Effekten av en slik kobling vil være at man oppretter en flytende jord mellom tanken og sjøen utenfor. Eksempelvis kan man legge opp en slik forbindelse for å jorde tanken (unngå gnist ved fylling). Sitér dette innlegget Link to post
gsg Svart 23.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2011 Hva var det du egentlig opplevde? For når det gjelder korrosjonsbeskyttelse, så er elektrisk kontakt og felles elektrolytt en ufravikelig naturlov. Forholdet er at det skal skje en ionetransport fra anode til katode som i dette tilfellet ville være Zn2+ (metallion som mangler to elektroner). Disse ionene kan bare reise fra anoden og til katoden i en elektrisk ledende væske (elektrolytt). Hvis denne betingelsen ikke er oppfylt, så vil ikke anoden gi noen effekt. Den kan godt være koblet til med en ledning. Effekten av en slik kobling vil være at man oppretter en flytende jord mellom tanken og sjøen utenfor. Eksempelvis kan man legge opp en slik forbindelse for å jorde tanken (unngå gnist ved fylling). Hvorfor jorder en skoggjenomføringen da? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2011 Hvorfor jorder en skoggjenomføringen da? Det er ikke så greit å besvare et spørsmål med et nytt spørsmål, eller omvendt. Om man elektrisk binder sammen forskjellige materialer med en elektrisk leder og materialene er dyppet i samme elektrolytt, så er dette i hht. teorien om potensialutjevning. Ole Petter og jeg har skrevet masse om dette på BP. Jeg vet ikke hvorfor man gjør dette, i hvert fall ikke om man ikke har en meget sikker anode som man vet fungerer i systemet. Her spiller også arealet på anode og katode inn, sammen med overføringsevnen til ionene. Kjører man skjevt ut, så forsvinner anoden på et blunk, og kretsen forsyner seg av den neste metallet som eksempelvis kan være et aluminiumsdrev, kjøler med hus av aluminium etc. Det er skrevet bøker om dette, her er forklaringen på fire linjer, altså en meget dårlig forklaring. Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 23.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2011 Har jeg skjønt deg riktig Hulda, så trenger jeg ikke jorde tankene mine. Di ligger tørt ute i hver skrogside. Eneste forbindelse til motor er gjennom dieselen. Eneste kontakt med el..nett er 12 V til giver. Utrolig givende å lese innlegg fra en som har så mye kunnskap Hulda Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Hulda Svart 23.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2011 Du skal ha en to-polet giver for dieselnivået. Da har du ikke behov for å jorde tanken. Takker for tilliten! NB: Aluminiumen vil gråne på utsiden. Det er aluminiumets 'selvforsvar' mot korrosjon, og er aluminiumoksid, helt naturlig i salin atmosfære. Men, aluminium er svakt overfor blant annet pitting corrosion, pass på at du ikke har vann i dieselen og at bunnvann ikke skvalper opp mot tankmaterialet og holder aluminiumet vått over lengre perioder. Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 23.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2011 Takker og bukker Hulda. Tankene ligger ca 50 cm over kjølen(bunnvannet) Tank giveren er 2 polet ( 1 pluss og 1 minus) Jeg har etter det jeg har skjønt en fordel som ikke ligger i saltvann. Pitting corrosion dannes vel lettest av saltvann i tanken, var i vertfall slik jeg skjønte det. Skal i tillegg kjøre på Hammerdown. Jeg fikk også beskjed hos Ilas om ikke å få noe i metall liggende mellom tank og skrog, metallet vil da slite bort oksidhinna og tanken "tærer/irrer" på det området. Ilas ville ikke lage tanker i AISI 304, akkuratt av di grunner som du oppga Hulda De sa også att, pitting corrosion kan komme på AISI 316 (pitting cossosion=punkt tæring på ekte bondsk) Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Hulda Svart 23.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2011 Argumentasjonen til Ilas er nok tuftet mer på hva de selv greier å få til, enn på fysikkens lover. Uansett, AISI 304 er kjøkkenbenkstål og har ikke noe å gjøre 'offshore' for slike applikasjoner som vi snakker om her. Vær obs på at pitting/groptæring er hurtigere og mer aggressivt i alu enn i stål. Noe av det preventive går på å fylle tanken hovedsakelig på plasser man kan være fortrolig med. Mesteparten av det vannet som havner på de forskjellige båttankene tror jeg man betaler rundt NOK 14/liter for. Eller så siver vannet inn gjennom dekksforsrkuvningen. Holder du tankene tomme for vann, så er du nok kremert lenge før dine nye tanker går over i det hinsidige! Merk at Hulda bruker drillpumpe for å suge opp en femliterprøve omtrent en gang i året. Årets prøve ga null fritt vann som resultat. Men nå må dere ha meg unnskyldt. Klokken vekker meg 04:15 i morgen tidlig. Over til Vestlandet, og offshore for å slåss med rust og skeive saker i en tre-ukers-tid. Deretter en snabbis på land, og så over/ut igjen. Tilbake rundt 01.12.2011. Og da er det ikke lenge til våren! Ha en fortreffelig november... Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 23.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2011 Ha en god tur og Takk for flotte og informative innlegg Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.