kjetillunde Startet 9.Oktober.2011 Link til dette innlegget Startet 9.Oktober.2011 (redigert) Jeg dro alene til hytta for å vinterkonservere båten, påhengsen og båthengeren i helga. Kjøpte den i sommer og forlot den siste dagen i juli. Men takket være god hjelp fra dere på baatplassen tok jeg turen ut for å vinterkonservere. Slik så båten ut da jeg kom: Etter å ha øset ut alt vannet fikk jeg tatt av presenningen: Så satte jeg styremekanismen på båten inn med grease og tok påhengsen over på et påhengs-stativ kjøpt på biltema: Så var det å få båten fra båthenger ned på paller: Etter å ha fått båten trygt ned på pallene benyttet jeg sjansen til å vaske båten inni, for så å vokse og polere den: Siden jeg var alene måtte jeg tenke litt på hvordan jeg skulle greie å snu båten. Jeg måtte passe på styrekonsollen siden denne stikker litt opp fra båten. Men det gikk ganske greit, en del planker og paller til hjelp og det hele var over på 1,2,3: Da jeg snudde båten hørte jeg at det var ganske mye vann inni kamrene på båten... Jeg ble litt skuffet over dette siden det må bety en lekkasje et eller annet sted. Hadde ikke tid til å sjekke dette nærmere men håper det kan være noe enkelt. Jeg tok ut proppen så vannet rant ut mens den lå på hodet: Så var det påhengsens tur. Jeg tok av tennpluggene, sprøytet rikelig med vinterkonserveringsolje inn i sylinderne og dro snora noen ganger. Dette gjentok jeg. Jeg skrudde av propellen og satte inn propellakslingen med vannfast grease etter å ha tørket bort den gamle. Så var det å finne smøreniplene på påhengsen men jeg fant bare èn. Den jeg fant var tydelig til svingemekanismen. Brukte fettpressen helt til det tøyt ut grease lenger oppe. Letet etter flere smørenipler bl.a. en for tiltingen. Noen som vet hvor de er på en 95 modell Yamaha 9,9? Jeg sprøytet også vinterkonserveringsolje inn på bevegelige deler i motoren før jeg vasket, vokset og polerte motoren på utsiden. Jeg tok bilde av sink anoden for jeg lurte på om den bør skiftes?: Etterpå satte jeg påhengsen inn i boden. Båthengeren vasket jeg og gav bevegelige deler en dusj med vinterkonserveringsolje. Der det var rust penslet jeg på med Owatrol-olje antirust. Og for at det ikke skulle være så lett å stikke av med hengeren jekket jeg og klosset den opp, skrudde av hjulene og låste de inn i boden. Båten låste jeg til hengeren med kjetting: Dette gjorde jeg altså med gode tips fra baatplassen. Jeg tar gjerne imot bekreftelse på om dette var ok, eller tips til å gjøre ting annerledes. :) Redigert 9.Oktober.2011 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 9.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2011 Jeg savnet ferskvannskjøring av motor før konservering, men den går kanskje i ferskvann til vanlig? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 9.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2011 Den ble ferskvannskjørt da jeg tok den på land, i tillegg ble det skiftet girolje på den da. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 11.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2011 Trengs sink anoden å skiftes ut, eller holder den en sesong til? Sitér dette innlegget Link to post
yam2 Svart 11.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2011 sinken ser bra ut, men ta den av og puss kontaktflater så du er sikker på bra kontakt med motor....ellers var konserveringen utmerket Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 18.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2011 Takk for det. Hva bør jeg pusse sinken med? Vanlig sandpapir? Kan jeg pusse sinkanoden med stålbørste/sandpapir eller gjør dette at anoden ikke ofrer seg like bra? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 21.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2012 Ja, det går fint å børste den med stålbørste eller sandpapir. Den viktigste plassen å gjøre dette er på anleggsflaten mot motoren/bolten, altså bør du av med anoden for å komme skikkelig til. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 22.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2012 Ja, det går fint å børste den med stålbørste eller sandpapir. Den viktigste plassen å gjøre dette er på anleggsflaten mot motoren/bolten, altså bør du av med anoden for å komme skikkelig til. Ifølge brukeren Hulda i denne tråden burde man unngå stålbørsting da jern vil avsette seg på anoden. Er dette riktig? Gjelder dette også sandpapir? Sitér dette innlegget Link to post
Phyx Svart 22.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2012 Kan ikke se at det skal være noen problemer egentlig. Zink anoden blir angrepet siden den er den mest uedle metallen i den galvaniske strømmen. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 22.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2012 (redigert) Hulda mener noe annet: Zink og jern: Når man børster over anoden med jern, vil jern avsette seg på anoden. Elektroner og ioner går letteste veien. Det vil si at en passiveringsreaksjon vil foregå på anodens overflate. Zinkioner limer seg til jernet som er avsatt. Jernet blir rustbeskyttet. Man får en overflatelading som blir pluss. I sjøvann vil denne ladingen føre til at negative kalkioner blir tiltrukket og limer seg til overflaten. Dette passiviserer selve anoden. Det er denne effekten man benytter seg av ved katodisk bekyttelse av skip, "pumper" plusslading inn i skroget, kalk limer seg på jernet og beskytter. Blir jern avsatt ved stålbørsting, det er da bare tull! Prøv selv, ta en rustfri jernbit, børst med jernbørste (stål), ha litt vann på og vent på reaksjonen. Det er ikke relevant å trekke parallell til jernbeslaget som anoden er støpt rundt. Dette jernet blir beskyttet på lik linje med andre metaller som anoden elektrisk er knyttet til. Men som skrevet, det er bare å prøve selv. Redigert 22.Februar.2012 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 24.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2012 (redigert) Har ikke Hulda et poeng her? Redigert 24.Februar.2012 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 24.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2012 Lekasje inn i dobbeltskroget skjer ofte via skruehullene til styrekonsollen. Skal du ha dette tett må du ta den av, for så å skru inn nye med sikaflex rundt. Kanskje også gå opp en størrelse på skruene. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
kjetillunde Svart 4.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2012 Lekasje inn i dobbeltskroget skjer ofte via skruehullene til styrekonsollen. Skal du ha dette tett må du ta den av, for så å skru inn nye med sikaflex rundt. Kanskje også gå opp en størrelse på skruene. Takk for tipset! Burde jeg bruke Sikaflex eller Tech7 som tetningsmiddel? Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 4.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2012 Begge deler funker like bra til formålet vil jeg si. Bruk det du har.. om du uansett må kjøpe en ny tube ville jeg kjøpt tec7, men det er nok en smakssak. Søk litt på forumet her så bør du finne noen tråder om det. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
index Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Har ikke Hulda et poeng her? Hulda har så absolutt et poeng, dette er faget hans så dette kan han! Bruk en rustfri stålbørste, så bør det gå bra. Alternativt sandpapir, det funker også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
kjetillunde Svart 5.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Begge deler funker like bra til formålet vil jeg si. Bruk det du har.. om du uansett må kjøpe en ny tube ville jeg kjøpt tec7, men det er nok en smakssak. Søk litt på forumet her så bør du finne noen tråder om det. Jeg har tec7 fra før. Så da kan jeg jo bare bruke den hvis det er godt nok til å bruke under vannlinjen. Hulda har så absolutt et poeng, dette er faget hans så dette kan han! Bruk en rustfri stålbørste, så bør det gå bra. Alternativt sandpapir, det funker også. Det var jo greit å vite. Dumt å ødelegge annoden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.