Jump to content

Helgens vinterkonservering for båt, påhengs og henger


kjetillunde

Recommended Posts

Jeg dro alene til hytta for å vinterkonservere båten, påhengsen og båthengeren i helga. Kjøpte den i sommer og forlot den siste dagen i juli. Men takket være god hjelp fra dere på baatplassen tok jeg turen ut for å vinterkonservere. Slik så båten ut da jeg kom:

 

bilde084.jpg

 

Etter å ha øset ut alt vannet fikk jeg tatt av presenningen:

 

bilde097.jpg

 

Så satte jeg styremekanismen på båten inn med grease og tok påhengsen over på et påhengs-stativ kjøpt på biltema:

 

bilde104.jpg

 

Så var det å få båten fra båthenger ned på paller:

 

bilde117.jpg

 

bilde122.jpg

 

Etter å ha fått båten trygt ned på pallene benyttet jeg sjansen til å vaske båten inni, for så å vokse og polere den:

 

bilde127.jpg

 

Siden jeg var alene måtte jeg tenke litt på hvordan jeg skulle greie å snu båten. Jeg måtte passe på styrekonsollen siden denne stikker litt opp fra båten. Men det gikk ganske greit, en del planker og paller til hjelp og det hele var over på 1,2,3:

 

bilde131.jpg

 

bilde136.jpg

 

bilde143.jpg

 

Da jeg snudde båten hørte jeg at det var ganske mye vann inni kamrene på båten... Jeg ble litt skuffet over dette siden det må bety en lekkasje et eller annet sted. Hadde ikke tid til å sjekke dette nærmere men håper det kan være noe enkelt. Jeg tok ut proppen så vannet rant ut mens den lå på hodet:

 

bilde141.jpg

 

Så var det påhengsens tur. Jeg tok av tennpluggene, sprøytet rikelig med vinterkonserveringsolje inn i sylinderne og dro snora noen ganger. Dette gjentok jeg. Jeg skrudde av propellen og satte inn propellakslingen med vannfast grease etter å ha tørket bort den gamle. Så var det å finne smøreniplene på påhengsen men jeg fant bare èn. Den jeg fant var tydelig til svingemekanismen. Brukte fettpressen helt til det tøyt ut grease lenger oppe. Letet etter flere smørenipler bl.a. en for tiltingen. Noen som vet hvor de er på en 95 modell Yamaha 9,9? Jeg sprøytet også vinterkonserveringsolje inn på bevegelige deler i motoren før jeg vasket, vokset og polerte motoren på utsiden.

 

bilde154.jpg

 

Jeg tok bilde av sink anoden for jeg lurte på om den bør skiftes?:

 

bilde160.jpg

 

Etterpå satte jeg påhengsen inn i boden. Båthengeren vasket jeg og gav bevegelige deler en dusj med vinterkonserveringsolje. Der det var rust penslet jeg på med Owatrol-olje antirust. Og for at det ikke skulle være så lett å stikke av med hengeren jekket jeg og klosset den opp, skrudde av hjulene og låste de inn i boden. Båten låste jeg til hengeren med kjetting:

 

bilde165.jpg

 

Dette gjorde jeg altså med gode tips fra baatplassen. Jeg tar gjerne imot bekreftelse på om dette var ok, eller tips til å gjøre ting annerledes. :)

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
  • 4 måneder senere...

Ja, det går fint å børste den med stålbørste eller sandpapir. Den viktigste plassen å gjøre dette er på anleggsflaten mot motoren/bolten, altså bør du av med anoden for å komme skikkelig til.

 

Ifølge brukeren Hulda i denne tråden burde man unngå stålbørsting da jern vil avsette seg på anoden. Er dette riktig? Gjelder dette også sandpapir?

Link to post

Hulda mener noe annet:

 

Zink og jern: Når man børster over anoden med jern, vil jern avsette seg på anoden. Elektroner og ioner går letteste veien. Det vil si at en passiveringsreaksjon vil foregå på anodens overflate. Zinkioner limer seg til jernet som er avsatt. Jernet blir rustbeskyttet. Man får en overflatelading som blir pluss. I sjøvann vil denne ladingen føre til at negative kalkioner blir tiltrukket og limer seg til overflaten. Dette passiviserer selve anoden. Det er denne effekten man benytter seg av ved katodisk bekyttelse av skip, "pumper" plusslading inn i skroget, kalk limer seg på jernet og beskytter.

 

Blir jern avsatt ved stålbørsting, det er da bare tull! Prøv selv, ta en rustfri jernbit, børst med jernbørste (stål), ha litt vann på og vent på reaksjonen.

 

Det er ikke relevant å trekke parallell til jernbeslaget som anoden er støpt rundt. Dette jernet blir beskyttet på lik linje med andre metaller som anoden elektrisk er knyttet til.

 

Men som skrevet, det er bare å prøve selv.

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Begge deler funker like bra til formålet vil jeg si. Bruk det du har.. om du uansett må kjøpe en ny tube ville jeg kjøpt tec7, men det er nok en smakssak. Søk litt på forumet her så bør du finne noen tråder om det.

 

Jeg har tec7 fra før. Så da kan jeg jo bare bruke den hvis det er godt nok til å bruke under vannlinjen.

 

Hulda har så absolutt et poeng, dette er faget hans så dette kan han! Bruk en rustfri stålbørste, så bør det gå bra. Alternativt sandpapir, det funker også.

 

Det var jo greit å vite. :thumbsup: Dumt å ødelegge annoden.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...