Jump to content

Hvor lite kan slepe hvor mye?

flkl

Recommended Posts

Hei godtfolk.

Jeg har en seilbåt som ligger på vannet og som jeg må frakte/seile rundt 90 km langs sjøveien. Båten er ca 32 fot, av plast og betongkjøl. Slik den fremstår i dag, er den nærmest et vrak, men jeg håper å sette den i stand med tid og stunder. Ettersom jeg ikke kan benytte med av rigg og seil da disse først må fikses opp, har jeg mer eller mindre besluttet meg for å sette en påhengsmotor (6hk) på båten og putre oppover kysten i stille vær. Imidlertid, har jeg lurer jeg på om det finnes andre løsninger. Blant annet tenkt jeg at det dett jo kanskje gikk an å kjøpe en mindre båt og slepe seilbåten etter denne. Dette får meg til å lure på hvor stor båt og hvor stor motor jeg trenger for å slepe en 32 fot seilbåt. Kan jeg feks. slepe en 32 fot seilbåt etter en 14 fot åpen fiskebåt med en motor på 6hk, eller er dette for lite? - Hva tror dere?

Hei.

Da min motor havarerte monterte jeg en 5 hk motor bak på min 31 fots seilbåt. Dette fungerte greit på helt flatt vann og jeg fikk båten opp i ca 3 knop. Ved minste antydning til vind eller strøm så var det bråstopp, og ingen kraft til å manøvrere.

Jeg lånte meg en 25 hk Yamaha (litt overkill) og monterte på brakett. Dette fungerte greit så lenge det ikke ble for store bølger, da løfta propellen seg av vannet.

Jeg vil tro at du bør minst ha 15 hk for å kunne dra en såpass stor båt i litt strøm og vind.

Få lånt deg en motor og sett på en brakett, det tror jeg er beste løsning.

Okei, for meg høres det siste her ut som en god vurdering. Tar derfor sjangsen på en 15 hk som jeg monterer på en brakett bak på akterspeilet.

Har vurdert å få noen til å slepe båten, men da må jeg jo ut med masse penger for denne jobben. Derfor tenkte jeg dette kanskje kunne la seg løse på en enklere måte. Imidlerttid lurte jeg på hvor stor en slik slepebåt eventuellt må være når man skal slepe en seilbåt på 32 fot?

Litt på siden av din situasjon, men her et bilde jeg selv har tatt av et slep jeg så i Bøfjorden Nordmøre for noen år siden. Poseidon hadde forresten slept den samme lekteren rundt Jæren fra Egersund, og fortalte at den var svintung og ikke klarte å holde mer enn 2-3 knop. Men det er utrolig hva en liten båt kan trekke i flatt vann!

liten_sleper.jpg

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

fins jo også påhengsmotorer tilpasset seilbåter, med ekstra lang stamme og lav giring/stor propell med god skyvkraft

f.eks http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=30878980

disse betegnes gjerne noe slikt som sailpower, bigfoot, high thrust osv

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hokidoki. Artig bilde du tok med der Lars. Selv lurte jeg på om ikke to mindre båter med hver sin motor faktisk vil kunne være et alternativ. Høres jo dumt ut kanskje, men det er jo noe av det samme som de gjør med oljeplatformer, er det ikke?

Jeg tror imiflertid at jeg må ta høyde for minimum 4/sekm-vind, da satser jeg på en 15 hk motor. Tror det bør holde.

Greien er at jeg lurte på på om det ikke gikk an å kjøpe en mindre båt (sånn liten fisketurbåt i plast, sette 25 hk motor på den) og fise avgårde oppover langs kysten med en hjelpemann. Ville dette vært mulig?

Det med hjelpemann er litt viktig ved slep. Uten noen ombord i den båten som blir slept til å ratte, skjener den ut til alle kanter hele tiden. Det var i hvert fall min erfaring da jeg måtte ha slep av redningsskøyten. Aldri har jeg måttet ratte så mye på turen over fjorden som da.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Om en standardbrakett enkelt kan monteres så er det absolutt det beste, alternative kan du prefabrikere en spesialbrakett. Dette er absolutt å foretrekke framfor å kjøpe en slepebåt. Sleping er mye mer strevsomt enn om du kan få montert en motor direkte på båten. 50NM er jo ikke all verdens men om noe ikke fungerer eller været ikke er medgjørlig kan det fort bli en lang tur...

Selv hadde jeg en slepetur Ålesund-Karmøy for en del år siden. Den kan du lese litt om her.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Greien er at jeg lurte på på om det ikke gikk an å kjøpe en mindre båt (sånn liten fisketurbåt i plast, sette 25 hk motor på den) og fise avgårde oppover langs kysten med en hjelpemann. Ville dette vært mulig?

Tror absolutt at dette vil fungere, i hvertfall hvis "slepebåten" har et deplasementskrog med noe kjøl i bunnen. Har selv slept en seilbåt med en 22 fots daycruiser med stor motor. Hadde kraft nok i massevis, men båten var særdeles vanskelig å manøvrere med noe tungt hengende etter.

Nå har jeg ikke mye erfaring med slep, men man kan jo synse litt. Jeg tror en slepebåt bør ha stor nok motorkapasitet til å kunne trekke seg selv og slepet ut av situasjoner som kan oppstå. Her tenker jeg på vind, strøm eller situasjoner som kan oppstå i forhold til annen trafikk på sjøen. når man ser på slepebåter så hånterer jo disse fartøy som er langt over deres egen størrelse. Dette i hovedsak på grunn av deres overskudd av kraft. En 32 fots seilbåt er relativ tung og det vil være behov for ganske mye motorkraft for å kunne slepe en slik båt trygt.

På flatt vann kreves lite kraft for å trekke en slik båt, men med litt strøm og vind kan det fort være behov for ganske mye motorkraft for å kontrollere enhver situasjon.

Jeg tror derfor ikke størrelsen på båten som skal slepe har så mye å si som motorkraften den kan frembringe.

I ditt tilfelle hvor du skal slepe 90 km, eller i overkant av 48 nautiske mil, så ville jeg nok ha valgt en litt større båt med brukbar motorkraft. gjerne en sjark eller lignende.

Problemet som kan oppstå når du sleper den med en liten båt er når slepet begynner å skjære ut(og det vil det gjøre), om slepet da er koblet helt i hekken på slepebåten har du ingen mulighet for å få rettet det opp igjen. Og når du antakeligvis ikke har noen mulighet for å la sleperen gå kan dette være skummelt, du blir dratt rundt på "no time".

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Tror ikke det er så lurt å slepe den med en 14 foter og 6 hk. En båt med f eks 2 sylindret Sabb vil klare det i rimelig vær. (Har selv gjort noe tilsvarende men ikke over så lang distanse). Husk at de fleste båter har motor og propell tilpasset uten slep og for en så lang strekning kan man komme til å overbelaste motor/gear om ikke propellstigningen kan justeres.

Jo mindre motor jo snarere å kjøre den i kne vil jeg tro.

Det med slepekraft er et interesant tema. Opplevde i fjor sommer en stor treseiler som satte seg fast i mudderet inne i min hjemmehavn. Her forsøkte man først en rekke ganger å trekke seileren av med en skjærgårdsjeep med 60 hk. utenbords motor. Men seilebåten rikket seg ikke, selv om man nok fikk ryddet opp en del i tang og tare...... Så forsøkte man å dra løs seileren med en Saga 315. Selv på tomgang så dro Sagaen løs seileren som om den aldri hadde sittet fast.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...