Jump to content

Utenbords med powertrim, hvordan trimme i store bølger?


dpm

Recommended Posts

Hei.

 

Har kjørt et par sesonger nå med powertrim på motoren, men har ikke helt funnet teknikken for å utnytte dette fult ut når det blir litt brattsjø. Dette kommer nok også litt av at båten blir lite brukt så man får ikke logget så mange timer bak roret. Så jeg er ute etter en "how to" leksjon. Når det gjelder å trimme for fart, turtall og forbruk er ikke det noe problem.

 

Båten er en Buster XXL 2010 mod med F150 på hekken.

Link to post
Share on other sites

jeg kjører iallefall båten opp i plan, full gass og tilter ut motoren til den nesten spinner og litt tilbake... ser så på gps og justerer ut og inn etter hva som gir mest fart . varierer litt avhengig av ballast.

 

når du begynner båten å kjenne hører du det på motoren når den går best så da er det automatikk å treffe rett punkt...

 

når båten går best er mest av båten ute av vannet og da vil den og gå best i bølgene... er det mye store bølger må du justere farten etter bølgene og hoppene. fordel å avpasse farten at du ikke går på tryne inn i neste bølge...da er det greit å krysse bølgene litt så får du kjørt raskere... :thumbsup:

 

bølgekjøring er vannvittigt morro og slitsomt....

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

mot sjøen , baug ned

 

unna sjøen , baug opp

 

Baug opp med sjøen imot vil føre til at bølgene treffer skroget lang bak, gjerne under der du sitter, det kjennes...

 

baug ned unna sjøen vil gjøre båten vanskeligere å styre, den vil skjære ut til sidene. I værste fall kan man kjøre baugen gjennom en bølge og fylle båten

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Trimming for maks fart har jeg i tommelen så den er greit.

 

Du nevner å krysse bølgen, er det altså ikke best å gå direkte på bølgene?

 

Leste ikke godt nok innlegget ditt, jeg liker å krysse bølgene litt ved større bølger og lange hopp, er det til eksempel 5-6m mellom bølgene og du har fart og hopper over en men treffer i motbakke på neste butter det gjerne, da er det lettere å hoppe slik at man lander mer kontrollert ibølgedalen litt mer på tvers .. Treffer du i motbakke så butter det ikke så mye som ved rett på....

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mye bæring i hekken, og å hoppe fra bølge til bølge med "hekken først" er ikke særlig behagelig i lengden nei.

 

Trimmer opp som beskrevet i første post omentrent. Når bølgene blir slik at man kjenner at båten hopper fra bølge til bølge på hekken, trimmer jeg ned så mye at man kan høre og kjenne at båten tar bølgene lenger fram. Ikke så mye at den blir ustyrlig, men så mye at farta med samme gasspådrag går ned et par tre knop. Båtens skjærer da bølgene mye mer, det blir litt mer vannsprut på rutene, men atskillig mer behagelig å være med.

 

Hvis bølgene er så bratte at jeg må mye ned i fart, tester jeg å legge kursen skrått. Som regel blir turen både kortere (i tid) og mer behagelig da. Men ikke alltid.

 

Ellers er jeg rimelig kjapp med å justere ned farta til et par og tyve knop hvis det er sjø. Orker sjelden å herje med båt og passasjerer.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Skal ikke påstå så mye, men skrekken min har alltid hvert og lande på tvers i en bølgedal i høy fart.

Min klare mening er at bølger rett mot eller rett akter er enklest

 

Mvh Terje

Ja enklest men velig ubehageligt å bråstoppe i 60knop... Forrige båt hoppet jeg med så det var 2,5meter ned til bølgetopp fra drev og hoppet gjerne 15meter og mer over flere bølgetopper og da var det mye mer kontrollerbart å lande på tvers i bølgedalen da bølgen blir lengere enn rett imot og at du minsker sjansen for bråstopp. Du må gjerne etterstyre litt mer men leker man så leker man :giggle:

Link to post
Share on other sites

Men denne med å krysse eller gå skrått av bølgene har jeg prøvd og synes det er veldig slitsomt, så akkurat denne ser jeg ikke helt hvor dere vil med...

 

 

Enkelt og greit for å kjøre raskest mulig i bølgene uten å lande i en vegg av vann etter hopp.

En bølge 90grader rett på kan være veldig bratt å treffe i rask fart , treffer du den på skrå er den mye slakkere og lengere derav vil du ikke møte vannveggen i stor fart men få en mykere landing...

 

Så da kan du ha "full" gass hele tiden i motsetning til 90grader på bølger hvor du må hele tiden avpasse gassen etter bølgelengde og krapphet...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...