dpm Startet 10.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 10.Oktober.2011 Hei. Har kjørt et par sesonger nå med powertrim på motoren, men har ikke helt funnet teknikken for å utnytte dette fult ut når det blir litt brattsjø. Dette kommer nok også litt av at båten blir lite brukt så man får ikke logget så mange timer bak roret. Så jeg er ute etter en "how to" leksjon. Når det gjelder å trimme for fart, turtall og forbruk er ikke det noe problem. Båten er en Buster XXL 2010 mod med F150 på hekken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Svart 10.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2011 (redigert) jeg kjører iallefall båten opp i plan, full gass og tilter ut motoren til den nesten spinner og litt tilbake... ser så på gps og justerer ut og inn etter hva som gir mest fart . varierer litt avhengig av ballast. når du begynner båten å kjenne hører du det på motoren når den går best så da er det automatikk å treffe rett punkt... når båten går best er mest av båten ute av vannet og da vil den og gå best i bølgene... er det mye store bølger må du justere farten etter bølgene og hoppene. fordel å avpasse farten at du ikke går på tryne inn i neste bølge...da er det greit å krysse bølgene litt så får du kjørt raskere... bølgekjøring er vannvittigt morro og slitsomt.... Redigert 10.Oktober.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
yam2 Svart 10.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2011 Min erfaring med det meste av motbølger er å trimme motor helt inn mot akterpeilet for å få ned baug blir da litt mere behagelig(hvis det går an i kvasse bølger) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dpm Svart 10.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2011 Trimming for maks fart har jeg i tommelen så den er greit. Du nevner å krysse bølgen, er det altså ikke best å gå direkte på bølgene? Er det noe forskjell på trimming om man går med eller mot sjøen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 10.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2011 mot sjøen , baug ned unna sjøen , baug opp Baug opp med sjøen imot vil føre til at bølgene treffer skroget lang bak, gjerne under der du sitter, det kjennes... baug ned unna sjøen vil gjøre båten vanskeligere å styre, den vil skjære ut til sidene. I værste fall kan man kjøre baugen gjennom en bølge og fylle båten Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Svart 10.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2011 (redigert) Trimming for maks fart har jeg i tommelen så den er greit. Du nevner å krysse bølgen, er det altså ikke best å gå direkte på bølgene? Leste ikke godt nok innlegget ditt, jeg liker å krysse bølgene litt ved større bølger og lange hopp, er det til eksempel 5-6m mellom bølgene og du har fart og hopper over en men treffer i motbakke på neste butter det gjerne, da er det lettere å hoppe slik at man lander mer kontrollert ibølgedalen litt mer på tvers .. Treffer du i motbakke så butter det ikke så mye som ved rett på.... Redigert 10.Oktober.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WGM36 Svart 10.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2011 Skal ikke påstå så mye, men skrekken min har alltid hvert og lande på tvers i en bølgedal i høy fart. Min klare mening er at bølger rett mot eller rett akter er enklest å ha med å gjøre. Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tintin Svart 11.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2011 Mye bæring i hekken, og å hoppe fra bølge til bølge med "hekken først" er ikke særlig behagelig i lengden nei. Trimmer opp som beskrevet i første post omentrent. Når bølgene blir slik at man kjenner at båten hopper fra bølge til bølge på hekken, trimmer jeg ned så mye at man kan høre og kjenne at båten tar bølgene lenger fram. Ikke så mye at den blir ustyrlig, men så mye at farta med samme gasspådrag går ned et par tre knop. Båtens skjærer da bølgene mye mer, det blir litt mer vannsprut på rutene, men atskillig mer behagelig å være med. Hvis bølgene er så bratte at jeg må mye ned i fart, tester jeg å legge kursen skrått. Som regel blir turen både kortere (i tid) og mer behagelig da. Men ikke alltid. Ellers er jeg rimelig kjapp med å justere ned farta til et par og tyve knop hvis det er sjø. Orker sjelden å herje med båt og passasjerer. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Svart 11.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2011 Skal ikke påstå så mye, men skrekken min har alltid hvert og lande på tvers i en bølgedal i høy fart. Min klare mening er at bølger rett mot eller rett akter er enklest Mvh Terje Ja enklest men velig ubehageligt å bråstoppe i 60knop... Forrige båt hoppet jeg med så det var 2,5meter ned til bølgetopp fra drev og hoppet gjerne 15meter og mer over flere bølgetopper og da var det mye mer kontrollerbart å lande på tvers i bølgedalen da bølgen blir lengere enn rett imot og at du minsker sjansen for bråstopp. Du må gjerne etterstyre litt mer men leker man så leker man Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dpm Svart 11.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2011 mange gode tips her, takk for det! Mot sjø baug ned, med sjø baug opp er vel den jeg tar med meg. Men denne med å krysse eller gå skrått av bølgene har jeg prøvd og synes det er veldig slitsomt, så akkurat denne ser jeg ikke helt hvor dere vil med... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Svart 11.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2011 Men denne med å krysse eller gå skrått av bølgene har jeg prøvd og synes det er veldig slitsomt, så akkurat denne ser jeg ikke helt hvor dere vil med... Enkelt og greit for å kjøre raskest mulig i bølgene uten å lande i en vegg av vann etter hopp. En bølge 90grader rett på kan være veldig bratt å treffe i rask fart , treffer du den på skrå er den mye slakkere og lengere derav vil du ikke møte vannveggen i stor fart men få en mykere landing... Så da kan du ha "full" gass hele tiden i motsetning til 90grader på bølger hvor du må hele tiden avpasse gassen etter bølgelengde og krapphet... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.