Jump to content

Sjøvannsdelen på KAD serien, hvilke komponenter og kapasitet?

Captain Chaos

Recommended Posts

Hei!

Tiden er inne for knservering og vedlikehold av mine KAD300 motorer. Jeg leser manualen så øyet blir stort og vått men har ikke helt forstått systemet.

Hvilke komponenter i motoren kjøles av sjøvann og er utsatt for tæring?

Jeg skjønner hvordan skylle og konservere denne, men hvor mye frosteveske/vann vil gå med? Er avhengig av å bruke metoden med bøtte i maskinrummet?

Eller kan man ferskvannskylle og så drenere? Står forøvrig ikke noe i boka om dette, men har gjort dette på en bensinmotor en gang.

MVH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

I Brukerhåndboken på side 53 står det om seawater system, cleaning and inhibiting. Selv har jeg brukt en murerbøtte som jeg setter oppå noe bak båten omtrent i høyde med sjøvannspumpa med en slange som passer i sjøvannsinntaket. Drevet er da avmontert. Går sikkert med klokker også hvis du har noen som holder tett. Kjører først med rent vann på høy tomgang, stopper så motoren og bytter ut vannet med frostvæske som kjøres gjennom etpar minutter. Tipper det holder med ti liter ferdigblandet per motor. Jeg pleier å kjøre flere båter etterhverandre og samler opp den frostvæsken som renner ut igjen.

Redigert av DieselDahl (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...