Jump to content

Sy kalesje selv?


beertrip

Recommended Posts

Hei

Er det noen her som har laget/sydd kalesje selv?

I så fall har jeg noen spørsmål?

1. Klarer en seg med en vanlig symaskin/ eventuelt en slik gammel med mulighet for håndkjøring (manuell)

2. Hvordan blir dette prismessig? ( tenker da på innkjøp av kalesjeduk/vinduer / forsterkninger/hull/glidelås + + i forhold til ferdigkjøpt)

3. Hvor kan en kjøpe inn alt til kalesje?

4. Hvordan er vanskelighetsgrad for et slikt prosjekt?

 

Mvh Beertrip

Link to post
Share on other sites

Har ikke sydd kalesje selv fra scratch, men byttet glidelåser og vinduspaneler samt annen rep.

 

En vanlig maskin klarer greit etpar lag, noe mer og den begynner å slite mer. Gamle håndsveivede er som regel mer robuste.

 

Vanskelighetsgrad er vanskelig å si, har du gammel kalesje å gå ut fra som mal eller må du begynne fra scratch?

 

Du må uansett regne med endel bannskap og oppatarbeid før du blir fornøyd

 

Kjøpte stoff / glidelåser osv på Løvold i Bodø

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Her er tråden fra da jeg sydde kalesjen til gammelbåten i 2005 eller var det 2006

 

Ble sydd med både gammel sveievmaskin fra 1920 og en moderne vanlig billig maskin

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe rocket science men det kunne blitt bedre.... er sikkert på at kalesje nummer 2 vil bedre enn nummer 1.... osv..

 

Hadde heldigvis en kalesjemaker rett ved siden av og jeg var velkommen til å spørre og se på når damene der sydde, mange gode tips... der kjøpte jeg alt sammen av duppedingser også..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei

Er det noen her som har laget/sydd kalesje selv?

I så fall har jeg noen spørsmål?

1. Klarer en seg med en vanlig symaskin/ eventuelt en slik gammel med mulighet for håndkjøring (manuell)

2. Hvordan blir dette prismessig? ( tenker da på innkjøp av kalesjeduk/vinduer / forsterkninger/hull/glidelås + + i forhold til ferdigkjøpt)

3. Hvor kan en kjøpe inn alt til kalesje?

4. Hvordan er vanskelighetsgrad for et slikt prosjekt?

 

Mvh Beertrip

 

1.Nei en "vanlig" symaskin klarer to og tre lag, men på en vanlig kalesje blir det trøbbel både med flere enn to lag og med sying av glidelås og plastvindu.. Jeg kjøpte meg en "Janome Easy Jeans" symaskin (best i test svensk båtbladtest..)(eks. på forhandler)

 

2.Jeg kjøpte duk, glidelås, vindusplast,tråd + symaskin og spesialnåler og kom ut på ca ca60% av ferdigprisen til en kalesjeprodusent ...og da hadde jeg symaskina inkludert...så det ER penger å spare..

 

3.Jeg kjøpte alt hos en lokal kalesjeprodusent (Flataker Industier)...fikk god hjelp og noen gode råd.. (De hadde ikke så god tro på at jeg (som mann) skulle få det til da men....) :giggle:

 

4.Vanskelig? Tja, du bør kanskje være av den litt nøyaktige sorten og gi deg tid til å gjøre forarbeidet skikkelig (måle ut, lage maler etc )men det at du tenker at det er mulig, viser vel at du har prøvd forskjellig "mol-arbeid" før?? Umulig er det slettes ikke!! :thumbsup:

Redigert av osa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skal sy gardiner og reparere kalesje. Fant en som påsto at denne symaskinenskulle klare å sy kalesjestoff. Har kjøpt denne nå

Fikk med rullefot og nåler, ekstra spoler osv.

Har desverrre ikke prøvd den på annet en olabukser, med det gikk over all forventning.

Spør om råd om stoff, nåler, tråd osv. Masse kreative og flinke her på forumet.

Skal snart starte på gardinenen, så for jeg finner passende stoff.

Link to post
Share on other sites

Til info så ligger det en symaskin tråd på OT som kanskje kan følges opp. Er samme maskinen btw som jeg har blitt anbefalt og tenkte å kjøpe. Tenkte å forsøke meg på å trekke om puter i båten i vinter og kanskje sy på nye klidlåser bak også.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Takker for fine råd og tips

Har en slik gammel håndsveivesymaskin også liggende, kan jo hende denne går til slikt arbeid? eller?

Noen som har tips til hvor en kan kjøpe alt av utstyr?

Har kalesje jeg kan bruke som mal, men er VELDIG usikker på om dette blir et vinterprosjekt av.

 

Mvh Beertrip

Redigert av beertrip (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Seasea.no har tråd og kalesjestoff+ maljer og lapper. Du bør jo regne litt på ting før du begynner og høre hva en ordinal koster.

Og hvis du ikke får det til kan det jo bli kostbart

En ny til min kostet ca 18 000,- så jeg har sydd over sømmer og byttet glidlås på den gamle for å holde liv i denne hos kaleasjemaker.

dett var såpasskostbart at jeg investerte ca 2000,- i maskin og begynner med gardiner og "pølser" til kalsesjen når den er sammenfoldet+ at jeg skal sy om noen badehåndkler til å tre over skysetene osv osv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...