Jump to content

Forholdet Båtbladene - Finn.no

Suzuki

Recommended Posts

Som mange husker, ingikk de to uavhengige båtbladene i Norge ( Seilmagasinet og Båtmagasinet ) et annonsesamarbeid for noen år tilbake. De la ned sine egne annonseforum, og all annonsering ble flyttet over til Finn.no. Som motytelse, skulle abonnenter på Seilmagasinet og Båtmagasinet kunne annonsere GRATIS på Finn.no sine sider for båtmotorer og båtutstyr.

Dette var etter hva jeg erfarer en populær ordning, man kunne gratis legge ut ting og tang som fikk en stor kontaktflate utad.

Denne ordningen ble terminert i stillhet for omlag 2 år siden. Det ble ikke meldt fra om, ingen mail eller beskjed ble gitt, muligheten opphørte rett og slett i "stillhet".

Jeg har vært i kontakt med Hans Due på Båtmagasinet, Morten Jensen på Seilmagasinet, og Odd Doksnes på Finn, som samtlige bekrefter de faktiske forhold. Det er ikke helt enighet om hvem som har / ikke har informert, hvem sitt ansvar dette har vært, men det trekkes bla.a frem at enkelte båtfirmaer misbrukte ordningen, som argument for nedleggelse.

Jeg påpekte at den ordningen som fantes, ikke på noen måte truet de komersielle interessene, men kom som et supplement. En slags båt-loppis, som etter mitt skjønn fungerte utmerket, og førte til en vinn-vinn situasjon, båtbladene tilbød "ekstratjenester" til sine abonnenter, Finn.no økte sin trafikk totalt sett, og abonnenten fikk gratis kjøp og salg av "småtteri" som neppe annonseres om det koster penger. Da er alternativet å hive "småtteriet" på dynga.

Jeg vil på ingen måte kritisere Finn.no for at de monopoliserer sitt annonsemarket, men at Seilmagasinet og Båtmagasinet lar Finn.no benytte sin avtale til å "skvise bort" muligheten til en riksdekkende GRATIS annonsemulighet, synes jeg er merkelig. Igjen - Finn.no er et utmerket annonsemedium, men jeg gidder neppe betale penger for å annonsere en del som kanskje er verdt 20-100 kroner, typisk en brukt vannpumpe, et tau som er for kort til MITT behov, men som utmerket godt kan gjøre nytte i en mindre båt.

At alksens gratis sider finnes, angår ikke saken. I Norge ER Finn.no annonsemarkedet, på lik linje som Blocket.se er det i Sverige.

Suzuki

No boat needed..

Jeg vil på ingen måte kritisere Finn.no for at de monopoliserer sitt annonsemarket, men at Seilmagasinet og Båtmagasinet lar Finn.no benytte sin avtale til å "skvise bort" muligheten til en riksdekkende GRATIS annonsemulighet, synes jeg er merkelig. Igjen  - Finn.no er et utmerket annonsemedium, men jeg gidder neppe betale penger for å annonsere en del som kanskje er verdt 20-100 kroner, typisk en brukt vannpumpe, et tau som er for kort til MITT behov, men som utmerket godt kan gjøre nytte i en mindre båt.

At alksens gratis sider finnes, angår ikke saken. I Norge ER Finn.no annonsemarkedet, på lik linje som Blocket.se er det i Sverige.

Suzuki

Veldig godt innlegg Suzuki. Det er alminnelig god folkeskikk at det opplyses om endringer til interessentene, altså abonnentene av de respektive bladene. Som abonnent jeg det. Jeg var ikke klar over at gratis avertering på Finn.no var en fordel jeg som nå er falt bort. Dvs. produktet/bladabonnementet er blitt forringet. Dette kaller jeg slett kundebehandling og et uttrykk for griskhet og liten omtanke til dem man lever av.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Litt artig at dette opphørte for 2 år siden, siden jeg la inn to gratisannonser  der for et par måneder siden.

Får vel regning nå da...

Geir

Jeg fant det ikke nødvendig informere om at jeg i perioden har hatt et 20 talls annonser på Finn.

Gratis...

Suzuki

PS - det ble mumla noe om at programvaren inneholdt noe "bugs", slik at det den kunne forekomme at enkelte fikk lagt inn en annonse eller to..

No boat needed..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...