omhI Startet 11.Oktober.2011 Link til dette innlegget Startet 11.Oktober.2011 Det står CAV på topplata. I så fall lurer jeg på om det er bare å skru ut skruen under den vite "plastdingsen" for å få ut vannet? Eller er det "plastdingsen" jeg skal skru ut? Filteret er montert lavt under tanknivå (såvidt). Når jeg har tappet ut vannet - er det bare å skru igjen og allt er bra (slipper å lufte) Håper noen kan hjelpe meg med disse spørsmålene. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 11.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2011 Tapp ut endel av det som står i filteret i en flaske. Lukt på det. Fyll evt på litt vann. Er det vann "blander" det seg under dieselen i flaska. Jeg må "prime" uniten når jeg bytter filterinnsats, mulig du kan fylle gjennom lufteskruen hvis det står under tanken. Plastdingsen er tappeskrue på filteret, kan kjøpes hos forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 11.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2011 Glasskoppen er halvfull av vann. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
68 GT Svart 11.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2011 Hmm denne tappeskruen ser litt jalla ut,ser nesten ut som noen har brukt en skrue,ei bred plast hylse og div O-ringer... I mange tilfeller ryker den orginale plast skruen når man skal tappe. Personlig hater jeg denne filterløsningen langt inn i granskauen,at denne løsningen fortsatt er i salg i det 21 århundre er et under..... Mer miljøfintlig,kronglete,grisete,idiotisk og upålitelig filterpatent må man lete leeeeeeeeeeenge etter! Nei Racor Parker har "intelligente" og pålitelige filterløsninger!! Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Mix Svart 11.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2011 Personlig hater jeg denne filterløsningen langt inn i granskauen,at denne løsningen fortsatt er i salg i det 21 århundre er et under..... Mer miljøfintlig,kronglete,grisete,idiotisk og upålitelig filterpatent må man lete leeeeeeeeeeenge etter! Kunne ikke vært mer enig ! Møkkafilter ! Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 11.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2011 Hei For meg synes det som om det er mutteren under plastdingsen som må skrues ut. Enig? Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 11.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2011 (redigert) Hei mutteren under plastdingsen som må skrues ut Jepp,regner med at plast dingsen følger med også. Vannet vil renne sakte men sikkert ut,da det kommer diesel setter du skruen inn i gjenn. NB klin litt fett på skruen,kanskje en ide å skifte den ut med en 6mm med 6kantkode. Edit. Etter nærmere gransking ser det ut som det kanskje sitter 6kant der allerede.... Redigert 11.Oktober.2011 av 68 GT (see edit history) Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Mariell Svart 12.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2011 Siden det virker som om du ikke har erfaring med CAV hadde jeg byttet filteret i samme slengen. Bør skiftes årlig uansett. Som flere har nevnt, en møkka patent som uforstålig nok står i de aller fleste båter. Lettere å knote med det når båten ligger ved kai/på land, enn å bytte tette filter ute i rom sjø. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
RSL Svart 12.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2011 Om det er lenge siden du har byttet grovfilteret over, kan du like greit skifte det med en gang og la være å skru ut tappeskruen under. Når du løsner den midterste skruen (laaang skrue) på toppen av filteret, løsner både grovfilteret og glasset under. Vask glasskoppen, skift filteret og pakningene (de pleier å følge med filteret) og skru det sammen igjen. Når du skal sette det sammen, pleier jeg å sette filteret på toppen av glasskoppen og fylle det fullt med diesel. Jeg har da på forhånd lagt det i en brødpose og jeg klarer da som regel å få entret skruen og skudd alt fast og tett uten å søle alt for mye diesel. (under hele har jeg gjerne en tom isboks som fanger opp det meste av det som uungåelig blir sølt). Om du klarer å søle minimalt med diesel når du setter det sammen, kan det hende du slipper lufte i etterkant. Som regel lar jeg motoren gå på litt høyt turtall. Noen ganger fusker motoren etter ca et minutt eller der omkring og noen ganger stopper den pga luft, men som regel klarer jeg da å få start på den igjen med å gi litt mer gass. Om motoren går etter ti minutters gange, har du sluppet unna luftingen. En fordel med å skifte grovfilteret i samme slengen, er at du får en indikasjon på hvordan det står til med Dieseldyrene dine i bunnen av tanken. Er det brun/svart guffe på toppen av filteret, ville jeg sørget for å få sanert tanken for dieseldyr. Det er ikke mye som er like nærvepirrende og skummelt som å få stopp på motoren i høy sjø nære land. Har du såpass mye vann i systemet, skal det faktisk litt til at du har sluppet fri fra en dieseldyrepedemi. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Mariell Svart 12.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2011 (redigert) Her skriver trådstarter at filteret er plassert litt under tank nivå. Da er det vel egentlig, bare å stenge for dieseltiførsel, bytte filter og pakninger, sette sammen, åpne lufte skruen på filterholder, åpne for dieseltilførsel å la dieselen renne til det renner ut ved lufteskruen, teite lufteskruen, fyre opp og håpe at det ikke er noen lekasjer som suger luft. Men okke som: brødpose®, isboks og tørkepapir er nødvendig verktøy ved bytte av Cav filter. Foresten Cav har vel kuttet ut er ett annet firma som selger de filterholderene og filtre nå. Redigert 12.Oktober.2011 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
68 GT Svart 12.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2011 Foresten Cav har vel kuttet ut er ett annet firma som selger de filterholderene og filtre nå. Jeg får stadig tilbud fra Norpart,disse selger komplett "vannutskiller med standard CAV hode" som dem skriver. Hvem som lager dem aner jeg ikke,men blir levert med UFI filter. Koster 190 + Mva. Men jeg betaler gledelig det 10 dobbelte for en annen løsning..... Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.