Jump to content

Er dette et CAV dieselfilter m/vannutskiller fullt med vann?

omhI

Recommended Posts

grovfilter_2.jpg

grovfilter_1.jpg

Det står CAV på topplata.

I så fall lurer jeg på om det er bare å skru ut skruen under den vite "plastdingsen" for å få ut vannet?

Eller er det "plastdingsen" jeg skal skru ut?

Filteret er montert lavt under tanknivå (såvidt).

Når jeg har tappet ut vannet - er det bare å skru igjen og allt er bra (slipper å lufte)

Håper noen kan hjelpe meg med disse spørsmålene.

Hmm denne tappeskruen ser litt jalla ut,ser nesten ut som noen har brukt en skrue,ei bred plast hylse og div O-ringer...

I mange tilfeller ryker den orginale plast skruen når man skal tappe.

Personlig hater jeg denne filterløsningen langt inn i granskauen,at denne løsningen fortsatt er i salg i det 21 århundre er et under..... Mer miljøfintlig,kronglete,grisete,idiotisk og upålitelig filterpatent må man lete leeeeeeeeeeenge etter! :puke:

Nei Racor Parker har "intelligente" og pålitelige filterløsninger!!

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Hei

mutteren under plastdingsen som må skrues ut

Jepp,regner med at plast dingsen følger med også.

Vannet vil renne sakte men sikkert ut,da det kommer diesel setter du skruen inn i gjenn. NB klin litt fett på skruen,kanskje en ide å skifte den ut med en 6mm med 6kantkode.

Edit.

Etter nærmere gransking ser det ut som det kanskje sitter 6kant der allerede....

Redigert av 68 GT (see edit history)

Siden det virker som om du ikke har erfaring med CAV hadde jeg byttet filteret i samme slengen. Bør skiftes årlig uansett.

Som flere har nevnt, en møkka patent som uforstålig nok står i de aller fleste båter.

Lettere å knote med det når båten ligger ved kai/på land, enn å bytte tette filter ute i rom sjø.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Om det er lenge siden du har byttet grovfilteret over, kan du like greit skifte det med en gang og la være å skru ut tappeskruen under.

Når du løsner den midterste skruen (laaang skrue) på toppen av filteret, løsner både grovfilteret og glasset under.

Vask glasskoppen, skift filteret og pakningene (de pleier å følge med filteret) og skru det sammen igjen.

Når du skal sette det sammen, pleier jeg å sette filteret på toppen av glasskoppen og fylle det fullt med diesel. Jeg har da på forhånd lagt det i en brødpose og jeg klarer da som regel å få entret skruen og skudd alt fast og tett uten å søle alt for mye diesel. (under hele har jeg gjerne en tom isboks som fanger opp det meste av det som uungåelig blir sølt).

Om du klarer å søle minimalt med diesel når du setter det sammen, kan det hende du slipper lufte i etterkant. Som regel lar jeg motoren gå på litt høyt turtall. Noen ganger fusker motoren etter ca et minutt eller der omkring og noen ganger stopper den pga luft, men som regel klarer jeg da å få start på den igjen med å gi litt mer gass.

Om motoren går etter ti minutters gange, har du sluppet unna luftingen.

En fordel med å skifte grovfilteret i samme slengen, er at du får en indikasjon på hvordan det står til med Dieseldyrene dine i bunnen av tanken. Er det brun/svart guffe på toppen av filteret, ville jeg sørget for å få sanert tanken for dieseldyr. Det er ikke mye som er like nærvepirrende og skummelt som å få stopp på motoren i høy sjø nære land.

Har du såpass mye vann i systemet, skal det faktisk litt til at du har sluppet fri fra en dieseldyrepedemi.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Her skriver trådstarter at filteret er plassert litt under tank nivå.

Da er det vel egentlig, bare å stenge for dieseltiførsel, bytte filter og pakninger, sette sammen, åpne lufte skruen på filterholder, åpne for dieseltilførsel å la dieselen renne til det renner ut ved lufteskruen, teite lufteskruen, fyre opp og håpe at det ikke er noen lekasjer som suger luft.

Men okke som: brødpose®, isboks og tørkepapir er nødvendig verktøy ved bytte av Cav filter. Foresten Cav har vel kuttet ut er ett annet firma som selger de filterholderene og filtre nå.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Foresten Cav har vel kuttet ut er ett annet firma som selger de filterholderene og filtre nå.

Jeg får stadig tilbud fra Norpart,disse selger komplett "vannutskiller med standard CAV hode" som dem skriver.

Hvem som lager dem aner jeg ikke,men blir levert med UFI filter.

Koster 190 + Mva.

Men jeg betaler gledelig det 10 dobbelte for en annen løsning.....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...