Jump to content

Behøver råd om olje før lakk på ny teak


Terje_F

Recommended Posts

Joda, jeg HAR søkt i forumet om lignende spørsmål men finner ikke noe klart svar på det jeg er ute etter :flag_bp:

 

Jeg er i gang med å legge teakfiner som ny dørk i båten. Det er den ferdig natede teak-finere man får kjøpt på Maritim, 5.5mm tykk med lyse nater, se bilde nedenfor

 

imag0235.jpg

 

Disse platene synes jeg at har en ganske lys teak-farge. Jeg kunne tenke meg en litt mørkere, lunere farge og lurer i den forbindelse på om jeg kan olje dørken før den lakkes (tenker å bruke Epifanes Teaklakk)?

Jeg kan vel i så fall ikke benytte olje med fargepigmenter? Det vil vel farge de lyse natene også?

 

Sikker tusen erfaringer med dette her inne på forumet? Noen som har erfaringer og/eller bilder av lakk vs olje+lakk på nettopp slik plater?

 

Mvh

Terje

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte bare Epifanes Teaklakk og da ble det sånn:

p1010428.jpg

 

Prøv eventuelt med bare lakk på en rest plate.

Jeg lakket 5 strøk. pusset og la to strøk til.

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Hei! TEeker selv på å omlakkere deler av teakgarnering. Imidlertid blir lakk oppskrapet og må pusses ned. Derfor har jeg tenkt at olje må være en bedre løsning. Jeg snakket med en båteier i sommer, som hadde en utrolig fin finish. Han oljet sin teak med benarolje. Første strøket var halvt om halvt banarolje/amerikansk terpentin, deretter kun benarolje. Er usikker på om han gjorde dette innvendig, men "finishen" der var lik den utvendige.

Link to post
Share on other sites

hei jeg bruker samme lakk nå, har oljet først med annen olje som skulle gå bra ifølge farhehandler...

 

avfettet og renset dørkplatene før lakkering... reultatet ser bra ut men tiden vil vise om det var lurt å olje først....

 

i denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/61904-mamba-oppussing-start-5-nov-2009/ oljet jeg platene , etter lakkering ser de rimelig like ut men med litt mer glans... bruker den matte lakken

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Terje.

Kan ikke huske at vi tynnet ut noe, men det er en del år siden (Kanskje 6/7) jeg gjorde det.

Det jeg mener å huske var at jeg kunne lakke uten å pusse etter ca et døgn.

Når vi da kom til det 5 laget var det litt "nuppsete" så vi ventet og pusset før vi la på 2 lag til.

Mener jeg fikk god veiledning hos Westsystem

Husk det er vanskelig å fjerne så bruk hansker og arbeidstøy. Vi måtte ha ny kost for hvert strøk.

Ser også at Westsystem har en del tips på nettsidene sine

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...