Jump to content

Säkerhetsrisker ombord !


I.E

Recommended Posts

Tar sjansen på å trekke denne fram igjen.

 

Har snakket endel med et brannvernfirma, og de anbefaler CO2 til fast installasjon. Det virker øyeblikkelig, mens aerosolløsningen trenger litt tid til å få opp "dampen". De antok at et slikt anlegg lett  varte i ti år. Eneste kontroll er å veie flaska en gang i blant. Skulle man løse ut i vanvare, koster det 250.- å fylle, mens aerosolen måtte byttes ut til lyden av 5000.-.

Hele greia kommer meg på 2000.-med 5kg flaske, rør, ventiler og dyse.

Låter suveränt !

 

Tack för din information ! Vem kan man ta kontakt med för att få denna lösning ?

 

/Dan

Link to post

NB 1

 

Co2 fortrenger oksygen ,dersom en skal slokke en brann i et lukket rom med fastmontert co2 anlegg, må man redusere oksygeninholdet i rommet til ca. 14% . (stor fyllingsgrad)

 

NB 2

 

AFFF (Aqueous Film Forming Foam) som brukes i skumsbrannslukkere anbefales ikke hvor rene alkohol – baserte løsemidler er antent .

Redigert av ares (see edit history)

Ares

Link to post

Har du en forhandler i Norge også?? :confused:  Er vel ikke nødt for å reise til Sverige?

Det er ikke noe hokus-pokus her.

Et hvilket som helst firma som driver med brannvern kan levere dette.

Et søk på "brannvern" på gule sider får opp en bråte.

Grunnen til at jeg refererte til Safe-Team er at jeg har brukt de før.

 

Om det blåser her på Solkysten? Skagerak Nett påstår at det er saltgehalten i lufta som får høyspentnettet deres til å konke ut.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Valg av brannslukkingsapparat.

 

Alle brannslukkingsapparata som er tillatt solgt i Norge i dag skal vere godkjent etter

NS-EN3

 

Bokstaver og tall på etiketten :

Effektiviteten og bruksområde fremkommer som følge av bokstaver og tall på brann- slokkerens etikett :

A : Slokkeren kan benyttes mot tre,fiber og faste stoffer

Effektiviteten bestemmes etter flg. prøvetest:

Trestaver stablet i 14 lag, der endemålet er 500 x 500 og tallet angir bålets lengde oppgitt i deciemeter.

D.v.s. til høyere tall jo større bål kan slukkeren slukke.

 

B : Slokkeren kan benyttes mot væskebrann

Effektiviteten bestemmes etter flg. prøvetest:

Et rundt kar der brenselet er heptan på en vannseng.her angir tallet hvor mange liter væske

( heptan ) som finnes i karet.

 

D.v.s. til høyere tall til større væskebrann kan slokkeren slukke.

 

C : Slokkeren kan benyttes mot brann i gasser.

D : Slokkeren kan benyttes mot brann i metall

F: Brann i frityr /tung olje

 

 

Om en håndslokker kan brukes ved brann i elektriske anlegg, står det evnt. skrevet på slokkeren

for eksempel :

 

Kan brukes mot brann i elektrisk anlegg, inntil 1000 volt

 

 

 

Fordeler ved bruk skumsslokkere

 

Sekundærskadene er minimale , hindrer gjentenning , reduserer ikke sikt .

 

Fordeler ved bruk av pulverslokkere

Høy slokkeeffekt , brukt av en kyndig person

Ares

Link to post

mye å tenke på her ja... jeg har akkurat bestilt en såkalt "fireport" som er ganske genial.

Det er en ring med en gjennomsiktig gummiplate inni. denne platen er slisset slik at det går ann å tre en slage fra slukkeren inn gjennom denne uten å måtte opne lokket til motoren... siden den er delvis gjennomsiktig vil man jo for se om det er lys inne det ellers så mørke motorommet skulle jeg tro.

 

Koster 150 kr eller noe sånt og det må jo være et fint alterantiv for oss som har motorkassen godt synlig?

 

Noen som har erfaringer med denne?

 

Erik

Redigert av majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Min intensjon med å involvere meg i denne tråden var å finne fram til et prisgunstig, sikkert fastmontert brannslukkingsystem for maskinrom i båt som også tålte frost.

 

Siden konklusjonen blir trukket i tvil, vil jeg presisere at anlegget med 5 kg CO2. flaske til å slukke i <2m3 maskinrum, alternativt akterplikt KUN gjelder min båt, og må ikke sees som anbefaling til andre.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Min intensjon med å involvere meg i denne tråden var å finne fram til et prisgunstig, sikkert fastmontert brannslukkingsystem for maskinrom i båt som også tålte frost.

 

Siden konklusjonen blir trukket i tvil, vil jeg presisere at anlegget med 5 kg CO2. flaske til å slukke i <2m3 maskinrum, alternativt akterplikt KUN gjelder min båt, og må ikke sees som anbefaling til andre.

<{POST_SNAPBACK}>

Leser dette med interesse da jeg skal installere automatisk annlegg ombord hos meg i vinter...

 

Har sett mange kalkulasjons metoder, og hovedsaklig er de basert på M3 ... inklusiv plassen som maskinene tar opp. En lett kalkulasjon for meg blir 4,2M bredde, 1.4 M høyde og ca 6 M Lengde, som gir rundt 36 M3. Deretter tar vi vekk for tankene (som jeg kan gå mellom akterut hvor aggregatet er installert, som betyr at alt må dekkes), som har rundt 2M3 omfang. Dette betyr at jeg bør dekke rundt 34 M3.... men kalkulerer med 40...

 

Jeg vil ha minst 4, om ikke 6 følere og "full flooding" ved utladning... ikke delvis. Ser litt på forskjellige alternativer, inklusiv CO2. Vil rapportere tilbake når samtaler med leverandører er ferdige og valget har blitt gjort.

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Har sett mange kalkulasjons metoder, og hovedsaklig er de basert på M3 ... inklusiv plassen som maskinene tar opp. En lett kalkulasjon for meg blir 4,2M bredde, 1.4 M høyde og ca 6 M Lengde, som gir rundt 36 M3. Deretter tar vi vekk for tankene (som jeg kan gå mellom akterut hvor aggregatet er installert, som betyr at alt må dekkes), som har rundt 2M3 omfang. Dette betyr at jeg bør dekke rundt 34 M3.... men kalkulerer med 40...

<{POST_SNAPBACK}>

Nå vet ikke jeg hvordan maskinene dine får luft, men for mange tar de forbrenningsluft direkte fra maskinrommet. Da vil en del av CO2-en som utløses gå med til å strupe/stoppe maskinen. Tar regnestykket ditt hensyn til det? Det er jo ikke gitt at du får stoppet maskinen før CO2 utløses. Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Nå vet ikke jeg hvordan maskinene dine får luft, men for mange tar de forbrenningsluft direkte fra maskinrommet. Da vil en del av CO2-en som utløses gå med til å strupe/stoppe maskinen. Tar regnestykket ditt hensyn til det? Det er jo ikke gitt at du får stoppet maskinen før CO2 utløses.

<{POST_SNAPBACK}>

Maskinene tar luft fra motorrommet ikke tvil om det, derfor regner jeg med minst 6 M3 ekstra kapasitet..... men vil finkalkulere dette for max turtall og luftbehov som følger. Vil også regne med at jeg mister en del effekt ved luftinntakene (som er store)..

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...