I.E Svart 12.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 Tar sjansen på å trekke denne fram igjen. Har snakket endel med et brannvernfirma, og de anbefaler CO2 til fast installasjon. Det virker øyeblikkelig, mens aerosolløsningen trenger litt tid til å få opp "dampen". De antok at et slikt anlegg lett varte i ti år. Eneste kontroll er å veie flaska en gang i blant. Skulle man løse ut i vanvare, koster det 250.- å fylle, mens aerosolen måtte byttes ut til lyden av 5000.-. Hele greia kommer meg på 2000.-med 5kg flaske, rør, ventiler og dyse. Låter suveränt ! Tack för din information ! Vem kan man ta kontakt med för att få denna lösning ? /Dan Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 Ingen som har vurdert vanntåke da? Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 Låter suveränt ! Tack för din information ! Vem kan man ta kontakt med för att få denna lösning ? /Dan Hvis du bor der jeg tror: http://www.safeteam.se/ Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Krapyl Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 Ingen som har vurdert vanntåke da? Vi har vanntåke (Hifog) ombord i en del båter der jeg jobber. Det blir svære greier. Og dyrt. Dessuten fryser det. Men at det er uhyggelig effektivt er det ingen tvil om. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Faxen Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 Låter suveränt ! Tack för din information ! Vem kan man ta kontakt med för att få denna lösning ? /Dan Har du en forhandler i Norge også?? Er vel ikke nødt for å reise til Sverige? Faxen i Drøbak (bare 25 m/s nå) Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
ares Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 (redigert) NB 1 Co2 fortrenger oksygen ,dersom en skal slokke en brann i et lukket rom med fastmontert co2 anlegg, må man redusere oksygeninholdet i rommet til ca. 14% . (stor fyllingsgrad) NB 2 AFFF (Aqueous Film Forming Foam) som brukes i skumsbrannslukkere anbefales ikke hvor rene alkohol – baserte løsemidler er antent . Redigert 12.Januar.2005 av ares (see edit history) Sitér dette innlegget Ares Link to post
Krapyl Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 Har du en forhandler i Norge også?? Er vel ikke nødt for å reise til Sverige? Det er ikke noe hokus-pokus her. Et hvilket som helst firma som driver med brannvern kan levere dette. Et søk på "brannvern" på gule sider får opp en bråte. Grunnen til at jeg refererte til Safe-Team er at jeg har brukt de før. Om det blåser her på Solkysten? Skagerak Nett påstår at det er saltgehalten i lufta som får høyspentnettet deres til å konke ut. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
ares Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 Valg av brannslukkingsapparat. Alle brannslukkingsapparata som er tillatt solgt i Norge i dag skal vere godkjent etter NS-EN3 Bokstaver og tall på etiketten : Effektiviteten og bruksområde fremkommer som følge av bokstaver og tall på brann- slokkerens etikett : A : Slokkeren kan benyttes mot tre,fiber og faste stoffer Effektiviteten bestemmes etter flg. prøvetest: Trestaver stablet i 14 lag, der endemålet er 500 x 500 og tallet angir bålets lengde oppgitt i deciemeter. D.v.s. til høyere tall jo større bål kan slukkeren slukke. B : Slokkeren kan benyttes mot væskebrann Effektiviteten bestemmes etter flg. prøvetest: Et rundt kar der brenselet er heptan på en vannseng.her angir tallet hvor mange liter væske ( heptan ) som finnes i karet. D.v.s. til høyere tall til større væskebrann kan slokkeren slukke. C : Slokkeren kan benyttes mot brann i gasser. D : Slokkeren kan benyttes mot brann i metall F: Brann i frityr /tung olje Om en håndslokker kan brukes ved brann i elektriske anlegg, står det evnt. skrevet på slokkeren for eksempel : Kan brukes mot brann i elektrisk anlegg, inntil 1000 volt Fordeler ved bruk skumsslokkere Sekundærskadene er minimale , hindrer gjentenning , reduserer ikke sikt . Fordeler ved bruk av pulverslokkere Høy slokkeeffekt , brukt av en kyndig person Sitér dette innlegget Ares Link to post
Krapyl Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 Hva er det du vil fram til. Mener du at en 5 kg. CO2 flaske ikke kan slukke i et 2 m3 maskinrum? ?? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Majali Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 (redigert) mye å tenke på her ja... jeg har akkurat bestilt en såkalt "fireport" som er ganske genial. Det er en ring med en gjennomsiktig gummiplate inni. denne platen er slisset slik at det går ann å tre en slage fra slukkeren inn gjennom denne uten å måtte opne lokket til motoren... siden den er delvis gjennomsiktig vil man jo for se om det er lys inne det ellers så mørke motorommet skulle jeg tro. Koster 150 kr eller noe sånt og det må jo være et fint alterantiv for oss som har motorkassen godt synlig? Noen som har erfaringer med denne? Erik Redigert 12.Januar.2005 av majali (see edit history) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
ares Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 (redigert) det jeg prøver å få frem er at det trengst stort volum,når en skal slukke en brann med co2 (fastmontert anlegg) For å halde oksygeneninnholdet under 14%, beregner man ca. 45% fylling av brannrommet med co2. Redigert 13.Januar.2005 av ares (see edit history) Sitér dette innlegget Ares Link to post
Slagskibet Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 Mener å ha sett det i Maritim katalogen Krapyl? Ca 2500 og oppover. Flaska kan du jo ta ut om høsten. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 13.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2005 Min intensjon med å involvere meg i denne tråden var å finne fram til et prisgunstig, sikkert fastmontert brannslukkingsystem for maskinrom i båt som også tålte frost. Siden konklusjonen blir trukket i tvil, vil jeg presisere at anlegget med 5 kg CO2. flaske til å slukke i <2m3 maskinrum, alternativt akterplikt KUN gjelder min båt, og må ikke sees som anbefaling til andre. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Divemaster Svart 13.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2005 (redigert) Min intensjon med å involvere meg i denne tråden var å finne fram til et prisgunstig, sikkert fastmontert brannslukkingsystem for maskinrom i båt som også tålte frost. Siden konklusjonen blir trukket i tvil, vil jeg presisere at anlegget med 5 kg CO2. flaske til å slukke i <2m3 maskinrum, alternativt akterplikt KUN gjelder min båt, og må ikke sees som anbefaling til andre. <{POST_SNAPBACK}> Leser dette med interesse da jeg skal installere automatisk annlegg ombord hos meg i vinter... Har sett mange kalkulasjons metoder, og hovedsaklig er de basert på M3 ... inklusiv plassen som maskinene tar opp. En lett kalkulasjon for meg blir 4,2M bredde, 1.4 M høyde og ca 6 M Lengde, som gir rundt 36 M3. Deretter tar vi vekk for tankene (som jeg kan gå mellom akterut hvor aggregatet er installert, som betyr at alt må dekkes), som har rundt 2M3 omfang. Dette betyr at jeg bør dekke rundt 34 M3.... men kalkulerer med 40... Jeg vil ha minst 4, om ikke 6 følere og "full flooding" ved utladning... ikke delvis. Ser litt på forskjellige alternativer, inklusiv CO2. Vil rapportere tilbake når samtaler med leverandører er ferdige og valget har blitt gjort. Redigert 13.Januar.2005 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Herman Svart 13.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2005 (redigert) Har sett mange kalkulasjons metoder, og hovedsaklig er de basert på M3 ... inklusiv plassen som maskinene tar opp. En lett kalkulasjon for meg blir 4,2M bredde, 1.4 M høyde og ca 6 M Lengde, som gir rundt 36 M3. Deretter tar vi vekk for tankene (som jeg kan gå mellom akterut hvor aggregatet er installert, som betyr at alt må dekkes), som har rundt 2M3 omfang. Dette betyr at jeg bør dekke rundt 34 M3.... men kalkulerer med 40... <{POST_SNAPBACK}> Nå vet ikke jeg hvordan maskinene dine får luft, men for mange tar de forbrenningsluft direkte fra maskinrommet. Da vil en del av CO2-en som utløses gå med til å strupe/stoppe maskinen. Tar regnestykket ditt hensyn til det? Det er jo ikke gitt at du får stoppet maskinen før CO2 utløses. Redigert 13.Januar.2005 av Lars_Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Divemaster Svart 13.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2005 Nå vet ikke jeg hvordan maskinene dine får luft, men for mange tar de forbrenningsluft direkte fra maskinrommet. Da vil en del av CO2-en som utløses gå med til å strupe/stoppe maskinen. Tar regnestykket ditt hensyn til det? Det er jo ikke gitt at du får stoppet maskinen før CO2 utløses. <{POST_SNAPBACK}> Maskinene tar luft fra motorrommet ikke tvil om det, derfor regner jeg med minst 6 M3 ekstra kapasitet..... men vil finkalkulere dette for max turtall og luftbehov som følger. Vil også regne med at jeg mister en del effekt ved luftinntakene (som er store).. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.