Jump to content

Säkerhetsrisker ombord !


I.E

Recommended Posts

Alla,

 

Undrar hur ni har löst era gasol och batteri placeringar. Har min gasolflaska under vasken ca 1,5 meter från spisen/ugnen ( slang hela sträckan ) och har förbruknings batteri banken under dubbelkojen i akteruffen. Startbatteriet är placerat i motorummet.

 

Funderar personligen på att hitta en bättere placering på gasolflaskan eftersom det inte känns bra att ha den nere i båten, samtidigt kanske det inte är så dåligt eftersom det är en liten sträcka mellan flaskan och ugnen samt att jag alltig är väldigt noggran med att öppna och stänga flaskan vid andvändning. Om man flyttar ut flaskan i ankarboxen ( ca 10 m meter ledning ) finns det långa sträckor där läckor kan uppstå samtidigt som man frestas att inte sköta avstängningen på samma sätt som man gör när man har flaskan under sig. Hur och var installerar man säkrast gasolflaskan ?

 

Gällande batteribanken verkar de flesta inte vara ett dugg orolig över uppkomsten av knallgas (vätgas) vid fel på laddaren eller generatorns regulator e.t.c. Det flesta verkar tvärt om bara ta det som positivt om generatorn laddar 15 v eftersom det bara är att fylla på vatten i batterierna. Själv tänker jag betydligt mer på dessa risker eftersom jag sett vilken smäll det kan bli om ett batteri exploderar. Mina batterier är placerade i en glasfiber box utan ventilering, kan man koppla in ett utsug med en PC fläkt för att ta bort knallgas riskerna ? Eller kan ev gnistbildning i fläkten orsaka mer skada än nytta ?

 

Hur tänker ni gällande detta och hur har ni löst er batteri och gasolinstallation ?

 

/Dan

Link to post

Jeg har Gasol/Propan flasken forut i ankerbrønnen. Ikke mitt valg, men det var der Comfortbåtar plasserte den. Ankerbrønnen er drenert ut til sjøen.

Anlegget er sikret med lekkasjevarsler som sitter umiddelbart etter flasken, og en gassalarm som sitter nede på dørken under byssa. Denne alarmen er koblet utenom hovedbryter, slik at den alltid er på.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Hej

 

Har Gasolen lengst föröver i ankarboxen, (dubbla dräneringar !)

därifrån går gasolen i koppar eller om det nu er mässingrör til pentryt+ kort slang til spisen.

stänger på gasoltuben varje natt, har skaffat glasfiberflaska til gasolen

 

på prosjekt listan: Elektrisk huvudavstängning av gasolen + gaslarm i kölsvinet !

 

Batterier står i rostfria lådor i motorrummet og under trappen

 

på prosjekt listan: säkring av batterierna så att vi tål en 'kullslagning' (360gr)

samt små hål för att kunna stoppa in en brandslang fra brandsläckaren så att jag skulle kunna

släcka en brand utan att behöva öppna dörrar till maskinrummet!

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post

Jeg rev ut glassfiber batterikassa, og laget meg et batterirom under køya i akterlugar. Hvert enkelt batteri, 115 + 115 + 65 Ah, står i individuelle trau, og er sikret med spennbånd. Tåler å slå rundt.

Batterirommet er nå luftet til akterplikt, men ordentlig lufting står på prosjektlista.

Har ingen bättre plats än i motorrummet, men jag skall säkra med spännband så att inte

batterierna ramlar ur om vi hamnar 'upponer' !

(alla batterier står i olika rostfria lådor)

S/Y Gunga Din

Link to post

Det där med brand i motorummet glömde jag att ta upp tidigare. Har också funderat på att sätta öppningar så att man kan släcka en brand i motorummet utan att öppna motorluckorna. Har satt brandlarm i motorummet ( sånt man har hemma ) och det verkar fungera bra. Har för mig att vi hade halon ( eller vad det nu hette ) som släckningsmedel i marinen, finns det att få tag i ett sådant system civilt eller är brandsläckare det enda som gäller ?

 

/ Dan

Link to post

Det er ikke så mye som kan brenne i et motorrom, når batterier annet brennbart er fjernet. Det finnes automatiske slukkkeanlegg, tidligere beskrevet på baatplassen.no.

 

Propan (gasol), er tyngre enn luft. Man skal derfor påse at gassen ikke kan samle seg i bunnen av båten. Nå vet jeg ikke hva som inneholder mest energi, propan eller hydrogen. Personlig må jeg hevde at jeg er lite interessert i å være tilstede for å finne ut forskjellen. M.a.o. propanbeholderes kasse skal luftes ut i bunnen (tyngre enn luft) og hydrogen skal luftes ut i toppen, lettere enn luft. For sistnevnte har det vært avanserte mol-betraktninger lansert på baatplassen tidligere. Man kan teoritisere så mye man vil, hydrogen har atomvekt 1,008 og er det "letteste" stoffet i det periodiske systemet. Noe man oppdaget da man fylte Graf Zeppelin med hydorgen. Jeg gidder ikke all denne teorien, batteriene til Hulda blir luftet i toppen. Så da har i hvert fall Hulda en del grunnregler:

 

Propan er noe farlige greier som Admiralen ikke liker. Men alle andre bør ha beholderene på en ventilert plass. Stengeventiler som fungerer. Hvis man ikke har bihuleproblemer, stinker det kål en stund før det smeller. Dette gjelder i hvert fall Europa, lukten er tilsatt som sikkerhet.

 

Hydrogen er luktfritt, fargeløst og smeller noe innmari. Hvis propan kan sende en båt til himmels, så kan også hydrogen gjøre det samme. Batterier i varme motorrum er forkastelig. Batterier skal ha temp. med liten "delta T".

 

Batteripakkene til Hulda står i kasser av finer. Fineren er malt med 2-komp. epoxy og er vann- og gasstette. De er ikke bare sikret mot 360 grader rundvelt. De er også sikret mot grunnstøting. Eller som Newton uttrykte det så billedlig: "Et hvert legeme som er i bevegelse vil gjerne fortsette med nettopp det", alstå vil batteriene fortsette ferden forover når resten av båten stopper. Det er noe dritt med tanke på syresøl, heftige kortslutniger og hydrogen.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Kjøpte ny båt i mai - tør ikke tenke på hva som kunne skjedd med den i dårlig vær om jeg ikke i alle fall hadde ryddet....

 

Det lå en jerrykanne med et par liter bensin på rett ved siden av 3X115 AH batterier... 20 liter bensin i gassform som varmes opp av en rødglødende kanne høres ikke mye bra ut... Lå også et sett med hagemøbler i metall der...

 

Nå er det bare uskyldige ting der, og jerrykannene har fått et solid feste. Burde kanskje hatt en kasse og skikkelige festebånd, men det er en båt jeg aldri kommer til å ta ut i skikkelig dårlig vær - så det får klare seg med sjøberedskap tilsvarende stiv kuling + flåte/radio skulle det verste skje.

 

Tenker dere noe på hva slags værforhold som er de verste båt + mannskap kan ta? Tenker som så jeg at det er greit å ha en ide om hva som er det maksimalt verste jeg kan takle, og deretter være sikker på at jeg aldri går ut dersom det kan bli verre enn dette i løpet av et døgn eller så...

 

Men været kan jo ingen garantere heller!

Link to post

Har för mig att vi hade halon ( eller vad det nu hette ) som släckningsmedel i marinen, finns det att få tag i ett sådant system civilt eller är brandsläckare det enda som gäller ?

 

/ Dan

Halon er blitt ofret på miljøvernets alter. Det var mange som hadde slikt fastmontert i bil og båt. Idag er det ikke tillatt å fylle eller bruke slike anlegg.

For fastmontert anlegg i mindre båter, er CO2 et godt alternativ, siden sjansen for at noen skal oppholde seg i maskinrommet når anlegget blir utløst ikke er til stede. Men husk at dersom man har sikringsventil eller fordelingsventiler, så må disse åpnes før det løses ut på flasken. Hvis ikke står de i sju stein.

Det er også en god ide å ha en liten CO2 håndslukker i båten for bruk dersom det er branner man kan handskes med. I mange tilfeller gjør pulverapparatet større skader enn selve brannen.

I store anlegg er det kommet mange "arvtagere" til Halon slike som Halotron, Inergen og andre. Vanntåkeanlegg slik som Hifog blir også mye brukt.

Et annet interessant alternativ for oss med småbåter kan være Pyrogen. Jeg har sett at det markedsføres med en "gjør-det-selv" pakke. Det inneholder ingen trykkbeholder, det selvutløser ved brann, og kan fjernutløses.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Krapyl,

 

Du verkar ha bra koll på det här med brandsläckning...

 

Personligen har jag en jäkla massa saker i motorrummet och börjar det brinna där blir det i bästa fall bara dyrt och i värsta fall person skador. Därför är ett effektivt släckningsystem hög prioritet. Eftersom där även sitter mycket elboxar e.t.c vill jag inte köra in pulver, skum eller dylikt. Krapyl nämde något om inergen vilket får mig att tänka på att nitrogen ( N2 ) är en inert gas vilket innebär att den inte är "brännbar". Varför kan man inte blåsa in en flaska kvävgas i motorummet ? Utan syre borde ju branden slockna ganska direkt. Vad är det för fördelar med de olika Halon alternativen, hur arbetar dessa rent kemiskt ?

 

mvh / dan

Link to post

Det fine med Halon, Inergen og slikt, er at de ikke tar livet av folk som måtte være igjen i et lukket rom. Det gjør CO2 på direkten. Det er de som hevder at på større anlegg, er CO2 en risiko fordi han som skal løse ut, drøyer mens han tenker på om det fremdeles kan være folk igjen. Riktig nok er store anlegg sikret med alarm når noen åpner utløsningskapet. Jeg personlig føler meg utrygg i rom med slik brannbeskyttelse.

Ulempen med Inergen, Halotron og slikt er at det er svære og dyre greier, og som sådan uegnet i småbåter.

Jo mer jeg tenker på det, dess mer heller jeg mot CO2. I en liten båt har man oversikt over hvem som er hvor, og den etterlater ikke noe griseri slik som pulver og skum.

Plasser en passende flaske nede i benken ute i sittebrønnen. Dersom det begynner å brenne, teller man opp mannskapet, stopper motoren og åpner for gassen.

STIKK IKKE HODET INN I MASKINROMMET FOR Å SE HVORDAN DET GIKK.

 

Fikk tips i dag om et nytt produkt som heter Firepro. Det er et trykkløst anlegg som genererer sin egen slukkegass. Den kan aktiviseres elektrisk, gir brannalarm på 75 grader, utløser elektrisk ved 172 grader, og, dersom alt skulle gå til h-----, selvutløser den på 300 grader.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Krapyl,

 

Du verkar ha bra koll på det här med brandsläckning...

 

Personligen har jag en jäkla massa saker i motorrummet och börjar det brinna där blir det i bästa fall bara dyrt och i värsta fall person skador. Därför är ett effektivt släckningsystem hög prioritet. Eftersom där även sitter mycket elboxar e.t.c vill jag inte köra in pulver, skum eller dylikt. Krapyl nämde något om inergen vilket får mig att tänka på att nitrogen ( N2 ) är en inert gas vilket innebär att den inte är "brännbar". Varför kan man inte blåsa in en flaska kvävgas i motorummet ? Utan syre borde ju branden slockna ganska direkt. Vad är det för fördelar med de olika Halon alternativen, hur arbetar dessa rent kemiskt ?

 

mvh / dan

Fordi CO2 kondenserer ved relativt moderat trykk/temperatur og ligger som veske i trykktanken, mens nitrogen er gass selv ved godt over de 2-300 bar som normale høytrykkflasker har. Derfor får du mye mere gassvolum inn på en rimelig flaske med CO2 enn nitrogen. Høytrykkflasker er dessuten en sikkerhetsrisiko i seg selv, krever jevnlige inspeksjoner og trykkprøving osv....

Link to post

Jo mer jeg tenker på det, dess mer heller jeg mot CO2. I en liten båt har man oversikt over hvem som er hvor, og den etterlater ikke noe griseri slik som pulver og skum.

Plasser en passende flaske nede i benken ute i sittebrønnen. Dersom det begynner å brenne, teller man opp mannskapet, stopper motoren og åpner for gassen.

STIKK IKKE HODET INN I MASKINROMMET FOR Å SE HVORDAN DET GIKK.

Jag er oxo inne på en sådan lösning og i tillegg en ventil/kran som stenger dieseltillförseln fra tanken,

så att det ikke rinner in mer diesel, ifall en slang hinner o brinna opp!

S/Y Gunga Din

Link to post

Knallgass fra batteriene fra batteriene er eksplosiv, men kan lett ledes ut av båten via en slange.

 

Der finnes i handelen kjekke utluftingssett for batterier med skrukork. Mange batterier har også såkalt sentralutlufting med slangestuss. Korkene på disse batteriene er tette.

 

Alle batterier bør stå i en plastkasse slik at ev. syresøl ikke kommer på avveie.

 

Alle batterier skal være skikkelig fastspent slik at de ikke kan velte eller forskyve seg.

 

Der bør gjerne også være et lokk over slik at eksempelvis ikke en skiftenøkkel faller nedpå og lager en fatal kortslutning.

 

Ved bruk av syremåler bør man være "hygienisk" slik at ikke syre drypper både her og der med påfølgende syreskader. Det samme med korkene at man eks. legger disse på en avis.

 

Syre forårsaker stygg korrosjon på metall og råte på treverk.

 

Batterier og syre må behandles med den største respekt.

 

I mine yngre dager var min mor mer enn en gang fortvilet over de mange ødelagte bukser og gensere, men har lært nå at syre er noe man skal passe seg for.

Link to post

Knallgass fra batteriene fra batteriene er eksplosiv, men kan lett ledes ut av båten via en slange.

 

Der finnes i handelen kjekke utluftingssett for batterier med skrukork. Mange batterier har også såkalt sentralutlufting med slangestuss. Korkene på disse batteriene er tette.

 

Alle batterier bør stå i en plastkasse slik at ev. syresøl ikke kommer på avveie.

 

Alle batterier skal være skikkelig fastspent slik at de ikke kan velte eller forskyve seg.

 

Der bør gjerne også være et lokk over slik at eksempelvis ikke en skiftenøkkel faller nedpå og lager en fatal kortslutning.

 

Ved bruk av syremåler bør man være "hygienisk" slik at ikke syre drypper både her og der med påfølgende syreskader. Det samme med korkene at man eks. legger disse på en avis.

 

Syre forårsaker stygg korrosjon på metall og råte på treverk.

 

Batterier og syre må behandles med den største respekt.

 

I mine yngre dager var min mor mer enn en gang fortvilet over de mange ødelagte bukser og gensere, men har lært nå at syre er noe man skal passe seg for.

 

Hur exakt bör man leda bort knallgasen, ut i båten, ut i fria luften ( innebär klara konstruktionsproblem för min del ). Måste man ha fläkt för att suga ut knallgasen om man tvingas leda slangen under batterinivån innan den går upp och ut i luften ?

 

Det där med batterisyra har jag aldrig lärt mig handskas med, innan var det min mor som var förtvivlad över hål i byxorna och nu är det min fru som är förtvivlad ! Vissa lär sig aldrig...

Link to post

Knallgass fra batteriene fra batteriene er eksplosiv, men kan lett ledes ut av båten via en slange.

 

Der finnes i handelen kjekke utluftingssett for batterier med skrukork. Mange batterier har også såkalt sentralutlufting med slangestuss. Korkene på disse batteriene er tette.

Jeg er etterhvert ikke lenger så overbevist om dette med slanger til å lede knallgassen ut av båten er så lurt i alle tilfeller. Dersom den slangen er noenlunde lang og tenningskilden sitter i batteriet (noe som den gjerne gjør) så har du en eksploderende slange; og det muligens lenge etter at ladingen er avsluttet. Du har samlet opp ganske mye av denne perfekte blandingene i slangen.

 

I det minste burde slangen gå ganske rett opp slik at gassen - hydrogendelen - kan forlate slangen av fri vilje. Hvor dette ikke er mulig burde gassen ha anledning til å fortynne seg så fort som mulig - dvs ingen slange.

 

Men dette er altså bare mine tanker om temaet - leser gjerne noen avvikende innspill.

 

 

P.S. Og forøvrig går hydrogen veldig lett gjennom de minste sprekker, dvs faren at noe samler seg opp under himlingen i båten er etter det jeg kan bedømme forholdsvis liten. (Men alt er jo relativ: dersom du lader med 17 volt og 70 ampere så blir det jo litt hydrogen som må ut gjennom sprekkene....)

 

Rettet: snakket om hydrogen var jo tull - ingen snakker om hydrogen, bare knallgass

Redigert av Andreas (see edit history)
Link to post
  • 3 uker senere...

Tar sjansen på å trekke denne fram igjen.

 

Har snakket endel med et brannvernfirma, og de anbefaler CO2 til fast installasjon. Det virker øyeblikkelig, mens aerosolløsningen trenger litt tid til å få opp "dampen". De antok at et slikt anlegg lett varte i ti år. Eneste kontroll er å veie flaska en gang i blant. Skulle man løse ut i vanvare, koster det 250.- å fylle, mens aerosolen måtte byttes ut til lyden av 5000.-.

Hele greia kommer meg på 2000.-med 5kg flaske, rør, ventiler og dyse.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...